Maanvis met kieuwwormen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600
Berichten: 528
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:28
Locatie: noordwijk

Maanvis met kieuwwormen?

Bericht door Roderick »

zoals jullie wel weten heb ik 4 maanvissen...

nou zat ik wat op internet te kijken naar kieuwwormen voor de grap en daar las ik dit:

Zichtbare symptomen:
Aanwijzingen zijn snelle adembeweging; gezwollen kieuwen en verkleuring van kieuwplaatjes met overvloedige slijmafscheiding. Aangetaste vissen verliezen eetlust en liggen zonder beweging in de bak of happen naar lucht aan het wateroppervlak.

nou vroeg ik mij gelijk af of mijn maanvissen kieuwwormen zouden kunnen hebben...
dit omdat ze een vrij snelle ademhaling hebben... maar van de rest van de symptomen zie ik niks...
en gebrek aan eet lust hebben ze al helemaal niet... als ik ze voer zijn ze de eerste die omhoog komen :P
Groetjes Roderick
Afbeelding

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Maanvis met kieuwwormen?

Bericht door Kees »

Zou zeggen houd het in de gaten, maar als ze alleen wat sneller zuurstof happen, check je zuurstof gehalte eens.
Maar ik verwacht niet echt een kieuwwormen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600
Berichten: 528
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:28
Locatie: noordwijk

Re: Maanvis met kieuwwormen?

Bericht door Roderick »

okay :) ik zat ik me bed vanochtend ook even naar me maanvissen te kijken (me aquarium staat naast me bed) en toen ademde ze normaal... maar over zuurstof gehalte ik heb er een bruissteen in zitten dus...
Groetjes Roderick
Afbeelding

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Maanvis met kieuwwormen?

Bericht door Kees »

Nu geeft een bruissteen niet super veel extra zuurstof in je bak.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600
Berichten: 528
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:28
Locatie: noordwijk

Re: Maanvis met kieuwwormen?

Bericht door Roderick »

ja okay dat is ook wel weer waar... maar wat zou ik dan kunnen doen om er meer zuurstof in te krijgen?
Groetjes Roderick
Afbeelding

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Maanvis met kieuwwormen?

Bericht door Kees »

Weet niet hoe je uitstroom van je pomp staat, maar meer werveling aan je oppervlakte is goed voor de zuurstof en goede planten die veel zuurstof geven zoals waterpest.
En eventueel een sochting oxidator.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Gast

Re: Maanvis met kieuwwormen?

Bericht door Gast »

De waterwaarden schommelen van dag tot nacht, in de avond krijg je te maken met meer co2 omdat de planten dit dan meer gaan produceren.
Een bruissteen helpt dan om de co2 te verdrijven omdat het wateroppervlak in beweging is en zo het oppervlak dus groter wordt waar de uitwisseling van gassen gebeurt.

Vissen hangen in de oppervlakte lucht te happen om zo van de co2 af te komen. Als de co2 in de bak net zo hoog of hoger is dan wat de vis "uitademt'' kan die het dus niet wisselen via de kieuwen. De c02 waarden in de oppervlakte zijn lager omdat daar de co2 ontsnapt en kan het daar dus wel.

Hoop dat het zo duidelijk is.. om de 1 of andere reden weet ik het niet meer zo makkelijk op te schrijven. :|

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600
Berichten: 528
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:28
Locatie: noordwijk

Re: Maanvis met kieuwwormen?

Bericht door Roderick »

gelukkig zitten ze niet lucht te happen aan de oppervlakte maar ademen ze gewoon snel... maar ik maakte me nooit echt zorgen maar ik zat er wel een beetje aan te denken...
Groetjes Roderick
Afbeelding

Gebruikersavatar

Gast

Re: Maanvis met kieuwwormen?

Bericht door Gast »

er moet iets mis zijn als je vissen onnatuurlijk gedrag vertonen, ik zou me zorgen maken.

Is er een significant meetbaar verschil tussen dag en nacht te meten ? Dan moet je daarnaar handelen.

Plaats reactie

Terug naar “Discusvissen en maanvissen”