Ik heb een leuke vraag voor jullie. Kan er niks over vinden op internet.
Discusvissen herkennen mensen. Ze herkennen degene die de bak ververst en voert. Ook anderen leren ze herkennen na verloop van tijd.
MIjn vraag; hoe herkent een discus de mensen?
Is er een herkenning als hij je ziet met zn ogen?
Of herkent hij je aan een trilling die hij voelt?
Benieuwd naar jullie antwoord.
leuke vraag voor jullie over de discus
Re: leuke vraag voor jullie over de discus
Leuke, denk een beetje van beide??
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ik heb werkelijk geen flauw idee.
Ik vraag me vaak af of de discusvissen mij nou aankijken of ik hen.
Ik vraag me vaak af of de discusvissen mij nou aankijken of ik hen.
Dat is niet alleen bij discussen hoor, merk het bij Malawi en Tanganyika ook. Alleen als de baas voor de bak staat denken ze dat ze eten krijgen, dus weten echt wel degelijk wie ze voor zich hebben.
Ze kunnen ook wel degelijk naar buiten kijken, in hoevere dat beeld echt scherp is durf ik niks over te zeggen.
Ze kunnen ook wel degelijk naar buiten kijken, in hoevere dat beeld echt scherp is durf ik niks over te zeggen.
Dat weet ik, Kevin, dat het niet alleen voor discussen geldt. Ik vraag me gewoon af waar herkenning door deze groep vissen nou eigenlijk plaatsvindt. Of dat idd is doordat ze het gezicht van de verzorger zien en herkennen of door een trilling. Want herkenning gaat nog een stukje verder.
Als er hier een wildvreemde voor de bak komt kijken zie je ineens geen enkele discus meer de eerste tijd. Gaan de mensen even rustig zitten komen ze na verloop van tijd wel even kijken.
Dit terwijl ik bij wijze van spreken met mn neus in de bak kan gaan zitten. Dan komen ze direct en heb ik het idee dat ze me gewoon aan staan te kijken.
Als er hier een wildvreemde voor de bak komt kijken zie je ineens geen enkele discus meer de eerste tijd. Gaan de mensen even rustig zitten komen ze na verloop van tijd wel even kijken.
Dit terwijl ik bij wijze van spreken met mn neus in de bak kan gaan zitten. Dan komen ze direct en heb ik het idee dat ze me gewoon aan staan te kijken.
-
mandyrademaker
- 0-200

Ha, dit is een onderwerp waar ik warm voor loop; onderzoek en observatie in eigen bak!!
Zoals jullie misschien wel weten heb ik wat leuke onderzoekjes gedaan met mijn maanvissen (zie zwarte maanvis ongeschikt als ouder, hoe herkennen vissen elkaar, guppen zonder man krijgen jongen enz.) inmiddels ben ik van mening dat vissen elkaar herkennen op gezichtsvermogen in combinatie met feromonen. Ja, inderdaad geurstoffen! Mijn onderzoek met de maanvissen waarbij ik een koppel uitelkaar hield dmv een plastic schotje toonde aan dat het vrouwtje erg agressief werd tegen het mannetje maar zodra het mannetje langs het schotje zwom was hij weer helemaal de bink! Visueel; Mijn Discuss hebben een hekel aan zwarte kleding, ik draag zelden zwart en als ik voor de bak zit dan komen ze gezellig voor het raampje, als een ander voor de bak zit (niet in het zwart) komen ze wel maar niet zo dichtbij, een beetje afwachtend kun je zeggen. Ha, duidelijk op gezichtsvermogen zien ze misschien verschil dus!!! Ik ben ook van mening dat vissen erg goed zien, trillingen kunnen definiëren en geuren waarnemen. Mijn volgende onderzoek gaat over het gehoor. Ik ben van plan de vissen een tijd lang dezelfde muziek te laten horen van dichtbij (op de bak ofzo)tijdens het voeren. Na een maand kijk ik wat de vissen doen bij het horen van de muziek maar geen voer krijgen. Ha, geweldig toch??? Stel dat het werkt, dat is dan toch een giller!! Op deze manier kun je vissen wennen aan je lievelingsmuziek en krijg je nieuwe advertenties als; aangeboden- Bruine-Jan Smidt, of; Groene Metallica man, (doe mij die laatste) Dus ja, herkenning van personen voor de bak zie ik als combinatie oor/oog/trilling. Herkenning van partner ea oog/feromoon/trilling?
grts van Mandy
Zoals jullie misschien wel weten heb ik wat leuke onderzoekjes gedaan met mijn maanvissen (zie zwarte maanvis ongeschikt als ouder, hoe herkennen vissen elkaar, guppen zonder man krijgen jongen enz.) inmiddels ben ik van mening dat vissen elkaar herkennen op gezichtsvermogen in combinatie met feromonen. Ja, inderdaad geurstoffen! Mijn onderzoek met de maanvissen waarbij ik een koppel uitelkaar hield dmv een plastic schotje toonde aan dat het vrouwtje erg agressief werd tegen het mannetje maar zodra het mannetje langs het schotje zwom was hij weer helemaal de bink! Visueel; Mijn Discuss hebben een hekel aan zwarte kleding, ik draag zelden zwart en als ik voor de bak zit dan komen ze gezellig voor het raampje, als een ander voor de bak zit (niet in het zwart) komen ze wel maar niet zo dichtbij, een beetje afwachtend kun je zeggen. Ha, duidelijk op gezichtsvermogen zien ze misschien verschil dus!!! Ik ben ook van mening dat vissen erg goed zien, trillingen kunnen definiëren en geuren waarnemen. Mijn volgende onderzoek gaat over het gehoor. Ik ben van plan de vissen een tijd lang dezelfde muziek te laten horen van dichtbij (op de bak ofzo)tijdens het voeren. Na een maand kijk ik wat de vissen doen bij het horen van de muziek maar geen voer krijgen. Ha, geweldig toch??? Stel dat het werkt, dat is dan toch een giller!! Op deze manier kun je vissen wennen aan je lievelingsmuziek en krijg je nieuwe advertenties als; aangeboden- Bruine-Jan Smidt, of; Groene Metallica man, (doe mij die laatste) Dus ja, herkenning van personen voor de bak zie ik als combinatie oor/oog/trilling. Herkenning van partner ea oog/feromoon/trilling?
grts van Mandy
Weet wel dat als hier Ramstein opstaat...... hehehe.
Maar ben wel nieuwsgierig wat de uitkomst wordt.
Maar ben wel nieuwsgierig wat de uitkomst wordt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Je gaat er wel in op he, zeker erg leuk en interessant om dat te weten te komen. Maar zou het dan voor alle vissoorten gelden of zouden er net als bij de mensen vissen zijn waarvan die functies sterker ontwikkeld zijn dan andere soorten of zelfs soortgenoten 
-
mandyrademaker
- 0-200

Ai, Kev, one step at the time!!!! Ik hoop dat ik jullie iets kan melden over een maand, baan brekend als blijkt dat vissen (net als planten??) gevoelig zijn voor muziek. Zou leuk zijn om, als je naar je werk bent, een muziekje aan te laten voor je eenzame vis haha. Nou we wachten af en ondertussen Shake it baby met die vinnen!!!!
grts M
grts M