LED verlichting

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Maarten

LED verlichting

Bericht door Maarten »

Hier de info zoals ik die van mijn pa gekregen heb ;)

De volgende informatie vind je op www.Ledbenelux.nl Ga naar Led strip, ga naar overzicht en klik warm wit aan, dan naar meer informatie, dan op foto klikken voor specificatie.
Je kunt led verlichting niet vergelijken met een tl. Is per aquarium ook erg verschillend. Vis soorten, opbouw aquarium, grootte enz.

Nog wat info

*1. De kleurtemperatuur.*
Dit is zoals de naam al aangeeft de kleur van het licht zoals deze uit de lamp komt. Kleurtemperatuur <begrippen#Kleurtemperatuur> wordt uitgedrukt in Kelvin (K). Voor een huiselijke omgeving is eigenlijk alleen alles onder de 3500 K aan te raden. Daarboven wordt het licht al snel als koud ervaren. Tenminste in de meeste Westerse landen. In Azië bijvoorbeeld wordt een kleurtemperatuur van 4.000 K juist als prettig ervaren!

*Kleurtemperatuur* *Te vergelijken met: *(Bron: wikipedia)
1200 kaarslicht
2000 zonsopkomst en zonsondergang
2800 wolfraam-gloeilamp (gewone lamp), zonsopkomst en zonsondergang
3000 studiolamp, 3000-kleur TL lamp
3200 halogeenlamp
3500 een uur na zonsopkomst
4000 4000-kleur TL lamp
5600 standaard daglicht
6000 middagzon
6500 Wit/Neutraal. Standaard waarde voor televisie of monitor.
7000 - 10000 Zware bewolking of schaduw aan de noordzijde. Zonder
direct zonlicht.

Bij deze nog een overzicht van TL naar Led TL:

T8 LED TL-lamp Traditionele TL-lamp

Wattage 15W 40W

Life span ? 40.000 uur 8000 tot 10.000 uur

Ballast nodig Nee Ja

Starter nodig Nee Ja

Stroomverbruik 18W-20W 44W

Warmte ontwikkeling Laag Hoog

Radiatie Geen Argon of Krypton gas

Onderhoudskosten Laag Hoog

Vervuiling Nihil Hoog

Dit gaat dus puur over TL en niet over de strips. Opvallend is de levensduur van de TL led. 40.000 branduren tov 10.000 branduren.

rudmer50 Zuid-Holland
0-200
0-200

Re: LED verlichting

Bericht door rudmer50 »

Kun je die gewoon voor je bak gebruiken? Hoe verwerk je die dan in je lichtkap, en hoeveel heb je er nodig, voor bijv. een Juwel 400?

dbfreak
0-200
0-200

Bericht door dbfreak »

ik had bij deboled led`s besteld
het zijn watervaste modules alvast bedraad en met afkoppelbare adapter

ik heb 5 van deze modules voor nacht verlichting

rudmer50 schreef: Kun je die gewoon voor je bak gebruiken? Hoe verwerk je die dan in je lichtkap, en hoeveel heb je er nodig, voor bijv. een Juwel 400?
@rudmer
hoeveel je er verwerkt ligt er aan of je een hoek of de achterkant of het hele aquarium wilt verlichten

als je dit als dagverlichting wil maken zou kunnen maar omdat led lampjes puntverlichting hebben zou je het over de hele deksel moeten versprijden of een door de lengte gezaagde afvoerpijp in het midden van de deksel moeten maken en daar over de gehele lengte meerdere strips op maken om het goed te kunnen verlichten.
Laatst gewijzigd door dbfreak op 04 jan 2010 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes marco

rio 180 - verzamel

houtenbak 1200 liter in aanbouw

Rebus
0-200
0-200

Bericht door Rebus »

Wat ik in het overzicht mis zijn de aanschafprijzen. Je hebt 2 TL balken nodig en 100 led lampen. (even een voorbeeld). Het verbruik zal veel minder zijn, maar de aanschaf is vele malen hoger. Zelfs zoveel dat het niet terug te verdienen is in je stroomverbruik. En dan maar hopen dat de intensiteit ook goed is. Haalt een led lampje wel een diepte van 50 a 60 cm?

Volgens mij blijft de beste oplossing de TL verlichting. De aquarium TL lampen (spectrum) zijn speciaal gemaakt voor aquaria. Ik zou zeggen: nog maar even wachten met led verlichting tot de glastuinbouw sector overtuigd is (momenteel proefopstellingen). Deze lampen zullen waarschijnlijk ook een redelijk goed aquarium spectrum hebben. En daarnaast zal de prijs van de led flink gaan dalen.

Led als nachtlicht... okee

dbfreak
0-200
0-200

Bericht door dbfreak »

@ rebus

led komt zeker wel 50 tot 60 cm diep

en zoals je miss uit het eerdere verhaaltje kon horen is dat led punt verlichting is

dus wat ik denk is dat je het beter als nachtverlichting kunt gebruiken
of om iets extra te accentueren

en ja leds zijn in bijna elke kleur te krijgen en komen steeds meer verschillende kleuren bij maar voor zover ik heb kunnen vinden nog niet het spectrum voor een aquarium, maar voor aquaria heb je verschillende soorten sectra

dus ligt ook weer aan of je een plantenbak hebt of niet

verder de kosten

je kunt er vanuit gaan dat je voor een bak van een meter op z`n minst (als je de halve regenpijp idee neemt) 3 a 4 rijen van 35 a 45 led`s moet gebruiken

dan de prijs

dat ligt tussen 9 cent en 90 cent per led
ligt aan de kleur en sterkte die je zou willen

voorbeeld
bright white 10000 mcd met lichthoek van 20 graden zijn 70 cent
terwijl zelfde led met hoek van 15 graden 37 cent is

terwijl je voor een zon kleur 2,92 cent betaald

dus stel je wil een meter bak met een halve regenpijp aan de deksel maken met zonkleurig licht
ben je 4 x 40= 160x2,92=467,20 euro kwijt

kun je beter een paar tl buizen halen

ps dit zijn prijzen van conrad zullen vast goedkopere versies zijn maar dit was ff een snel onderzoek
groetjes marco

rio 180 - verzamel

houtenbak 1200 liter in aanbouw

Rebus
0-200
0-200

Bericht door Rebus »

Dat is wat ik bedoelde. Led verlichting als dagverlichting is iets wat prijzig. Als nachtverlichting kan het prima.
Heb je ook de kosten meegeregekend van de voorschakelapparatuur?

In de glastuinbouwsector zijn ze bezig met ontwikkelen van led verlichting en dan natuurlijk vooral voor de planten groei. Als dit allemaal is gelukt dat komt er een enorme vraag aan led verlichting vanuit deze sector. Dit zal tot gevolg hebben dat de led veel goedkoper gaat worden en dus ook aantrekkelijk voor ons aquarianen. Misschien dat wij een andere kleurenspectrum nodig hebben, maar dat is allemaal goed aan te passen heb ik gezien in de testen in de glastuinbouw.

Voorlopig blijf ik gewoon lekker verlichten met TL. Misschien dat ik eens over 5 jaar over ga stappen. Andere mogen het allemaal uittesten :P

dbfreak
0-200
0-200

Bericht door dbfreak »

heb geen schakel app meegerekend
maar heb 12 volt ledjes gerekend dus heb je alleen een kleine trafo nodig

en soldeertin en de regenpijp en kit
dus zal alles bij elkaar op ongeveer 520 euro komen
maar had het als sommetje neergezet dat je per meter kon rekenen
groetjes marco

rio 180 - verzamel