zo even weer wat informeren.
voor mijn tanganyika bak moeten er dus ook nieuwe buizen in. voorheen gebruikte ik buizen speciaal voor de planten. nu heten ze phillips 840 en 830.
maarja ik gebruik dus amper planten in deze biotoop enkel wat valisneria en iets anubias.
nu wil ik dus de lampen aanpassen op de vissen zodat deze er juist mooi uitspringen.iemand sugestie's
ik weet dat het meer persoonlijke smaak is maar toch.
juiste verlichting voor tanganyika
Re: juiste verlichting voor tanganyika
Is ook voor tanganyika geen verkeerde keuze hoor, misschien een beetje dempen zodat de felheid er wat vanaf gaat. Ook de kleuren van de vissen komen prettig over met deze combinatie vind ik, een wat blauwige lamp kan wel mooi zijn maar geld ook weer niet voor iedere vis.
de 830 en 840 zijn inderdaad behoorlijk fel,maarja hoe dempen we zoiets. de lampen worden behoorlijk warm.
Je zou bijv een reflector onderste boven aan de lamp hangen, of een stukje pvc afvoerpijp over de lamp heen schuiven.
das een goeie tip thanxs zal het toepassen en uitproberen.kevin schreef:Je zou bijv een reflector onderste boven aan de lamp hangen, of een stukje pvc afvoerpijp over de lamp heen schuiven.
Als je de pvc buisjes gaat gebruiken kun je als je div kleinere stukken maakt zelfs nog een beetje schuiven/spelen met de lichtinval.
het is gelukt hoor,ik had hier nog wat flexbuis liggen van de leidingen. even doormidden en met een beetje geduld netjes eromheen gekregen. het licht kan ik nu mooi sturen.
Je bedoelt van die isolatie slang voor waterleiding ?
yep die bedoel ik die de leidingen beschermen tegen cement ,als je ze inmetselt.doormidden snijden en ze pasen perfect.kevin schreef:Je bedoelt van die isolatie slang voor waterleiding ?
Goed idee, daar had ik dan weer niet aangedacht. Let er wel op dat ze voldoende warmte kwijt kunnen.