massale sterftes door verontreinigd leidingwater ?
massale sterftes door verontreinigd leidingwater ?
ik wil z.v.m. info verzamelen over zieke of dode aquarium bewoners.
mijn leiding water is (iets) niet goed mee en ben in een week me halve populatie kwijt geraakt.
dus heb jij ervaring met plotselinge zieke of dode vissen/garnalen enzo enzo door verontreinigd leidingwater?
laat hier dan z.v.m. info achter, woonplaats/ welk water bedrijf / wat er gebeurde / datum.
ik ga dit proberen z.g.m. uit te zoeken.
m.v.g. kevin
mijn leiding water is (iets) niet goed mee en ben in een week me halve populatie kwijt geraakt.
dus heb jij ervaring met plotselinge zieke of dode vissen/garnalen enzo enzo door verontreinigd leidingwater?
laat hier dan z.v.m. info achter, woonplaats/ welk water bedrijf / wat er gebeurde / datum.
ik ga dit proberen z.g.m. uit te zoeken.
m.v.g. kevin
soms zijn de kleinste de leukste 
Ben je wel zeker dat het aan het leidingwater te wijten is? Heb je de waarden al gemeten? Heb je een waterverbeteraar gebruikt? ...
Nog geen ervaring met verontreinigd leidingwater. Trouwens, meestal merk je dat toch? Als je warmwater gebruikt, kan het natuurlijk zijn dat je boiler binnenin aan het roesten is, dat kan natuurlijk ook niet goed zijn voor de vissen.
Nog geen ervaring met verontreinigd leidingwater. Trouwens, meestal merk je dat toch? Als je warmwater gebruikt, kan het natuurlijk zijn dat je boiler binnenin aan het roesten is, dat kan natuurlijk ook niet goed zijn voor de vissen.
Groetjes, Jean-Paul
Re: massale sterftes door verontreinigd leidingwater ?
hier volgd wat duidelijke info.
hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.
Ik had gisteravond in het andere topic verteld dat ik navraag zou doen ovr de waterkwaliteit en eventuele verontreiniging.
Inmiddels heb ik hier een goed gesprek over gehad met een vriend; hij is werkzaam bij een waterleidingmaatschappij en houdt zich ook bezig met de kwaliteitscontrole van het drinkwater.
Ik zal proberen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat er aan de hand kan zijn.
In de maanden september t/m februari wordt er veel onderhoud gedaan aan de waterleidingen in Nederland.
Dit gebeurd voornamelijk in het weekend.
De werkzaamheden bestaan onder andere uit het schoonmaken van de leidingen.
Dit gebeurd doordat er met grote waterdruk een spons door de leidingen wordt gespoten, om zo de leidingen schoon te houden.
Daardoor kunnen er wel miniem kleine ijzerdeeltjes vrijkomen die zich hebben afgezet aan de binnenkant van de leidingen; leidingwater bevat immers een kleine hoeveelheid ijzer.
Na het spoelen is dus de ijzerconcentratie hoger; iets dat niet schadelijk is voor mensen maar wel voor garnalen.
Water dat kleine witte vlokjes bevat als het uit de kraan komt bevat ijzersulfaat.
Het reinigen van de pompen met chloor kan geen oorzaak zijn.
De pompen worden afgesloten van het waternetwerk, en grondig gereinigd.
Daarna worden ze gedurende ongeveer een week grondig doorgespoeld met schoon water.
Na deze periode wordt het water verscheidene keren getest, en pas als de waterkwaliteit voldoet aan de zeer strenge eisen zal de pomp weer aangesloten worden .
Het is dus niet mogelijk dat chloor of reinigingsmiddelen onze kranen bereiken.
Er staat landelijk een heel strenge controle op de kwaliteit van het drinkwater; dit wordt uitgevoerd door KIWA.
Nederland behoort tot één van de landen (zo niet het land) met de beste drinkwaterkwaliteit ter wereld.
Een hoog nitrietgehalte in het drinkwater kan ook niet voorkomen, hier wordt ook op getest.
In sommige gebieden is er in de bron wel nitriet aanwezig, maar dit wordt bestreden door flinke doorluchting van het water.(eigenlijk hetzelfde wat wij doen met bruissteentjes)
Hier zijn ook strenge eisen aan verbonden.
Dit alles bracht ons terug naar het ijzer en de invloed op garnalen.
De beste oplossing is om over actieve kool te gaan filteren.
Dit wordt door waterleidingbedrijven ook toegepast.
Ook zou je water eerst in een aparte bak kunnen opvangen, waarbij je gebruik kunt maken van membraamfiltratie en actieve kool.
Een knutsel en denk project, wat niet heel ingewikkeld hoeft te zijn.
Eigenlijk een gedeelte van een biologisch voorfilter.
Al met al vond hij dit een zeer interessant probleem, en is hij bereid om te informeren hoe we als aquarianen kunnen voorkomen dat onze dieren last krijgen van een verhoogd ijzergehalte.
hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.
Ik had gisteravond in het andere topic verteld dat ik navraag zou doen ovr de waterkwaliteit en eventuele verontreiniging.
Inmiddels heb ik hier een goed gesprek over gehad met een vriend; hij is werkzaam bij een waterleidingmaatschappij en houdt zich ook bezig met de kwaliteitscontrole van het drinkwater.
Ik zal proberen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat er aan de hand kan zijn.
In de maanden september t/m februari wordt er veel onderhoud gedaan aan de waterleidingen in Nederland.
Dit gebeurd voornamelijk in het weekend.
De werkzaamheden bestaan onder andere uit het schoonmaken van de leidingen.
Dit gebeurd doordat er met grote waterdruk een spons door de leidingen wordt gespoten, om zo de leidingen schoon te houden.
Daardoor kunnen er wel miniem kleine ijzerdeeltjes vrijkomen die zich hebben afgezet aan de binnenkant van de leidingen; leidingwater bevat immers een kleine hoeveelheid ijzer.
Na het spoelen is dus de ijzerconcentratie hoger; iets dat niet schadelijk is voor mensen maar wel voor garnalen.
Water dat kleine witte vlokjes bevat als het uit de kraan komt bevat ijzersulfaat.
Het reinigen van de pompen met chloor kan geen oorzaak zijn.
De pompen worden afgesloten van het waternetwerk, en grondig gereinigd.
Daarna worden ze gedurende ongeveer een week grondig doorgespoeld met schoon water.
Na deze periode wordt het water verscheidene keren getest, en pas als de waterkwaliteit voldoet aan de zeer strenge eisen zal de pomp weer aangesloten worden .
Het is dus niet mogelijk dat chloor of reinigingsmiddelen onze kranen bereiken.
Er staat landelijk een heel strenge controle op de kwaliteit van het drinkwater; dit wordt uitgevoerd door KIWA.
Nederland behoort tot één van de landen (zo niet het land) met de beste drinkwaterkwaliteit ter wereld.
Een hoog nitrietgehalte in het drinkwater kan ook niet voorkomen, hier wordt ook op getest.
In sommige gebieden is er in de bron wel nitriet aanwezig, maar dit wordt bestreden door flinke doorluchting van het water.(eigenlijk hetzelfde wat wij doen met bruissteentjes)
Hier zijn ook strenge eisen aan verbonden.
Dit alles bracht ons terug naar het ijzer en de invloed op garnalen.
De beste oplossing is om over actieve kool te gaan filteren.
Dit wordt door waterleidingbedrijven ook toegepast.
Ook zou je water eerst in een aparte bak kunnen opvangen, waarbij je gebruik kunt maken van membraamfiltratie en actieve kool.
Een knutsel en denk project, wat niet heel ingewikkeld hoeft te zijn.
Eigenlijk een gedeelte van een biologisch voorfilter.
Al met al vond hij dit een zeer interessant probleem, en is hij bereid om te informeren hoe we als aquarianen kunnen voorkomen dat onze dieren last krijgen van een verhoogd ijzergehalte.
Al met al ben ik dus blij dat ik altijd wat EasyLife VFM na een verversing in de bak kiep.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
ja,maar depest is dat al die middeltjes giftig zijn voor me garnaaltjes.
dus dat gaat voor mij niet op.
maar heb hier wel veel van geleerd.
in iedergeval dat me garnaaltjes NIET de boosdoeners zijn !
ik ga voortaan elke week nitriet meten en water niet op maandag maar op donderdag verversen.

ik ga voortaan elke week nitriet meten en water niet op maandag maar op donderdag verversen.
-
Rob Bosman
Vraag ik me toch af wat je hier van geleerd hebt, wat de reden is dat je op donderdag gaat verversen inplaats van maandag en waaruit jij kan concluderen dat je garnalen niet de boosdoeners zijn.kef schreef:ja,maar depest is dat al die middeltjes giftig zijn voor me garnaaltjes.
Ga je nu voortaan ook testen met druppeltestjes of nog steeds met strips.
En waar haal je de wijsheid vandaan dat easy life VFM giftig is.
mijn garnalen zijn zeker niet de boosdoeners !!!
ik heb jou stelling op het kreeftengarnalen forum geplaatst en daar is niemand het mee eens.
er zijn er meerdere die wel tot 500 garnalen in 50 L hebben en totaal geen last van nitriet.
dus we kunnen lang of kort discuseren of mijn garnalen deze piek hebben veroorzaakt maar dat is simpelweg niet mogelijk.
het probleem ligt heel ergens anders en niet bij dez schoonmakers.
ik snap je stelling wel maar die klopt gewoon niet.
ik heb jou stelling op het kreeftengarnalen forum geplaatst en daar is niemand het mee eens.
er zijn er meerdere die wel tot 500 garnalen in 50 L hebben en totaal geen last van nitriet.
dus we kunnen lang of kort discuseren of mijn garnalen deze piek hebben veroorzaakt maar dat is simpelweg niet mogelijk.
het probleem ligt heel ergens anders en niet bij dez schoonmakers.
ik snap je stelling wel maar die klopt gewoon niet.
en als je nou bovenstaand verhaal leest snap je waarom ik nu op donderdag ververs.
even goeie vrienden hoor maar je verhaal klopt gewoon niet
even goeie vrienden hoor maar je verhaal klopt gewoon niet
-
Coby
Ik snap het..
Goeie info kef die je met ons wil delen. 
-
Anonymous
Kan ik ook beamen.. heb een stuk of 40 volwassen vuurtjes en ik weet niet hoeveel kleintjes in een bakje waar nog maar net 10 liter in zit en de rest is verdampt.kef schreef:mijn garnalen zijn zeker niet de boosdoeners !!!
ik heb die bak een beetje op z'n beloop gelaten en de laatste tijd alleen bijgevuld, er zit geen filter in, alleen een verwarming.
Ik heb geen NO2 of NO3 kunnen meten zonet !
Als ik rob moet geloven dat garnalen wel vervuilen had dat in dit bakje zeker meetbaar moeten zijn.
-
Rob Bosman
nou ja NO2 is ook een product wat samengesteld wordt, in eerste instantie heb je te maken met ammonium als uitscheiding van organisme.
Bron: Arjan de WinterVoor het eerste gedeelte van de stikstofkringloop zijn de zogenaamde nitrosomonas bacteriën verantwoordelijk. Deze zetten de afvalstoffen in het aquarium om van ammonium via ammoniak tot nitriet,