wat voor verlichting bij open aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

wat voor verlichting bij open aquarium

Bericht door Campion »

hallo, ik wil een amazone bak gaan maken van 150x50x60(hoog)

en het liefst een open bak dus zonder lichtkap erop.

Wat kan ik het beste doen voor verlichting?

Mijn idee was om er een plank boven te maken op een afstand van +- 30 cm met daarin 2a3 tl buizen met reflectors van 120 cm (is 36 watt geloof ik). Is dit voldoende om een rijke plantengroei te krijgen?

Ik ben niet echt rijk, iemand stelde al voor om HQI lampen te nemen, maar deze zijn vrij prijzig. Is hier misschien een andere oplossing voor, of heeft iemand iets over misschien?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Dan hangen je lampen 90 cm boven de bodem van je aqua :roll: met reflectors zal zowiezo een must zijn. Maar dan nog denk ik niet dat je planten voldoende licht krijgen, misschien een aanvulling door enkele halogeen spot's er boven met een brede uitvalshoek.

Zodra je planten wat gaan groeien en je bak wat dichter begroeid raakt, zal het moeilijk zijn voor het licht om tot de bodem te komen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik heb sinds vanmorgen 3 tl lampen van 36 watt op mijn aquarium liggen.
Ik heb er niet zo heel veel planten in staan maar denk dat het voor de planten net genoeg ligt is. dus als je de lampen nog een een stuk hoger gaat hangen zal er nog veel minder ligt in je bak komen en betwijfel ik of je het met 3 tl's gaat redden.
Ik zou dan zo wie zo al voor T5 lampen gaan, deze geven nog net een beetje meer licht.
gr, Rico

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik weet het niet voor 100% zeker, maar ik dacht dat T5 niet meer licht geeft dan T8. Maar je kan meer lampen kwijt op het zelfde oppervlak, waardoor je dus meer licht kan creëren.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

kevin schreef:Ik weet het niet voor 100% zeker, maar ik dacht dat T5 niet meer licht geeft dan T8. Maar je kan meer lampen kwijt op het zelfde oppervlak, waardoor je dus meer licht kan creëren.
Niet helemaal mee eens Kevin, de licht opbrengst van T5 is stukken meer dan T8 heeft verder nog wat meer voordelen langere levens duur lampen gaan niet langzaam achteruit.
Nadelen ze zijn een stuk duurder en je hebt ook andere EVSA nodig, lampen worden warmer VSA blijven koeler en je kan ze dimmen.
Verder zijn er nog niet zoveel keuren als bij T8.

Grt Rob

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Die andere voordelen ken ik wel, alhoewel je T8 ook kan dimmen.

Maar weet je dan ook hoeveel meer licht opbrengst een T5 te opzichte van een gelijkwaardige T8 :roll:

Volgens mij kan Jeroen hier ook nog een leuk praatje over houden. Die schud het zo uit zijn mouw.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jeroen
0-200
0-200

Re: wat voor verlichting bij open aquarium

Bericht door jeroen »

Enige verschil tussen t5 en t8 is dat de t5 per strekkende meter meer vermogen kan verstoken. Per watt komt er echter niet meer licht uit.

Waarom dan t5 kiezen i.p.v. t8: boven zeebak wil je heel veel vermogen hebben voor bepaalde lagere dieren: 25% meer vermogen in de breedte, 20% erbij in de lengte.

Even een copy van een bericht van mij van een ander forum:
T5 zegt alleen wat over de diameter van de buis, niks over hoever licht schijnt. Als je de intensiteit van een lichtbron op een bepaalde afstand bedoelt, dan is dat ook niet anders. Wat wel telt is de lichtopbrengst van de lamp, dus het aantal lumen. Vergelijk je een 840 t8 met een 840 t5 dan zie je verschillen: wattages, lumen en lengtes (en dikte) komen niet overeen. Lengte en breedte laat ik even buiten beschouwing. Blijft over het aantal lumen en watt's. Pak voor het gemak een t8 lamp van 30Watt, dan komt daar 3000 lumen uit...pak ik een t5 lamp, dan komt daar 4000 lumen uit: hiep hoi T5 is beter...oeps was ik toch bijna vergeten dat de t5 40W trekt! Deel het aantal lumen maar eens door het vermogen en je zult zien dat t5 helemaal niet zo bijzonder is, slechts enkele procenten winst. Waar zit de winst hem dan wel in: de t5 kan per strekkende lengte meer vermogen omzetten, niet veel efficienter, maar wel meer. Anders gezegt; bij gelijke prestaties zijn de t5 buizen korter.

Wil je meer licht hebben, dan heb je meer vermogen nodig. Stel je hebt nu 120W aan t8 erboven hangen (2x58Watt) en je wilt naar het dubbele, dan kan dat 4x58W t8 worden, of je vervangt de armaturen en hangt er 3x80W t5 boven...zelfde vermogen, zelfde lichtopbrengst, zelfde resultaat. Zelfde kosten? Nope, een t5 armatuur is tot op heden nog steeds duurder dan een t8 (beide met een ESVA, en beide met dezelfde onderdelen, raar maar waar).

Note: Waarom is die t5 HO (high output) dan zo populair bij de zeeaquarianen: vermogen per oppervlakte is groter. Neem je als reflectormaar 12 cm voor een t8, en 10 cm voor een t5 dan kan je boven een bak van 50 cm breedt net 1 balkrij meer kwijt (5 om 4), dus 25% meer vermogen op de breedte, in de lengte al gezien dat een t5 ca 20% meer vermogen kon omzetten, dus ook daar 'winst'. Voor een bak van 1,60x50 scheelt dat dus 400 (=5x80W t5) -232 (=4x 58W t= 168 Watt extra...

Gezien het geringe prijsverschil voor een armatuur voor 1 of 2 lampen zou ik voor 2 gaan, echter wel met in het achterhoofd rekening houdend met het extra stroomverbruik. Dan is het nog kiezen voor T5 of T8...
Als je van gekleurde lampen houdt, is T5 een afrader, het assortiment is nog erg mager. Echter in 'wit' zijn alle standaardnummers al wel te vinden. Ook zeelampen zijn vollop aanwezig voor t5.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat bedoelde ik dus :lol:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

killaah

Bericht door killaah »

ik zou het gewoon bij 18 balken houden
en het veranderen naar een stuk of 5 a 6
van 36 watt

je kan ook de bak wat groter maken 1.50 dus zelfde maat van je bak
en de baleken nemen van 150
die zijn 58 watt

hqi verlichting zou ik niet nemen
is de bak niet diep genoeg voor is een kans op overbelichting dus dat je echt te veel licht in een bak heb. dit is ook omdat een hqi verlichting meestal 150 watt of meer is en dit op een kleine ruimte gespreid word