Nieuwe bak

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Nieuwe bak

Bericht door Campion »

Hallo mensen,

ik ga binnenkort een nieuw aquarium kopen, van 150breed 60hoog en 50diep.

Nu was mijn idee om er een amazone aquarium van te maken.

Ik heb in mijn huidige aquarium een school (20) kardinaaltetra's zitten en deze zullen dan ook verhuizen naar de grote bak aangezien ik afscheid ga nemen van mijn huidige aquarium.

Het kan nog wel een paar maandjes duren voor dat ik daadwerkelijk ga beginnen met inrichten ed, maar ik wil eerst even een goede voorbereiding maken.

Wat voor vissen stellen jullie voor, die op zich gemakkelijk te houden zijn. (ik ben namelijk niet echt "actief" met mn aquarium eens in de twee weken schoonmaken en verversen is mij al meer dan genoeg ;))

Als je een vis voorstelt dan ook graag een plaatje aangezien ik de namen niet ken ;)

Graag zou ik ook informatie willen hebben over wat ik kan doen met de inrichting. Ik hou van goed beplante aquaria's. Dus voorstellen voor planten kan ik ook wel gebruiken.

mvg Martijn

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

ik zou de beplanting in lagen uit gaan planten dat wil zeggen de kleinere planten zoals b.v crypto's voor in de bak houden en het vervolgens wat langzamer om hoog laten lopen met hogere planten in de bak. ook zijn een paar mooie blik vangers centraal in je bak wenselijk en denk dan aan een paar lotussen , twee is meer dan genoeg en verdeel deze redelijk op de voorgrond. je heb ze in het rood en groen (beide heel mooi) achter deze planten kun je het dus mooi dicht laten groeien bijvoorbeeld weer met begie's groen cabomba etc, aan de zijkanten voorin kun je weer heel goed een vallacineria gaan gebruiken omdat deze slank van blad is en niet zo snel dichtgroeid. ik zou ook her en der wat rood in de bak plaatsen hier en daar om het niet geheel groen te laten lijken en hout (kienhout) er bij plaatsen om het enig sinds een natuurlijk effect te geven. qua vissen denk ik dat een maanvis er goed tussen past, her en der wat corydorassen (als je deze kent)? en eventueel discusvissen die goed samen gaan met jou neons. ik meen wel dat je eerst de neons moet plaatsen in de bak en niet de discus vissen anders schijnen ze de neontetra's waneer deze later worden geplaatst aan te willen vallen. dit weet ik eigenlijk niet zeker maar er is een discus kweker hier op het forum die het wel weet. dus even een kleine greep om je te helpen :wink: er zullen genoeg mensen zijn die mij verders aan kunnen vullen of wellicht tegen spreken? maar ik zie het al voor me. zekers een bak van jou maat :wink:

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

o ja wat ik vergat te melden is dat ik een "open" aquarium wil. Dus als er wat planten zijn die de bak uitkomen kan dat.

ik heb nu een plant met grote bladeren die op het oppervlak drijven, en af en toe komt daar eens een bloem aan. Hij is wel geplant in de bodem.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Hoi Martijn,

Jij wil een amazonebak en dan ook nog lekker beplant mmmmm :headbonk: dit gaat wel maar hier zitten er wel een paar maar(en) aan.

Is even kijken je krijgt een bak van bruto 450 ltr daar gaat een 50 ltr vanaf voor bodem en deco (hout).
Nu kan je volgens mij het beste een Discus bak er van maken 20 x 7 ltr voor de kardinalen 140 kan je nog een schooltje van 15 cory's bij houden maar je houdt netto genoeg over om een school van 5 discussen te houden minder zou ik niet doen iets meer kan wel, reken maar 50 ltr voor een discus.
Kijk even bij de topic discus en maanvissen daar staat een link naar een handje vol verschillende soorten discus vissen.

Planten is een ander verhaal deze moeten wel tegen hoge temp kunnen.

Vragen brand maar los.

Grt Rob

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

bedankt voor je hulp "mol" & discuskwekerij ;)

ik ben alleen niet zo'n fan van discussen, dus die vallen wat mij betreft af. Een maanvis kan wel.

Verder hou ik wel van allerlei "vreemde" vissen.

Zijn er in de amazone ook garnalen? Wat die vind ik wel erg geinig.
Laatst gewijzigd door Campion op 04 nov 2007 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

Campion schreef:o ja wat ik vergat te melden is dat ik een "open" aquarium wil. Dus als er wat planten zijn die de bak uitkomen kan dat.

ik heb nu een plant met grote bladeren die op het oppervlak drijven, en af en toe komt daar eens een bloem aan. Hij is wel geplant in de bodem.
hoe moet ik een open aquarium zien? is dit zonder een lichtkap of kunstlicht ?

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

zonder lichtkap, er direct boven op.

Mijn plan was om een plank op zo'n 30 cm boven de bak te hangen met daaraan 2 of 3 tl buizen van 120cm.

Rob Bosman

Je hebt van AquaMedic hele mooie armaturen met HQI lampen alleen heel duur.

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

en dat is nu net t probleem, ik ben maar een arme sloeber, dus geld is er praktisch niet.

Maar de wil om er wat van te maken is er zeker wel ;)

Rob Bosman

Ja dan wordt het wel lastig, maar je kan een hoop op Marktplaats kopen 2e hands.

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

ik denk en ik ben van mening dat waneer je het zweefend wil maken er teveel licht verloren gaat in de onderste regionen van je bak, daar zekers omdat ik aan neem dat je het goed beplant wil maken en dus hier en daar wel het één en ander naar de oppervlakte zal schieten. dus te kort aan licht zal hebben. en dat zou jammer zijn lijkt mij zekers omdat een beetje plant ook wat kost.

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Er zullen wel garnalen voorkomen in de amazone maar waarschijnlijk niet verkrijgbaar in de handel doordat het water er zo zacht is en bijna mineraalarm is zullen er bijna geen garnaalachtige voorkomen de enkele soorten die er voorkomen zijn dan voor hobbydoeleinden niet geschikt om te vangen.... Tevens is het houden van andere soorten in dit soort water niet aan te bevelen.

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

@michael

kun je me vertellen wat je precies bedoeld in dit topic?

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Waarom wil je perse een open bak, omdat de planten er dan uit kunnen groeien? Het kan wel, maar uiteindelijk kost het waarschijnlijk meer dan een dichte bak... Denk ik. Je moet dus een afweging maken tussen de wens om planten uit de bak te zien groeien, of lichtefficientie. De bakken die je op internet ziet, waar de planten uitgroeien, hebben vaak HQI verlichting (als ik me niet vergis)..

Als je de bak goed vol beplant (goed licht is dus een vereiste)
en je creëert zacht water (mbv osmosewater, of over turf filteren...)
en je bent spaarzaam met vissen....Dan heb je een situatie gecreëerd waarbij je niet al te vaak water hoeft te verversen. Hier op het forum staat het een en het ander over plantenvoeding, en alternatieve koolstofbronnen (zoals EasyCarbo)... Zodat de planten zo goed gaan groeien dat ze veel voedingstoffen opnemen, en een visvriendelijk milieu scheppen.

Uiteindelijk is mijn bakkie, een rio 240, goed beplant (verkeerd bevist.. dat wel.) Maar zou met wat aanpassingen best een zuid amerika bak kunnen worden (moeten alleen die Aziaten eruit...)

En daar hoef ik echt niet wekelijks water te verversen. Die loopt als een trein...
Laatst gewijzigd door Patman op 05 nov 2007 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

open bak idd vanwegen de planten die eruit stromen en het geluid van t water dat van het filter terug het aquarium in stroomt...

maar zo te horen kan ik toch beter een lichtbak gebruiken, en eventueel later als de financiele situatie het toelaat hem "open" maken.

Maar nu graag weer tips over het vis en plant bestand.

en wat bedoel je met osmosewater?