Dag mede-aquarianen.
In mijn nieuwe project (rio300) wil ik graag een natuurlijke bodem, het liefst zand.
Ik ben alleen bang dat de bodem dood gaat slaan als ik filterzand ga gebruiken, er komt toch wel een aardige waterdruk op te staan, het is geen aqua40 ofzo...
Volgens mijn LFS moet ik echter geen filterzand gebruiken, nooit zelfs, want dat geeft alleen maar problemen (???)
Ook is hij op z'n zachtst gezegd geen voorstander van caviar. Volgens hem is er maar 1 oplossing voor een écht goede bodem, en dat is een kleine fijne kiezel.
Ik wend me maar tot jullie om te kijken wat jullie hiervan vinden.
Graag wil ik een zand/caviarbodem om mijn cory's lekker te laten graven, maar ook omdat ik het er veel natuurlijker uit vind zien. Maar problemen met een rottende bodem wil ik ook niet...
Ik heb op het moment het meeste vertrouwen in een caviarbodem, maar vinden mijn kardinalen dat dan nog wel prettig (kalk/ph verhoging)?
Groetjes!
Berry
Ik wil een zandbodem, maar ben bang dat het dood slaat...
Heeft je LFS filterzand te koop? vermoedelijk niet
Ik heb voorheen metselzand gehad, geen problemen mee gehad,heb nu al een tijdje filterzand ( de kleine zandkorrelmaat ) en ook hier heb ik geen problemen mee
Maar Corydora`s moeten zand hebben op de bodem en zeker geen kleine fijne kiezel.
Over caviar kan ik geen uitspraken doen, want dat ken ik niet .
Succes met je bodemkeuze, Koirac
Ik heb voorheen metselzand gehad, geen problemen mee gehad,heb nu al een tijdje filterzand ( de kleine zandkorrelmaat ) en ook hier heb ik geen problemen mee
Maar Corydora`s moeten zand hebben op de bodem en zeker geen kleine fijne kiezel.
Over caviar kan ik geen uitspraken doen, want dat ken ik niet .
Succes met je bodemkeuze, Koirac
Ook vijver en koi liefhebber.
Re: Ik wil een zandbodem, maar ben bang dat het dood slaat...
Vind ik ook hoor een hele kleine kiezel, en daarmee bedoel ik dus filterzand in zijn kleinste formaat. Gewoon aquariumzand zal zeker dichtslaan als je er niet regelmatig in roert.
hier ook zand van de bouwmarkt en geen probleem, ook in de caviar wroeten de cory's. maar het zand heeft de voorkeur.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........
Filterzand is te koop bij www.wildkamp.nl misschien dat er een vestiging in de buurt zit bij je. En het schijnt dat tegenwoordig een nog fijnere korrel is dan we gewend zijn.
Berry Ik heb ook met filterzand goede ervaringen hiermee, ook wel gewoon zand gehad (aquairum zand uit LVS) maar ook caviar. naar mijn menig is filterzand toch wel beste lekker luchtig en slipt niet zosnel dicht. Mijn caviar is na een tijdje ook dicht gaan zitten en nu met filterzand die er al langer inzit nog geen problemen en me cory woelt er lekker in 
Allen heel erg bedankt voor de antwoorden!
LFS heeft inderdaad geen filterzand volgens mij, nog nooit gezien in de zaak daar in ieder geval.
Gezien jullie antwoorden ga ik het toch wel proberen met filterzand nieuwe aquarium. Lijkt me een genot om de cory's te zien wroeten en graven.
Vind het wel jammer dat een LFS zijn portemonnee liever vol heeft dan eerlijk(er) advies te geven. Zeker als je al vanaf kleins af aan in die zaak komt...
LFS heeft inderdaad geen filterzand volgens mij, nog nooit gezien in de zaak daar in ieder geval.
Gezien jullie antwoorden ga ik het toch wel proberen met filterzand nieuwe aquarium. Lijkt me een genot om de cory's te zien wroeten en graven.
Vind het wel jammer dat een LFS zijn portemonnee liever vol heeft dan eerlijk(er) advies te geven. Zeker als je al vanaf kleins af aan in die zaak komt...
De meeste aquariumswinkels kennen het denk ik niet eens, het komt namelijk uit de zwembad scene. Het wordt daar gebruikt in filters (zandfilters) Misschien dat er een zwembadwinkel bij je in de buurt zit, daar zou je nog welis kunnen slagen.
He Berry, zo te zien kom je uit Zwolle.
Er is een Wildkampfiliaal in Zwolle.
Het adres is: Voltastraat 15 in Zwolle, dus in de buurt.
Succes zou ik zeggen.
Gr. Pierre
Er is een Wildkampfiliaal in Zwolle.
Het adres is: Voltastraat 15 in Zwolle, dus in de buurt.
Succes zou ik zeggen.
Gr. Pierre