Wanneer vervangen?
Wanneer vervangen?
Hoi,
ik heb een eheim proffesional buitenfilter met hierin sponzen en keramische pijpjes en van die witte steentjes. De witte filterwatten vervang ik wel steeds, dat kan ook niet anders. De blauwe hoef ik naar mijn weten alleen te vervangen als hij zijn vorm of wat dan ook verliest. Wanneer is het nu nodig om dat keramische materiaal/steentjes te vervangen? Ik gebruik het nu toch al wel zo zeker 3 jaar..
ik heb een eheim proffesional buitenfilter met hierin sponzen en keramische pijpjes en van die witte steentjes. De witte filterwatten vervang ik wel steeds, dat kan ook niet anders. De blauwe hoef ik naar mijn weten alleen te vervangen als hij zijn vorm of wat dan ook verliest. Wanneer is het nu nodig om dat keramische materiaal/steentjes te vervangen? Ik gebruik het nu toch al wel zo zeker 3 jaar..
-
Gast
Re: Wanneer vervangen?
Best een goede vraag nooit bij stil gestaan eigenlijk zou zo maar kunnen dat er bepaalde stoffen wordt gebruikt wat gaat rotten of stukjes loslaat. na zeer lange tijd.
steen in een stromend riviertje wordt ook rond dus tja
Als je de inhoud van eheim hebt gekocht zou je die een mailtje kunnen sturen en vragen of er richtlijnen zijn voor het aantal jaar dat je het kan gebruiken. ( niet op schoonmaak gebied dan)
Ben benieuwd
steen in een stromend riviertje wordt ook rond dus tja
Als je de inhoud van eheim hebt gekocht zou je die een mailtje kunnen sturen en vragen of er richtlijnen zijn voor het aantal jaar dat je het kan gebruiken. ( niet op schoonmaak gebied dan)
Ben benieuwd
120x40x55 tanganyika in de maak
ja nog steeds
Het meeste van dat filtermateriaal kan je toch uitkoken om eventuele rotzooi te verwijderen. Het is vaak van glas of steen, dat moet wel te reinigen zijn lijkt me.
-
Rob Bosman
Het is heel simpel:
De witte watten vervang je 1 x in de 2 weken.
De blauwe watten of sponsen spoel je uit in een emmer aquarium water.
De keramische pijpjes blijf je lekker van af.
Die steentjes moet je mee uitkijken dat is nl Zeoliet (google daar maar is op) deze regeneren namelijk als je toevallig zout in je bak gooit of als ze verzadigt raken hebben ze geen functie meer. Ik zou deze vervangen voor Sera siporax.
Als de drap onder in je filter te veel wordt kan je deze eventueel eruit laten lopen, letop hier zitten wel ook een hoop goede bacteriën in.
De witte watten vervang je 1 x in de 2 weken.
De blauwe watten of sponsen spoel je uit in een emmer aquarium water.
De keramische pijpjes blijf je lekker van af.
Die steentjes moet je mee uitkijken dat is nl Zeoliet (google daar maar is op) deze regeneren namelijk als je toevallig zout in je bak gooit of als ze verzadigt raken hebben ze geen functie meer. Ik zou deze vervangen voor Sera siporax.
Als de drap onder in je filter te veel wordt kan je deze eventueel eruit laten lopen, letop hier zitten wel ook een hoop goede bacteriën in.
-
Rob Bosman
Kevin je gaat je bacteriën toch niet om zeep helpen door de boel uit te koken.kevin schreef:Het meeste van dat filtermateriaal kan je toch uitkoken om eventuele rotzooi te verwijderen. Het is vaak van glas of steen, dat moet wel te reinigen zijn lijkt me.
Als die pijpjes een aantal jaren oud zijn of van een stoffige zolder komen heb ik het dan over rob, niet zozeer met het onderhoud van je filter want dan volstaat af spoelen met aquarium water.
-
Rob Bosman
Volgens mij even terug lezend ging het ook om een werkende pompkevin schreef:Als die pijpjes een aantal jaren oud zijn of van een stoffige zolder komen heb ik het dan over rob, niet zozeer met het onderhoud van je filter want dan volstaat af spoelen met aquarium water.
Nee het ging erom of ze uberhaubt voor altijd houdbaar zijn, en dan zeg ik ja desnoods uitkoken als je het niet vertrouwd.
-
Rob Bosman
Op keramische steentjes zit geen uiterste houdbaarheids datum. Kunnen niet vergaan of bederven ed.kevin schreef:Nee het ging erom of ze uberhaubt voor altijd houdbaar zijn, en dan zeg ik ja desnoods uitkoken als je het niet vertrouwd.
few zitten we toch op 1 _______________________________________________________ dan.