achterwand / reflectie kap

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

achterwand / reflectie kap

Bericht door Luuk »

Hoi

In mijn huidige aquarium heb ik een achterwand helemaal bekleed met javamos, dit wil ik in mn nieuwe bak ook gaan doen. Nu heb ik het javamos bevestigd tegen de achterwand door een aantal plastic stokjes met zuignappen tegen de achterwand te hebben bevestigd waardoor het mos hier omheen kan groeien. Dit werkt opzich prima, maar ik merk na verloop van tijd steeds weer opnieuw dat er algengroei ontstaat bij het mos. Ik denk dat dat komt doordat rotzooi zich ophoopt tussen de achterkant van het aquarium(gewoon het glas) en de moslaag. Nu ken ik iemand die een piepschuimen achterwand gewoon zwart heeft geschilderd en deze in het aquarium heeft gelijmd om hier het mos tegen aan te laten groeien. Dit werkt prima.. ik wil dit dus ook gaan doen, maar met welke verf moet ik het schilderen en is het eigenlijk wel nodig om dit te schilderen?

Dan nog 1 ding, mijn lichtkap is momenteel nog gewoon zwart en bevat geen reflectoren. Ik wil de kap gewoon wit maken, kan ik dit het beste toen met van dat raamfolie?

Patman
800-1000
800-1000

Re: achterwand / reflectie kap

Bericht door Patman »

Hoi, de verf die je moet gebruiken moet op waterbasis zijn. Schoolbordverf (acryl) is eigenlijk het beste. Of het nodig is... tsja... anders is het erg wit.

lichtkap: goed idee, dat raamfolie .. als het maar wit is. ik heb ook wel eens een breed u-profiel (Bouwmarkt, bij de gipsbeton-blokken) gebruikt. Maar dan om het licht te temperen (dus onder de tl-buis). Maar ja, als je deze ondersteboven hangt (boven de TL-buis), dan reflecteert het weer. En je kunt het een beetje richten op die manier..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Waarom neem je dan niet de plakfolie in spiegel, dan heb je denk meer weerkaatsing dan met wit.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

@ Patman: dat richten is bij mij niet per se nodig, het gaat me er in eerste instantie gewoon om om de lichtopbrengst wat omhoog te brengen. Ik ga later denk ik nog reflectoren plaatsen. Bedankt voor de tip

@ Kevin: ja ik denk idd dat dat ook meer reflectie zal geven, maar als ik me het goed herinner heb ik ooit ergens gelezen dat aluminium op den duur giftige stoffen kan afgeven aan het water(of zit hier geen aluminium in?)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Weet eigenlijk niet waarmee ze die spiegelaag maken op die folie, maar het voelt als kunstofstof. Inderdaad als alluminium gaat oxideren wil je dat niet in je water hebben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

En dat is gewoon bij de doe het zelfzaak te krijgen? Gebruik je het zelf ook?

Ik wil de piepschuimen achterwand vastkitten aan de achterkant van het aquarium. Kan dit gewoon met siliconenkit of kan ik beter aquariumkit hiervoor gebruiken?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

niet in mijn kap, heb het aan een zijkant (buiten) zitten. Inderdaad bij de bouwmarkt hebben ze zo;n standaard met div rollen en motiefjes van het merk decofix geloof ik.

Ik zou in het aquarium nooit anders gebruiken dan speciale aquarium siliconenkit.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

je moet het piepschuim wel bewerken anders heb je straks witte balletjes overal
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

Airwin schreef:je moet het piepschuim wel bewerken anders heb je straks witte balletjes overal
wat bedoel je precies? Ik wou het alleen gaan schilderen. Of is het beter om er tegellijm/epoxy op te doen, ik heb daar niet zoveel verstand van. De bedoeling is wel dat er straks planten tegen aan gaan groeien he..

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

als vissen gaan grazen tussen de plantjes op je achterwand dan heb je kans dat de tempex loskomt, zeker bij wat grotere vissen. Een aantal lagen tegellijm voorkomt dat.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Ik weet niet wat voor een aquarium het wordt maar als je toch met piepschuim aan de slag gaat kan je het net zo goed gelijk goed aanpakken , zodat als je een keer per ongelijk met een stuk hout tegen de achterwand aankomt er geen piepschuim los raakt .

Ik zou het voorbeeld van kevin volgen in de Zelfbouw projecten sectie en als laatste laag epoxy mengen met iets van zand zodat het mooi grillig wordt . zodat het mos er goed op kan groeien

voordelen hiervan is mocht je mos doodgaan vies worden wat voor een rede dan ook je het makkelijk schoon kan maken omdat het kei hard is door de epoxy .

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

Ja precies, het is wel handig als je het nog eens schoon kunt maken ja. Het wordt gewoon een gezelschapsaquarium met veel planten erin. Maar als je als laatste laag epoxy mengt met zand, dan kunnen hier nog wel goed planten tegenaan groeien? Op epoxy zelf kunnen zeker geen planten groeien, maar omdat het zand erdoor zit wel?

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Ja het lijkt me hoe ruwer hoe beter .

Ik zag dat je ook plantjes op matjes kan kopen misschien is dat op 1 of andere manier toe te passen op de achterwand

Of misschien dat iemand anders nog met een handige tip komt :)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

OM het wat grilliger te maken doe ik altijd na de op een na laatste laag tegellijm in de vuile emmer als je klaar bent water. Volgende dag afgieten en zonder de emmer schoon te maken nieuwe lijm aanmaken. Dan krijg je korrels en veel oneffenheden, als ik tegellijm overhad gewoon de emmer vullen met water en zo een dag wegzetten. Afgieten en af en toe een beetje langs de rand van de emmer schrapen om de korrels wat los te maken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

Is het nu wel of niet aan te raden dan om epoxy met zand te mengen als laatste laag? Ik wil het ook nog een beetje gaan schilderen.

Verder nog 1 ding. De piepschuimen platen kun je aan de zijkanten van het aquarium zien zitten omdat mijn zijkanten gewoon van glas zijn. Zou ik bijvoorbeeld ook aan beide kanten de piepschuimen plaat een paar cm van de kant kunnen laten aangezien hier toch wel mos gaat groeien?