kweekvraag ramerezi

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

kweekvraag ramerezi

Bericht door Dante »

Ik zit even met een vraag over mijn ramerezi.

Ik zag gister dat het mannetje weer bezig is kuilen te graven, dus ik vermoed dat hij weer wilt gaan paren. Nu heb ik eerder een nestje gehad, maar hier waren de eitjes na een nacht allemaal verdwenen.

Maar nu zit ik dus met een vraag. Omdat mensen beweren dat de ouders de broedzorg niet meer kennen. Zit ik te denken om de eitjes eruit te halen dan maar. Of iets in die trant. Maar vraag is dus eigenlijk of dat na de leg(en bevruchting) gewoon te doen is? En hoe lang tuurt het voor de eitjes uitkomen?

PygoMania
0-200
0-200

Re: kweekvraag ramerezi

Bericht door PygoMania »

Als geen enkele Ramirezie geen broedzorg had, dan lukte 't niemand om te kweken, dus dat zou met een beetje geluk nog wel eens mee kunnen vallen. De Paring duurt 2 a 3 uur, en de eitjes komen na 2-3 dagen uit. Kijk eens naar andere factoren die mee kunnen spelen in het falen van het nest, misschien medebewoners?

Succes Dees
i'm the Bengel gotta love me!!!

Gast

Bericht door Gast »

Meestal worden de eitjes in gevangenschap de 1e nacht opgegeten. daaruit kun je concluderen dat het deze vissen niet is aangeleerd maar er zouden natuurlijk ook andere oorzaken voor te bedenken zijn. misschien dat ze de omstandigheden te druk vinden of de ruimte te klein of is er te weinig voer aanwezig waardoor ze geen toekomst zien voor hun jongbroed.

naar mijn idee zou je de steen of ander medium waar ze de eitjes op hebben geplakt het beste in een aparte kweekbak met voldoende stroming kunnen plaatsen. Gebruik van antischimmel middelen raad ik dan niet aan, daar verzwak je het immuun systeem alleen maar mee lijkt mij.

Ik denk persoonlijk dat het wel iets met instinct te maken heeft en niet zozeer aangeleerd.
Als ik naar mijn betta's kijk die ook zonder broedzorg zijn opgevoed, de nakweek daarvan heeft nog steeds hetzelfde gedrag. Ik verwijder in de meeste gevallen ook het nest of de man en zijn ze zonder die broedzorg nog steeds in staat later zelf een nest te onderhouden.

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

medebewoners...

-=- Rio 180 -=-
14 x Hemigrammus bleheri (Roodkopzalm)
14 x Aplocheilichthys normani (Afrikaans blauwoogje)
2 x Colisa Lalia (Dwerggoerami)
2 x Mikrogeophagus ramirezi (antennebaars)
8 x Corydoras paleatus
2 x Gyrinocheilus aymonieri (Siamese algeneter "Gold")
3 x Atyopsis moluccensis (Aziatische waaierhandgarnaal)
12 x Caridina japonica
?? x Neocaridina sp. tiwarii (Regenbooggarnaal)
?? x Neocaridia denticulata sinensis (Vuurgarnaal)

mogelijk dat hier dan de oorzaak in zit? vooral de garnalen?

misschien dat ik het er dan wel uit vis en in de kweekbak doe. (de eitjes)
of in de bak zelf doe ik er een fijnmazig netje overheen spannen dat andere vissen en garnalen er niet bij kunnen ;)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

De cory's zullen het zeker blijven proberen als ze door hebben dat er eitjes liggen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

miq
0-200
0-200

Bericht door miq »

dante ik neem aan dat je hier en op de verschillende fora(waar je ook aktief op bent mijn kweekverslag wel heb gelezen over de rams, en dus ook mijn uitleg over het waarom van het mislukken van de pogingen.)

dit neemt niet weg dat je met jouw visbestand geen succes zal hebben. met name de roodkopjes en de cory's zullen voor een hoop onrust en opgegeten jogen gaan zorgen, daar de roodkoppen in schoolverband de jongen belagen en de cory's net een tank zijn en gewoon doorwalsen als paps en mams ze proberen weg te jagen. Ook zal je lalia als die de kans krijg zich te goed doen aan een jong.

Wat betreft het verwijderen van de eieren betreft, ik ben er geen voorstander van. Waarom? het hele doel van de broedzorg is :
1 het beschermen van de jongen, ok dat is dan niet van toepassing in een drijfbakje
2 het leiden van de jongen naar voedsel zodat ze zoveel mogelijk eten binnen krijgen, dit is nu dus niet mogelijk meer. en zul je veel moeten voeren zeker in het begin(extra vervuiling) willen de jongen genoeg voer binnen krijgen. en vergeet niet de ramirezi jongen kunnen niet direct artemia nauplii aan en moeten dus leven van de micro-organismen in je bak, deze zullen niet genoeg in het drijfbakje zitten.
3 op de natuurlijke manier zullen de zwakkere vissen het net overleven, een soort van natuurlijke selectie

En dan is er nog een reden en dat is in mijn ogen een heel belangrijke reden, door de ouders bij de eieren te houden geef je het vrouwtje de kans om zich te herstellen en weer aan te sterken, haal je de eieren weg dan wordt ze direct weer belaagd door de man om weer te paren en dus te snel weer een nest eieren en op deze manier wordt het vrouwtje dus doodgekweekt.

ik hoop dat je eer wat aan hebt :wink:
Apistogramma mendezi; Apistogramma Athahualpa
Apistogramma cf. agassizii tefé "Bauna"(wv); Apistogramma tucurui
Apistogramma norberti; Apistogramma sp Nanay
Corydoras adolfoi; Corydoras tukano; Corydoras nanus
Nannostomus mortenthaleri, Nannostomus beckfordi

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ja zekr :D bedankt!

nu zit ik te denken, om in ieder geval de eitjes te kunnen beschermen:
een soort cubes maken (enkel het geraamte ervan) en deze overspannen met zeer fijn gaas. 1 kant een opening. en dit in e bak over de eitjes plaatsen.
op deze manier zijn de eitjes te beschermen. maar ik tweifel of dit wel goed is om te doen

zal dit ook niet echt verstandig zijn?

jari4now

Bericht door jari4now »

Misschien of topic, maar ik heb ook een koppel en in het begin was het vrouwtje erg mooi nu denk ik soms dat ze ziek is of iets.
Kan het zijn dat het een dusdanig oversexed mannetje is dat het vrouwtje uitgeput begint te raken, of misschien dat hij het haar kwalijk neemt dat ze geen jonge heeft uit de eitjes die ze nu al 4x heeft gelgd en als ontbijt zijn genuttigd door mijn corry´s???

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Je hebt meerdere vrouwen toch? dat kan ook nog wel eens. Let er is op of die elkaar niet in de weg zitten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jari4now

Bericht door jari4now »

Nope, heb van de ramirezi maar 1 vrouw en een man

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

Jan hoe staat t met haar kleurenpracht, en de houding van de vinnen (samengeknepen misschien?) hoe gedraagt ze zich? Hoe reageert ze op het mannetje? Al deze dingen kunnen misschien leiden tot een antwoord of een richting waar je moet gaan zoeken...

Groetjes Dees
Laatst gewijzigd door PygoMania op 18 mei 2008 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo
i'm the Bengel gotta love me!!!