Temperatuur Discussen

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Temperatuur Discussen

Bericht door Kees »

Mogge,
Jullie zitten me hier lekker te maken voor discussen.
Maar.. Overal zie ik dat de temperatuur voor discussen minimaal 28 graden moet zijn.
Volgens mij gaan mijn planten dat niet op prijs stellen.
Ik voornamelijk Echinodorus soorten, Valisneria, Alternanthera en Bacopa amplexicaulis.
Temperatuur staat nu rond de 26 graden.
De vragen, wat is de minimale temperatuur waar de discussen zich lekker in voelen en als ik de temperatuur opchroef, hoe erg is dat voor deze planten?
Vast weer bedankt,
Kees
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Re: Temperatuur Discussen

Bericht door jari4now »

Rhodan,

De minimale tempratuur voor discussen is inderdaad 28 graden en de ideale is zelfs 30 graden.
De planten kunnen een hoop hebben als je gelijkmatig en rustig de tempratuur verhoogt, de eerste 3 planten weet ik zeker van de ze het kunnen hebben.
Ik heb in de clubbak b.v. ook valeseneria, en daar stond de tempratuur voorheen op 24 graden, ik heb daar discussen en maanvissen ingedaan en de tempratuur verhoogd naar 30 graden gedurende een periode van een week.
Ze staan nu inmiddels 2 maanden op 30 graden en de valeseneria moet ik bijna wekelijks snoeien, die is dus juist beter gaan groeien op deze tempratuur.
Echinodorus is ook een veel gebruikte plant in een discusbak, dus die kan ook geen kwaad, ik verwacht als jij per graad je temperatuur rustig omhoog brengt de rest het ook blijft doen of zelfs nog wel beter gaan doen.
Als je toch warm loopt voor discussen zou je dit weekend eens in Vianen moeten gaan kijken bij de Open Nederlandse Discus Kampioenschappen, daar zie je veel showbakken met prachtige discussen en kan je alles te weten komen over het hoe en wat in een discusbak.

Ik ben niet eens lid van Discus Club Holland en zit nu toch reklame te maken.......

Er staat hier ook ergens een topic met locatie openingstijden en toegangsprijzen.......
Wie weet tot in Vianen :wink:

Mocht je meer willen weten geef maar een brul hoor, hoe meer DISCUSsie hier over de mooiste vis van de Amazone hoe beter

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

i.d.d. de planten hebben er geen last van mits je het langzaam aan omhoog brengt..
Sterker nog bij hogere temperaturen doen de planten het meestal wel beter en gaan vaak ook over tot bloeien.
wel zul je vaker moeten "snoeien"
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Txs all.
Heb de tijd. Ga dus eens beginnen met de temperatuur iets op te schroeven, hoe klinkt 1 graad per 2 weken?
Sloopte wel laatst een thermometer, gelukkig geen kwik in de bak.
Wat me wel op viel is dat de kapotte 26 aan gaf en die er nu in staat 25, de heater zelf staat op 26, ik neig toch te geloven in de heater.
Heb helaas van het weekend geen tijd om te gaan kijken in Vianen. Had het gezien.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

1 graad per week is ook prima hoor.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

kevin schreef:1 graad per week is ook prima hoor.
Txs, maar ik heb geen haast.
Beter te voorzichtig dan de planten om zeep te helpen en denk dat het voor de vissen ook wel beter is.
Zat trouwens nog ff te kijken, de meeste vis die ik heb kunnen goed richting de 30 denk ik, kardinaaltjes, corys, ancitrus, gup, maar mijn Apistogramma agassizii en Laetacara curviceps?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Rhodan,

Hoi, ik heb even nagekeken maar je planten is geen probleem en wat je huidige vis bestand betreft zal je alleen je guppen eruit moeten gooien.
Temp om hoog brengen naar 29,5 is hoog genoeg.

Heb 6 mooie discussen voor je zitten, prijsje maken we wel.

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Rhodan,

Hoi, ik heb even nagekeken maar je planten is geen probleem en wat je huidige vis bestand betreft zal je alleen je guppen eruit moeten gooien.
Temp om hoog brengen naar 29,5 is hoog genoeg.

Heb 6 mooie discussen voor je zitten, prijsje maken we wel.
Top, alleen dacht dat juist de guppen wel wat konden hebben?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Neehoor alles komt uit zuid-amerika behalve de guppen dat zijn aziaten geloof ik. Maar kardinaaltetra's en coriadorassen en L-nummers kunnen allemaal in een discusbak. Je planten zijn allemaal geschikt voor een discusbak, heb ze er ook in staan, behalve deze Bacopa amplexicaulis dus heb ik hem even op gezocht.

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Guppen komen toch niet uit Azie??
Thermostaat ondertussen op 27 gezet.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Klopt die komt oorsrponkelijk uit zuid-amerika, de max temp voor en gup wordt omschreven als 28 graden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Volgens mij zijn ook juiste guppen wel een van de flexibele vissoorten.
Maar hoe streng moet je eigenlijk de min en max temperatuur nemen voor vis en plant?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

jari4now schreef:
Rhodan schreef:Guppen komen toch niet uit Azie??
Thermostaat ondertussen op 27 gezet.
Mooi Rhodan, de eerste stap is gezet, de guppen zouden het echt niet naar hun zin krijgen ben ik bang.
Ik heb zelf gewoon alles wat ik uit mijn oude bak had erin gezet en gezegt "als ik merk dat het niet werk, dan gaan ze eruit" ik heb één Pleco eruit moeten halen en die is verhuisd naar de clubbak en uiteindelijk.....

Kortom, de guppen zijn wel afwijkend maar niemand zegt dat het niet mág, kijk het aan en beslis zelf.....alleen wel voordat ze aan het "rugzwemmen"zijn.

Hou ons op de hoogte van het verloop met "Woord en Beeld"
mijn verwarming staat op 27.....en mijn guppen jongen als de klere....en hebben het prima naar hun zin...iedereen trouwens..maar weet niet hoe dat zal zijn bij 30 graden straks..maar de mijne hoeft niet zo hoog..
maar ik merk wel dat nu ik de verwarming omhoog heb (van 24 naar 27) dat alles het meer naar de zin heeft...
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Is ook wel zo, maar de vissen moeten niet onder mijn hobby gaan lijden.
Ik heb nog een 2e bak (rio 125) waar genoeg ruimte is voor de vissen die de 29 tot 30 graden niet op prijs stellen.
En eventueel kan ik nog een ander huisje zoeken ook en als het niet gaat.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Rhodan, ik ken verder het gedrag van guppen niet. Ik heb best wel een ruime ervaring met het houden van Discussen en tegenwoordig met internet en alle forums die er zijn wordt de kennis alleen maar breder wat ik nu eigenlijk wil zeggen is dat ik er zelf nog nooit van gehoord heb, Discusssen in combinatie met Guppen. Hoe kennen we de Guppen eigenlijk of liever gezegt hoe kijken we er tegen aan "een beginnersvis voor kinderbakkies" daar stoot ik waarschijnlijk een heleboel mensen tegen het hooft maar dit is denk ik wel het algemene beeld van de Gup.

De Discus is eigenlijk van oudsher een vis die bekend staat als een vis die ( ten onrechte ) moeilijk te houden is en de meeste mensen pas aan Discussen beginnen als ze enige ervaring en kennis hebben van het houden van tropische vissen. Ik denk ook dat als iemand aan Discussen begint de Guppen periode te boven is en je daarom ook nergens leest dat Guppen gehouden wordt als bijvis van de Discus en het daarom ook nergens beschreven staat of het wel of niet kan.

Je hoort er verder ook niemand over dat hij guppen bij een discus heeft.

Je kan het gaan proberen natuurlijk ik zeg maar zo niet geschoten is altijd mis en de Gup komt na nader onderzoek dus ook uit zuid-amerika en kan best wel 28-29 grd aan. Wil ook zachter en licht zuur water dus dat komt wel weer over een met de discus.

Ik zou zeggen probeer het gewoon en gaat het niet dan kan je ze altijd nog in een andere bak zetten.