Niet iedereen volgt adviezen op helaas. Blij dat jij het wel doet!
Inderdaad zoals Linda aangaf, was ik ook van plan om een experiment op te zetten en 3 zeer agressief betitelde vissen in mijn rio 300 te houden. Echter ben ik van dit idee afgestapt. Na verschillende jonge labeos in de winkel te hebben gezien en een aantal keren de volwassen exemplaren op school te hebben bestudeerd, ga ik toch liever voor andere vissen. (Ooit komt er een labeo of frenatus bij Mij, maar niet in deze bak met de huidige vissen) ik vind 150cm toch een mooiere maat voor dat idee.
Je kan het proberen, wel met de volgende eisen die ik van plan was:
- heel veel hout/halve kokosnoten en stenen om territoriums en schuilplekken te bieden voor de labeo
- veel planten voor meer zichtbrekingen
- drijfplanten en gedempt licht.
- zandbodem
- volproppen met diepvries voer
Op deze manier zal de labeo zich veilig voelen en minder snel agressief reageren. Daar dan 25 sumatranen bij als middenschool. Een bovenlaag vis kun je beter weg laten. Mijn theorie was dat sumatranen in een grote groep niet agressief zijn (dit is waar) en de labeo zich ook rustiger zal houden door de schuilplekker. Echter hebben labeo's eigen karakters en zodra de vis volgroeid is (15cm) kom je er pas achter of de vis een agressief of relaxt individu is. Mocht je een agressievere hebben, word die door de sumatranen wel weer op zijn plek gezet. Ze bijten namelijk van zich af.

ik geef GEEN garantie dat het goed gaat, het zou een experiment worden en dagelijkse observatie is aan te bevelen.
Je hebt dan een bak van 120cm met als visbestand:
25x sumatraan
1x labeo bicolor
1x waaierhand garnaal
Als dit goed gaat en de labeo houd zich rustig, zou je 1 ancistrus kunnen toevoegen.
En wat nu?
Ondanks dat het aquarium niet ingedraaid is, kun je het beste deze al direct vol zetten met planten, hout en wat stenen. Vergeet ook niet direct plantenvoeding vanaf dag 1. Je kan dan het beste kiezen om de 3 sumatranen en de labeo al in de grote bak te zetten. Het zijn maar 4 vissen en op zoveel liters, valt dat wel mee. Het beste kun je dan 1x per 2 dagen voeren de eerste 2 weken. Daarna kun je naar dagelijks over. En doe 2x per week 25% procent water wisselen, 4 weken lang. Daarna kun je over naar 1x per week. Voeg vervolgens niet direct vissen toe, wacht ongeveer een maand en vul dan de school sumatranen volledig aan.
Met de 60cm:
Het beste kun je alles behalve de betta op marktplaats zetten. Meestal zijn er wel liefhebbers te vinden voor zulke vissen. Geef in de advertentie aan dat de vissen een groot (minimaal 120cm liever groter) aquarium nodig hebben. Aangezien je grind hebt, zijn corydoras geen optie. Een groep pangio kuhlii kan wel voor de bodem. Als middenlaag vis kun je denken aan rasboras soorten of hyphessobrycon amandae

hou er rekening mee dat bettas ook drijfplanten wensen.