Gezien de topics over visbestanden ben ik me er van bewust geworden dat er wel een en ander aan mijn visbestand veranderd kan worden, maar wat? Ik heb lang niks erbij gekocht, op Harry de ancistrus na, vanwege ziektes e.d. Nu begint het bij mij toch ook weer te kriebelen om mijn bak weer eens met wat vissen aan te vullen. De laatste overleden vissen waren oud en niet ziek. Veel vissen zie ik niet meer in mijn bak. Hoewel ik de meeste opties wel ken, hoor ik graag jullie ideeën. Misschien noemen jullie vissen waar ik nog niet aan gedacht had.
Meer info over de bak:
Juwel rio 300L met intern filter die erg krachtig stroomt. 120cm lang en ongeveer 55cm hoog (waterpeil). Ik heb salvinia natans als drijfplant, waarschijnlijk ga ik kikkerbeet toevoegen, vanwege de wortels.
Vissen die ik al heb (aantallen zijn soms geschat):
8x gymnocorymbus ternetzi
24x paracheirodon simulans
3/4x paracheirodon axelrodi
8x corydoras panda
6x corydoras paleatus
1x corydoras delphax
1x ancistrus sp red (man)
Ik wil in ieder geval géén corydoras toevoegen, ik heb nu 3 soorten die als 1 soort scholen en welke ik allemaal niet wil uitbreiden. Hoewel ik de g. Ternetzi geweldig vind, ben ik er na 10 jaar wel op uitgekeken. Die breidt ik dus ook niet meer uit. Ik twijfel of ik de p. Simulans wil uitbreiden in de hoop ze minder schuw te maken. Tegelijkertijd, als ze schuw blijven heb ik dadelijk voor niks zoveel vissen.. de p. Axelrodi schoolt prima samen met hun neefjes, maar ook die breidt ik niet meer uit na de ervaring die ik met ze heb (zwak). Ik heb veel soorten door elkaar, maar vind het niet storend.
Waar ben ik echt naar opzoek?
Een scholenvis voor de middenlaag die de rest t.z.t. zal vervangen en iets voor de bovenlaag. Het liefst vissen die tegen wat stroming kunnen, of tips om de stroming te beperken met 2 linkerhanden.