Juwel Lido 120 liter visbestand en samenstelling.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rob1962
0-200
0-200

Juwel Lido 120 liter visbestand en samenstelling.

Bericht door Rob1962 »

Goedemiddag,

Ik heb reeds een aantal jaren het bovenstaande 120 liter aquarium. Ik worstel echter nog steeds met de vraag hoeveel vissen ik nu eigenlijk maximaal kan houden daarin. Ik begrijp steeds dat er geen echte richtlijn voor is maar ik merkte wel dat ik toch vaak, als ik veel vissen (circa 35) had, dat dan ook snel vissterfte optrad. Ik had pas achteraf een ernstig chloor probleem waardoor ook veel vissen helaas zijn gestorven. Op dit moment heb ik vijf Corydora's Panda voor de bodem, vijf Chinese Danio's voor middengedeelte, 7 Otocincluus Affinis (algen), een Aymonieri (Oranje groot) en nog twee Black Molly's (waren er vier maar ook dood). Ik houd van een vreedzame bak en denk dat deze vissen wel passen. De vraag is; Is dit voldoende of nog teveel qua samenstelling en hoeveelheid? En wat zou er qua nieuw visbestand voor de toekomst ook in deze bak passen en de hoeveelheid daarbij? Ik wil graag in elke laag de juiste vissen want ik had bijvoorbeeld voor de hoogste laag 4 marmeren blijlzalmen maar die zijn er ook niet meer, maar ik wil toch graag die laag ook vertegenwoordigen, zeg maar. Graag zie ik jullie tips en aanbevelingen tegemoet! Dank alvast...Groet Rob.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Juwel Lido 120 liter visbestand en samenstelling.

Bericht door amber98 »

Het beste kun je 3 lagen aanhouden, iets voor in de bovenlaag, een school voor het midden en wat op de bodem. 7 oto's daar nog bij is prima. ;)
De aymonieri wil ik je eigenlijk aanraden om weg te doen. Die halen uiteindelijk de 25cm wel. (vertellen ze je natuurlijk niet in d winkel)
Black molly's zijn eigenlijk brakwater vissen. Dit kan de sterfte van de andere verklaren. Brakwater wil namelijk zeggen dat ze graag wat zouter water willen (tussen zout en zoetwater in)
De chinese danio's zijn vissen die van vrij koud water houden, anders worden ze erg hyper en gaan ze sneller dood. Inmiddels weet de chinese danio te overleven in een vijver met de Nederlandse winters. Net zoals goudvissen ed ;) 5 is ook erg weinig voor een school, ik zou er dus voor kiezen om deze te vervangen door een grote school andere vissen, die beter in een tropisch aquarium passen.
De grootte van de school is ook bij marmerbijlzalmen van toepassing, anders raken ze gestrest en kunnen uit het aquarium springen (springen is voor hen natuurlijk gedrag)
Ook de corydoras houden van een grotere groep. Ik weet niet wat je voor bodem hebt, maar corydoras eisen eigenlijk zand, het liefste 0.4mm-0.8mm

Als je zand hebt, zou ik je dit aan willen raden:
Harem/koppel voor de bovenlaag. Bijv gouramis (willen wel drijfplanten)
xx scholenvis (afhankelijk van de grootte hoeveel, maar denk aan minimaal 12)
7x otocinclus
10x corydoras panda

Indien je geen zand hebt:
Harem/koppel voor de bovenlaag. Bijv gouramis (willen wel drijfplanten)
xx scholenvis (afhankelijk van de grootte hoeveel, maar denk aan minimaal 12)
7x otocinclus

Onderwerp auteur
Rob1962
0-200
0-200

Bericht door Rob1962 »

Hallo Amber,

Dank jewel voor je reactie. Een paar dingen wil ik graag nog voorleggen. De black molly's in mijn bak heb ik op voorspraak van een aquariumwinkel genomen ter bestrijding van alg. Maar wat ze deden, was in ieder geval geen alg wegnemen! Ik had er, geloof ik, vijf maar dat aantal is gereduceerd tot 2. Daarbij vind ik ze ook vrij agressief in de bak dus dat advies van jou ga ik zeker opvolgen. De aymonieri heb ik reeds een aantal jaren. Dit waren twee kleine toen ik ze kocht maar inderdaad zijn ze behoorlijk gegroeid. Ik moet zeggen dat deze niet zo dominant is maar ik denk dat hij qua lengte niet meer past. De chinese danio's zijn vrij sterk want die hebben met vijf een problematische fase met een te hoge chloorwaarden overleefd. Kan ik die niet uitbreiden of zijn bijvoorbeeld kegelvlekbarbelen een goede keuze als schoolvissen? Corydora's wil ik zeker uitbreiden want die zijn ook vrij sterk en leuk om in mijn bak te hebben. Ik zou ook best wel gourami's in de bovenlaag willen hebben maar ik heb daar geen beste ervaringen mee. Ik heb pas drie dwerggourami's gehad maar die waren zo dood. Ik kan er pech mee hebben gehad maar ik ben er huiverig voor. En mocht ik ze nemen, is dan de verhouding 1 mannetje, twee/drie vrouwtjes de juiste? Ik heb trouwens Kristal kwartsgrind van Dennerle als bodem, dat heb ik er al een aantal jaar in liggen. Is dat dan voor jouw aangegeven viskeuze de juiste bodem? Wat betreft de scholenvissen, bedoel je dan 1 school van 12 vissen en is dan bijvoorbeeld naar de genoemde kegelvlekbarbeel ook een roodvinzalm een keuze, of is deze te dominant? Dank alvast weer voor de reactie!

Groet Rob.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Black mollys houden van plantaardig voedselaar etuen inderdaad haast geen alg. Een algenvrij bak krijg je vrijwel alleen door voldoende plantenvoeding en evt CO2 (heeft te makenet de hoeveelheid licht) alleen moeten je oto's wel altijd algen kunnen eten. ;)
Ik wil je aanraden om geen corydoras meer te houden op die bodem. Ze hebben echt zand nodig om hun kieuwen mee te spoelen, voedsel Hierdoor te filteren en zodat hun baarddraden niet beschadigen.

Wat de dwerggouramis betreft kan goed kloppen, deze soort heeft veel last van het iridovirus en dit betekend voor heel veel vissen het einde. Er zijn andere soorten die hier minder tot geen last van hebben. Denk aan bijv honinggouramis.harem of koppel is afhankelijk van het soort.

Qua scholenvis je kun prima kegelvlekbarbelen kiezen. Ik bedoel dan inderdaad 1 groep van min 12 en geen andere scholenvis. Dat houd de bak rustig en vreedzaam. Zeker bij wat kleiner bakken word het anders als snel te vol en rommelig.

Dan zou het dus dit of iets soortgelijks worden;
Harem/koppel gouramis
Min. 12 kegelvlekken
7 otocinclus
De oto's zou je dan eventueel nog wat kunnen uitbreiden, zijn die helemaal happy :)