beginner

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Dash
0-200
0-200

beginner

Bericht door Dash »

Hallo allemaal,

Ik heb een aquarium van 54 liter (60x30x30) en ik wil jullie graag vragen om tips. Welke vissen kan ik het beste houden in dit aquarium?
Ik heb ongeveer een jaar geleden in dit aquarium guppy's en garnalen gehouden, maar ik ga binnenkort verhuizen en zou dan graag met een paar andere soorten willen beginnen. Ik zou een paar algeneters ook leuk vinden. Ik heb wat gelezen over corydoras, maar ik kom er niet goed uit hoeveel ruimte ze nodig hebben, alleen dat je ze met minimaal 6 moet houden.

Tips zijn welkom! :)

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: beginner

Bericht door amber98 »

Goed dat je het hier even navraagt :) even 2 vraagjes: Weet je al wat voor scholenvis je wilt? Ben je van plan de garnalen te houden?

Ik zou er geen gyppy's meer in houden. 60cm is erg krap voor de beweeglijke guppen (zeker als ze ook nog eens veel jongen krijgen) Algeneters eten vrijwel nooit voldoende algen om je aquarium vrij te houden van algen, dit hoor je te doen dmv plantenvoeding en veel planten icm juiste hoeveelheid licht. Hou daar rekening mee. De enige "algeneters" die in 60cm kunnen, is de otocinclus. Dit zijn groepsvissen die dus met minimaal 6 stuks gehouden moeten worden. Deze eten wel vrij actief van algen, zonder algen sterven ze zelfs van de honger. Je zult dus letterlijk algen moeten kweken of een juiste vervanging moeten geven (algen steen bijv die je zelf moet maken)

Er zijn corydoras die in 60cm kunnen. Dit zijn de kleine soorten zoals Habrosus en Pygmaeus en Hastatus. 6 is echt het minimum. Ze voelen zich beter in een wat grotere groep. Corydoras wensen wel fijn zand (0,4-0,8mm is aan te raden) Als je dat niet hebt, zul je dit dus moeten gaan vervangen. ;)

Onderwerp auteur
Dash
0-200
0-200

Bericht door Dash »

Bedankt voor de reactie!
Ik heb momenteel helemaal niets meer in mijn aquarium. De garnalen zijn na ongeveer een jaar dood gegaan. Met de guppen ging het heel lang goed, maar ik denk dat de waarden van het water op een gegeven moment niet meer goed waren, er gingen er steeds een aantal dood. Ik heb ze toen zolang een paar dagen in een iets kleinere bak gedaan. Intussen heb ik het aquarium heel goed schoongemaakt, wel weer oud aquarium water erin gedaan. Maar toen is mijn bak gebarsten... :( De guppen heb ik toen maar in het aquarium van mijn moeder gedaan, maar zelfs met medicijnen e.d. mocht het niet baten.
Ik heb nu het deksel en het ingebouwde licht nog wel, dus ik wil eigenlijk het liefst er wel weer een 54 liter bak bij kopen.

Ik weet nog niet echt wat voor scholenvis ik wil. Ik sta voor van alles open, maar ik heb gelezen dat bijv. black molly's en tetra's prima te houden zijn voor een beginner.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Oh wat vervelend. Leuk dat je er dan toch weer voor kiest om opnieuw te beginnen. (vergeet niet om dan ook nog minimaal 3 weken in te draaien, mocht je daar niet meer aan gedacht hebben)

In 60cm zijn er helaas maar weinig tetra soorten die zich er echt thuis voelen. Er zijn er wel een paar, maar je kunt beter kijken naar (micro)rasborasoorten. Wat eventueel wel zou kunnen is bijv de hyphessobrycon amandae of de paracheirodon innesi (de laatste is wel nogal saai qua gedrag en wil ook liever kouder dan de corydoras) Black molly's worden beschreven als makkelijk, maar dat zijn ze niet. ;) Ze zijn erg groot, krijgen veel jongen en waarderen wat brakwater (=is water met wat zout toegevoegd) Wat dus niet kan bij andere vissen en zeker voor beginners niet echt heel handig is.

Als je geen garnalen wilt en bereid bent voor een zachte stroming te kiezen met veel drijfplanten, kun je ook een betta man erin gaan houden. Het is denk ik wel handiger als je kiest voor 'f otocinclussen óf een scholenvis, omdat je maar beperkt aantal liters hebt een dus al snel tegen overbevolking aanzit.

Als je wil mag je trouwens ook nog een voorsteltopic openen, dan weten we wat beter wie je bent. Ik zag dat je die nog niet had gemaakt. :)

Onderwerp auteur
Dash
0-200
0-200

Bericht door Dash »

Bedankt! Ik heb even gegoogled en de otocinclussen lijken me erg leuk! :) Kan die betta man ook met andere soorten samen? Ik heb me intussen ook voorgesteld, was ik helemaal vergeten :oops:

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

1 betta man kan prima met otocinclussen en corydoras. Alleen eten ze vaak garnalen en ze kunnen niet met meerdere bettas bij elkaar.

Ik heb na lang vrouwtjes zoeken eindelijk in een 80cm bak een man met 2 vrouwtjes kunnen zetten. (Omdat het moet klikken tussen de man en vrouwen) Dit ging ongeveer een halfjaar goed, maar nu begint een vrouwtje wat agressief te worden, dus gaat ze waarschijnlijk de andere bak in. 1 man gaat prima met de meeste andere vissoorten ;)

Onderwerp auteur
Dash
0-200
0-200

Bericht door Dash »

Ohh okee mooi! :)
Dan lijkt het me leuk om een aantal otocinclussen en een betta man te gaan houden met een kleine school scholenvisjes.
Welke passen er het beste bij? En hebben ze ook een voorkeur voor bepaalde planten?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Aangezien je otocinclussen kiest, zou ik een scholenvis achterwegen laten. De betta zit dan bovenin, de oto's in het midden ergens op bladeren en op de ruiten. Dan kun je (als je zand hebt!) Een school corydoras voor de bodem kiezen. Als je de oto's weg laat, kun je wel voor een scholenvis kiezen.

Bettas willen drijfplanten. Verder maakt het niet heel veel uit, aangezien je bak toch algen moet hebben kun je ook moeilijkere planten kiezen. Die zullen dan onder de algen gaan zitten. (Ziet er natuurlijk niet mooi uit, maar is voor oto's wel een vereiste zoals ik al aangaf)

Onderwerp auteur
Dash
0-200
0-200

Bericht door Dash »

Daar ga ik nog even over nadenken. Ik was sowieso van plan er zand in te doen. Ik weet niet of het erg veel verschil uitmaakt, maar ik heb het idee dat ik krassen kreeg van mijn grint. Ik had macadama of macadema ofzo? Ik weet niet meer hoe het heet.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het kan inderdaad dat je van gribd krassen krijgt. De bekende algenmagneten zijn hier ook vaak een oorzaker van ;)

Onderwerp auteur
Dash
0-200
0-200

Bericht door Dash »

Ohh ja dat zou idd ook heel goed kunnen. Ik ga toch voor alle zekerheid maar voor zand.
Ik heb nog even rond gekeken naar scholenvissen. Het lijkt me leuk om dan de betta, met corydoras en Hyphessobrycon amandae of kegelvlekbarbelen te combineren. (Als dat mogelijk is?) Ik heb namelijk gelezen dat barbelen de staart van de betta aanvreten, maar volgens een andere site kunnen de kegelvlekbarbelen juist weer heel goed bij een betta, dus geld dat dan alleen voor andere barbelen?
En anders ga ik voor de betta met de corydoras en de otocinclussen, die blijf ik ook erg leuk vinden. Gelukkig heb ik nog een paar maandjes om na te denken. :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Kegelvlekken zijn lieverds. Ik heb ze zelf al 5 jaar ze happen niet en zijn ontzettend leuk.
Ik vraag me wel af of je niet beter kan kijken naar hun kleinere neefjes de Espei of Hengelii omdat jouw bak niet zo groot is.
Galaxy rasbora niks voor jou?