Zieke Annulatus (Epiplatys)

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200

Zieke Annulatus (Epiplatys)

Bericht door Bartart »

Hallo,

in mijn aquarium heb ik 8 Epiplatys Annulatus rondzwemmen. http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 0&start=30

Gezien de kleur een goede indicatie is voor hun gezondheid (bij stress zie ik ze instantaan doffer worden), denk ik te kunnen zien dat het gezonde visjes zijn, ze zijn ook flink gegroeid en hun kleuren tonen een goed contrast. Van medebewoners hebben ze ook weinig last; de corydoras pygmaeus zijn zelden of nooit zichtbaar en blijven op de bodem (wat dan weer heel gek is...). Waterwaardes zijn allemaal goed.

Probleem zit hem in één van de vrouwtjes. Deze is zéér mager vergeleken met de rest (ook al zijn de meeste vrouwtjes wat kleiner dan de mannen) en ze ziet er erg dof uit, zwemt weinig rond en ik zie haar nooit eten.

Iemand een idee hoe en wat? Kan stip oid herkennen.

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200

Re: Zieke Annulatus (Epiplatys)

Bericht door Bartart »

Het ene vrouwtje zwemt nogsteeds rond, inmiddels wat bijgekleurd en ook wat gegroeid.

Helaas is vandaag het mooiste mannetje op zijn kop gaan zwemmen... Ik vermoed dat dit ook de oudste is. Inmiddels is hij compleet verlamd, zijn kieuwen bewegen nog maar that's it. Ik vind het persoonlijk wel gek, want hij is nog altijd prachtig gekleurd. En dat terwijl de visjes, als ik even met mijn hand in de bak ga, instantaan dof worden uit stress.
Ziet er dus niet ongezond uit wat dat betreft...

Ik ga vanavond een weekendje weg; wat moet ik doen? Zal ik hem maar uit zijn lijden verlossen? Wil niet dat hij vanacht sterft en 3 dagen ronddrijft, daar worden de andere visjes ook niet gezonder op lijkt me.
Ik kan verder niks mis aan hem zien... Compleet geparalyseerd maar that's it.

Arme Barkie... Hij was de enige die ik een naam heb gegeven, omdat hij ook als enige zo veel mooier was dan de rest.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

je kan het beste hem uit zijn leiden verlossen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Tim schreef:je kan het beste hem uit zijn leiden verlossen.
Ben ik het mee eens helaas.. :(

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200

Bericht door Bartart »

Vandaag is er weer een vis in de zelfde toestand als Barkie, welke ik vrijdag uit zijn lijden heb verlost.
Waterwaardes ga ik zo controleren... Iemand die er al iets over kan zeggen?

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200

Bericht door Bartart »

3de vis het hoekje om! Waterwaardes zijn prima, NO3 wellicht wat aan de hoge kant maar niet buiten het acceptabele (15 mg/l). Zal zo een flinke waterverwisseling doen. Iemand nog tips? Ik vrees dat ik over een week geen vissen meer over heb.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik heb helaas geen idee :(
Er is verder helemaal niets aan ze te zien? Geen rode vlekken oid?
Mager?

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

O bah, wat naar. Klinkt als een of ander besmettelijk iets. Het is erg frustrerend als je dieren dood gaan en je niet weet wat je kan doen om ze te helpen.
Ik zou niet weten wat er aan de hand kan zijn, klinkt voor mij niet bekent dit. Is het een idee om ESHA 2000 te proberen? Dat helpt tegen verschillende ziektes. Maar voor je naar de winkel rent, zou ik even afwachten wat anderen ervan zeggen.

Overigens is je No3 prima, als hij 15 is.
En je corrydoras pygeaus, dat ze zich weinig laten zien komt omdat het vrij schuwe dieren zijn die hoofdzakelijk 's nachts leven, en inderdaad leven ze meestal gewoon op de bodem. Soms komen ze wel wat hoger in het water, maar meestal blijven ze toch gewoon laag. Dus dat je ze altijd alleen maar op de grond ziet is niets om je zorgen over te maken, scheelt misschien weer een kopzorg ;)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Esha 2000 zou ik niet proberen. Net zoals exit zijn de meeste ziektes hier bestand tegen, aangezien deze middelen vrij vaak aan alle vissen worden gegeven bij kwekers en leveranciers om ziektes te voorkomen. De ziektes zijn er vaak resistent voor.

Aangezien ze mag zijn, misschien iets met wormen te maken?

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200

Bericht door Bartart »

Ik heb te vroeg gesproken, op het eerste exemplaar na zijn de epiplatys er allemaal bovenop gekomen.
Ik vind ze er nog steeds niet super uitzien. Voortaan koop ik in ieder geval één keer per week een zakje watervlooien, misschien dat dat ze goed doet.

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Ik heb hetzelfde meegemaakt hier. Van de 6 annulatus die ik had heb ik nog 2 vrouwtjes over, die het nu al maanden goed doen. Ik heb sinds 1,5 week weer een mannetje er bij gedaan en ik hoop dat het nu goed gaat. Maar ook geen verklaring voor het doodgaan kunnen vinden. Misschien zijn het toch wat zwakke vissen?