Ziekte of bijtplekken?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
gerleeuwerke
0-200
0-200

Ziekte of bijtplekken?

Bericht door gerleeuwerke »

Vandaag zag ik ineens 1 van mijn zebrabarbelen die er niet tof uitzag. Hij leek wel een pukkel op de kop te hebben en ook een plek bij de staart. Ik heb hem even gevangen om hem goed te bekijken. Het was geen pukkel, maar zijn huid was flink beschadigd, ook op zijn lichaam verder had hij veel plekken. Het zijn allemaal rode plekken. Moet ik me zorgen maken om een ziekte (ik kan geen vinden met rode plekken op deze manier) dan wel zorgen om agressie in de bak. Mijn zebrabarbelen zijn vaak speels en zitten wel regelmatig achter elkaar aan. Van bijtgedrag heb ik echter niks gezien. Wellicht kunnen jullie me helpen met waar deze vis aan lijdt. Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Onderwerp auteur
gerleeuwerke
0-200
0-200

Re: Ziekte of bijtplekken?

https://www.jbl.de/nl/online%20hospital ... e-hospital

Zag hierin net een foto van een zebrabarbeel onder bacteriële infectie. Hoop niet dat dat het is...

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Mischien kan iemand je helpen als je betere fotos kan plaatsen?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Onderwerp auteur
gerleeuwerke
0-200
0-200

Helaas zijn dit de beste foto's. Aangezien ik toch het risico wil vermijden heb ik hem uit zijn lijden verlost. Ik vind dat zelf verre van leuk en doe het niet graag, maar vond dit uit voorzorg de beste oplossing. Snif... Betere foto's heb ik dan ook niet gemaakt. Teveel stress voor het beestje.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het waren bijtplekken denk ik. Ziet er hetzelfde uit als wat mijn vtoegere schuberti en zwaarddrager hadden door koperzalmen. Welke vissen heb je nog meer in de bak zitten? Volgens mij was het een man en dan zou het ook onderling gebeurd kunnen zijn. Mannen vechten wel eens een beetje en dan was deze toevallig zwak
Ze herstellen trouwens nooit meer helemaal van deze plekken dus je hebt de juiste keuze gemaakt.

Onderwerp auteur
gerleeuwerke
0-200
0-200

Hopelijk is dat het geweest. We hebben sinds 1 december een dochter en heb me iets minder bezig gehouden met mijn aquarium (prioriteiten...). Heb gisteravond even goed opgelet en zie dat de barbeeltjes erg onrustig zijn naar elkaar toe. Wellicht is deze dus flink door een soortgenoot onder handen genomen. Andere verdachte zou die ene overgebleven Schoudervlekzalm kunnen zijn. Die krijg ik maar niet weggevangen (ze waren eerst met 10, maar terroriseerden mijn bak, dus weer uitgevangen en teruggebracht). Ik hou de komende tijd mijn vissen even extra goed in de gaten. Bedankt in elk geval.