Aquarium word snel vuil

Onderwerp auteur
MaxEykens
0-200
0-200

Aquarium word snel vuil

Bericht door MaxEykens »

Beste,
ik zit met een vraagje (probleempje). Ik heb sinds anderhalve maand 2 axolotls in een aquarium van 60 cm breed 40 cm diep en 25 cm hoog. Is deze aquarium groot genoeg voor mijn axolotls (10-15cm)?

Toen ik ze ging kopen in de dierenzaak in Hasselt zei de verkoopster me dat ik steeds 1/3 van het water er moest inlaten voor de vissen. Dit deed ik toen ik het aquarium voor de eerste keer proper maakte. Nog geen 2 dagen later was het water weer zo troebel alsof het water er al maanden in zat. Ik ben vervolgens terug naar de dierenzaak in Hasselt geweest en heb gevraagd was ik moest doen, nu zeiden ze me dat ik het water er helemaal moest uitdoen en de zand(grind) moest uitspoelen. Dit deed ik en het leek properder. Maar nu ( 6 dagen later) is het aquarium weer zeer troebel, hebt u enig idee wat ik kan doen?
2 foto's van mijn aquarium & 1tje van mijn filter

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Aquarium word snel vuil

Bericht door Linda »

Het lijkt een beetje op waterbloei wat je hebt. Het water eruit halen alles wassen en alles weer terug doen is niet goed voor de vissen en de axolotls..En het helpt ook niet tegen waterbloei. Hoelang heb je je bak opgestart voordat je beestjes erin gingen?
Ik heb geen ervaring met axolotls, ik weet ook niet of ze groot genoeg zitten, maar kan het zijn dat ze heel erg vervuilend zijn? Wat ook een optie kan zijn is dat ze iedere keer dat ze bewegen het zand omhoog schoppen waardoor je water troebel wordt..
Wat draait er allemaal aan techniek in je bak? Ik zie een foto van een filter maar hangt ie er ook in? Wat voor 'n vissen zitten er in?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Normaal word 80cm aangeraden volgens mij. Ze worden 25 tot 30 cm. Je hebt zo te zien geen deksel en dat zal de reden zijn waarom de winkel aanraadde hem niet helemaal te vullen. Axolotls kunnen namelijk heel goed uit het water springen.
waar staat het aquarium trouwens op? Het lijkt alsof het niet op de grond staat of op een tafel ofzo

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Allereerst welkom op Aquafora.

Ten tweede is een axolotl geen vis maar een salamander die in het larvenstadium blijft. het zijn geen makkelijke beestjes die toch wel wat eisen stellen. Zo mogen ze bvb zeker niet te warm zitten en houden ze niet van stroming.
Alles over de axolotl lees je in onderstaande link.

http://www.licg.nl/p7/dieren/amfibieen/ ... olotl.html
Greetings...

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Onderwerp verplaatst naar de juiste rubriek.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
MaxEykens
0-200
0-200

Bericht door MaxEykens »

Linda schreef:Het lijkt een beetje op waterbloei wat je hebt. Het water eruit halen alles wassen en alles weer terug doen is niet goed voor de vissen en de axolotls..En het helpt ook niet tegen waterbloei. Hoelang heb je je bak opgestart voordat je beestjes erin gingen?
Ik heb geen ervaring met axolotls, ik weet ook niet of ze groot genoeg zitten, maar kan het zijn dat ze heel erg vervuilend zijn? Wat ook een optie kan zijn is dat ze iedere keer dat ze bewegen het zand omhoog schoppen waardoor je water troebel wordt..
Wat draait er allemaal aan techniek in je bak? Ik zie een foto van een filter maar hangt ie er ook in? Wat voor 'n vissen zitten er in?

Hoi Linda, drankje voor je antwoord :lol:
In de winkel zeiden ze me dat het indraaien van de pomp maar één week moest... heb nu al van verschillende mensen gehoord dat die op zen mist 3 weken moet zijn. En over de grote van de bak, ik ga zo meteen een nieuwe halen, in de winkel zeiden ze dat deze zeker groot genoeg was....
En in mijn aquarium draait enkel de pomp waarvan ik een foto gemaakt heb.

Onderwerp auteur
MaxEykens
0-200
0-200

Bericht door MaxEykens »

amber98 schreef:Normaal word 80cm aangeraden volgens mij. Ze worden 25 tot 30 cm. Je hebt zo te zien geen deksel en dat zal de reden zijn waarom de winkel aanraadde hem niet helemaal te vullen. Axolotls kunnen namelijk heel goed uit het water springen.
waar staat het aquarium trouwens op? Het lijkt alsof het niet op de grond staat of op een tafel ofzo

is dat erg dat het aquarium op een laag tafeltje staat? :lol:

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

MaxEykens schreef:
amber98 schreef:Normaal word 80cm aangeraden volgens mij. Ze worden 25 tot 30 cm. Je hebt zo te zien geen deksel en dat zal de reden zijn waarom de winkel aanraadde hem niet helemaal te vullen. Axolotls kunnen namelijk heel goed uit het water springen.

Niet persé erg.
Maar een aquarium van 60x40x25 heeft al 60l > 60kg water wat er in kan
Dan het grind etc. Dus een tafeltje heeft zo'n 70kg te houden.
Een aquarium van 80cm, heeft vaak 110L inhoud > 110kg.
Dan nog grind ,kom je uit op 120kg. Niet ieder tafeltje kan dit houden ;)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Onderwerp auteur
MaxEykens
0-200
0-200

Bericht door MaxEykens »

stefan99 schreef:
MaxEykens schreef:

Niet persé erg.
Maar een aquarium van 60x40x25 heeft al 60l > 60kg water wat er in kan
Dan het grind etc. Dus een tafeltje heeft zo'n 70kg te houden.
Een aquarium van 80cm, heeft vaak 110L inhoud > 110kg.
Dan nog grind ,kom je uit op 120kg. Niet ieder tafeltje kan dit houden ;)

Aah oke, zo bedoel je, ja het nieuwe aquarium wat ik zometeen ga halen is 1,20 lang, 40 breed, 50 hoog en daar is een aangepaste tafel bij, dus die kan dat wel houden denk ik :lol: :lol:

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Die zouden het inderdaad wel moeten houden. :D
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Onderwerp auteur
MaxEykens
0-200
0-200

Bericht door MaxEykens »

kan iemand mij ook zeggen op welke waarden van het water ik moet letten? bij de winkel zeiden ze dat het wel allemaal vanzelf liep.....

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

MaxEykens schreef:kan iemand mij ook zeggen op welke waarden van het water ik moet letten? bij de winkel zeiden ze dat het wel allemaal vanzelf liep.....
Volgens mij heb je niet naar de link gekeken die eerder in dit topic is gestuurd daar staat alles wat je moet weten
'The eye is useless, if the mind is blind'

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het ging mij erom dat het eruitzag alsof het aquarium aan beide kanten zeker 10cm uitstak van het tafeltje. Zo kan de bodem breken. Maar zo te horen heb je hier met de nieuwe bak geen last van. Super dat je zo snel een groter verblijf hebt geregeld ;)
ik zou inderdaad lok goed lezen op de site die aqua026 gaf. Hier staat alles op, ook wat ze te eten krijgen. Vaak zeggen ze in de winkels dat ze prima kunnen leven op korrels. Terwijl ze dit niet eens horen te eten, hun menu bestaat uit regenwormen enzo

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Ik hwb die link niet gestuurd maar maar roy :mrgreen: :P
Roy H schreef:Allereerst welkom op AquaforA.

Ten tweede is een axolotl geen vis maar een salamander die in het larvenstadium blijft. het zijn geen makkelijke beestjes die toch wel wat eisen stellen. Zo mogen ze bvb zeker niet te warm zitten en houden ze niet van stroming.
Alles over de axolotl lees je in onderstaande link.

http://www.licg.nl/p7/dieren/amfibieen/ ... olotl.html
'The eye is useless, if the mind is blind'

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Sorry foutje, ik las aquaforA in de post van Roy met de link en jou reactie over de link, dus haalde het een beetje door elkaar (aquafora-》aqua026) haha

De link die Roy stuurde dus :mrgreen: