60x30x30 visbestand

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Marj
0-200
0-200

60x30x30 visbestand

Bericht door Marj »

Hallo,

Ik ben Marj, ik ben nieuw, zowel op het forum als als aquarium-eigenaar :D Ik zal me later nog eventjes voorstellen in het Stel Je Voor topic..

Ik heb sinds kort een 60x30x30 aquarium. Gratis en voor noppo gekregen van familie. Ik heb de bak volledig leeggehaald, schoongemaakt en ben helemaal opnieuw begonnen met nieuwe planten, nieuwe bodembedekking, etc. Het aquarium staat nu een kleine 2 weken te draaien. De temperatuur is constant en het filter lijkt zijn werk goed te doen :)

Om het aquarium te kunnen krijgen heb ik 4 Guppy vrouwtjes mee moeten adopteren. Omdat ik geen ander aquarium heb, zijn deze al in het aquarium. Ze zien er actief en gezond uit, dus hopelijk blijft dit goed gaan.

Over een weekje of 2 wil ik het visbestand uit gaan breiden. Ik zat te denken aan een schooltje van 10 Blauwe tetra's (Boehlkea fredcochui).

Dus dan heb ik:
* 4 Guppy vrouwtjes
* 10 Blauwe Tetra's

Nu is mijn vraag: is dit teveel voor een aquarium van 54 liter (60x30x30) of mag er nog wel wat bij? Zo ja, heb je misschien vis-suggesties?

Vraagje nummer 2: ik heb ergens ooit gelezen dat je verschillende soorten Tetra's bij elkaar kunt houden, zonder dat ze hun 'school' gevoel kwijtraken. Dus bijv. 5 Blauwe Tetra's en 5 Neon Tetra's kunnen samen 1 school vormen. Ik zou het wel leuk vinden om wat verschillende kleurtjes te hebben, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat dit helemaal klopt.. want het zijn toch twee verschillende soorten.. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn nummer 1 prioriteit is een goed leven voor die vissies.. :vis:

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: 60x30x30 visbestand

Bericht door Linda »

Hoi hoi Marj.
Alvast welkom hier ;)
Ik denk dat je met jouw bestandje al een heel eind op weg bent. Eventueel zou je er nog een bodemvisje bij kunnen nemen zoals de indische modderkruiper of kleine corydoras soort (pygmaeus bv)
Ik zou het zelf bij één soort scholenvis houden, vooral in zo'n kleine bak. Het wordt anders al gauw druk. En scholenvissen zwemmen vaak wel met elkaar mee (voor zover ze écht scholen als ze zich op hun gemak voelen) Maar of ze echt gelukkig zijn...Ze willen toch wel graag in een groepje van minstens 10 stuks zwemmen.

Ik vind het super dat je je hebt aangemeld om info te vragen voor je vissen gaat aanschaffen en dat je zo begaan bent met je visjes! :duim:

Vinanda
200-400
200-400

Re: 60x30x30 visbestand

Bericht door Vinanda »

Hallo Marj,

Guppy's zijn sterk, dat zal wel goed gaan :)

Leuk dat je voor de blauwe tetra hebt gekozen, die zie je niet zo vaak. Ze hebben een aquarium nodig van minimaal 60cm, kan dus in jouw aquarium. Ze houden van zwemmen en zijn vrij actief, daardoor word het al snel overbevolkt en te druk in een kleiner aquarium. 10 is het maximum aantal van deze visjes die ik in jouw aquarium zou plaatsen.
Je geeft aan dat het aquarium al ingericht is ook met planten e.d. Deze vissen zwemmen graag veel, randbeplanting is aan te bevelen, zodat ze in het midden genoeg zwemruimte hebben en zich toch kunnen verstoppen tussen de bladeren.

Ze kunnen in scholen vanaf 5 gehouden worden, maar als je ze met meer samen zet komt de school meer tot zijn recht en ziet het er ook spectaculairder uit (vind ik dan). Ik zou dan ook 10 van deze visjes erin zetten en er geen andere tetra's bij plaatsen. Denk ook dat net zoals Linda al aangeeft de vissen niet echt gelukkig zullen zijn met een andere soort schoolvis ertussen.

De blauwe tetra zwemt voornamelijk in het middensegment van het aquarium maar je zult hem ook regelmatig op de bodem of boven in het aquarium zien zwemmen.
Als ik kijk naar de inhoud van je aquarium (liters water) zit je er al overheen met je huidige keuze van vissen. Hooguit een bodemvisje erbij, Linda heeft altijd leuke suggesties voor vissoorten :)