he mensen
ben bezig met het opstarten van mijn aquarium (200×65×65)
en nu twijfel ik tussen discus en maanvissen
ik wil in het zelfde aquarium ook echte planten botia en plecos houden
nu de vraag wat zouden jullie doen hoeveel discus of maanvis
en het zou fijn zijn als jullie het willen onderbouwen
ook ervaringen zijn welkom
discus of toch maanvis
-
coruutgrunn
Onderwerp auteur - 0-200

Re: discus of toch maanvis
maanvis, mooier vis, minder problemen, minder energie 
groepje van een stuk of 10.
groepje van een stuk of 10.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Als je er de tijd in kan steken, discussen, mooier dan maanvissen (persoonlijke mening).
Nadelen van discussen, meerdere keren voeren per dag, dus ook meer vervuiling en dus ook vaker verversen.
Hogere temperatuur, dus hoger stroomverbruik.
Duurder in aanschaf.
Nadelen van discussen, meerdere keren voeren per dag, dus ook meer vervuiling en dus ook vaker verversen.
Hogere temperatuur, dus hoger stroomverbruik.
Duurder in aanschaf.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
coruutgrunn
Onderwerp auteur - 0-200

duidelijk tja ben met zeewater gestopt omdat ik er minder tijd voor had dus dan is het niet verstandig om er wat voor trug te nemen wat ook veel tijd kost neig nu tog meer naar maanvis
alleen nu dan hoeveel wand hoor van de winkelier aantallen van 6 tot 16 (moet ik er wel bij vertellen dat de gene wie 16 zij dacht dat ik net met de hobby begon en de gene wie 6 zij wist dat ik een paar jaar een zaak heb gehad in zeevissen)
alleen nu dan hoeveel wand hoor van de winkelier aantallen van 6 tot 16 (moet ik er wel bij vertellen dat de gene wie 16 zij dacht dat ik net met de hobby begon en de gene wie 6 zij wist dat ik een paar jaar een zaak heb gehad in zeevissen)
Te kort aan tijd was voor mij ook de reden om over te stappen naar maanvissen.
Ipv 3x bak verversen in de week, nu 1x per 2 a 3 weken.
Planten doen het ook beduidend beter op de lagere temperatuur.
Zeewater bak, iets wat op mijn lijstje staat, maar ja de tijd...
Ipv 3x bak verversen in de week, nu 1x per 2 a 3 weken.
Planten doen het ook beduidend beter op de lagere temperatuur.
Zeewater bak, iets wat op mijn lijstje staat, maar ja de tijd...
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
coruutgrunn
Onderwerp auteur - 0-200

ik heb toch voor maanvis gekozen met levende planten corys botia en een paar Lnummers
ik ga met co2 werken bioloog vol siporax (ruim 60 liter) waar ik ook de rest van de apperatuur
ga plaatsen co2 probe doseercomputer
op de bodem komt filterzand omdat dit erg fijn is en ik dat mooi vind
over de planten ben ik nog niet uit en zou ik nog wel wat advies willen
er komen 10 maanvissen in div soorten ong 25 corydoras en dan ik denk 3a4 soorten
ik denk aan een adonis pleco en een golden nugget
door de winkelier is me geadviseerd om ong 20 neontetras uit te zetten wat vinden jullie hier van
dat zal dus uiteindelijk in mijn 200x65x65 komen
ziet iemand toevallig een no go in mijn lijstje dan zou ik dit graag horen
ik ga met co2 werken bioloog vol siporax (ruim 60 liter) waar ik ook de rest van de apperatuur
ga plaatsen co2 probe doseercomputer
op de bodem komt filterzand omdat dit erg fijn is en ik dat mooi vind
over de planten ben ik nog niet uit en zou ik nog wel wat advies willen
er komen 10 maanvissen in div soorten ong 25 corydoras en dan ik denk 3a4 soorten
ik denk aan een adonis pleco en een golden nugget
door de winkelier is me geadviseerd om ong 20 neontetras uit te zetten wat vinden jullie hier van
dat zal dus uiteindelijk in mijn 200x65x65 komen
ziet iemand toevallig een no go in mijn lijstje dan zou ik dit graag horen
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Ik zou eerder kardinaal tetra's dan neontetra's erbij plaatse ivm de temperatuur. Hou er rekening mee dat maanvissen zelfs volwassen kardinaal tetra's als voer aan kunnen zien en je dus al sowieso geen jonge kardinalen bij de maanvissen zet anders is het duur voer.
daarbuiten, een school van 20 kleine tetra's in een 2m bak ziet er erg weinig uit wat ik persoonlijk niet mooi zou vinden en ik zou het dus eerder houden bij de maanvissen.
daarbuiten, een school van 20 kleine tetra's in een 2m bak ziet er erg weinig uit wat ik persoonlijk niet mooi zou vinden en ik zou het dus eerder houden bij de maanvissen.
-
coruutgrunn
Onderwerp auteur - 0-200

het ging ook meer voor het opstarten van het aquarium is mij verteld alleen door het lezen op het forum is me opgevallen dat dit een omstreden techniek is kan iemand mij een metode uitleggen van indraaien zonder visamber98 schreef:Ik zou eerder kardinaal tetra's dan neontetra's erbij plaatse ivm de temperatuur. Hou er rekening mee dat maanvissen zelfs volwassen kardinaal tetra's als voer aan kunnen zien en je dus al sowieso geen jonge kardinalen bij de maanvissen zet anders is het duur voer.![]()
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Ik zou zonder vissen indraaien, veel werk met verversen zodra het fout gaat en de vissen worden er de dupe van. En vraag me af welke optie de winkelier dan heeft voor de vissen erna, als het enkel om het opstarten gaat. Waar ga je dan met die tetras naartoe..
ik heb mijn bak gewoon opgestart door het volledig in te richten, dus ook met het grootste deel van het plantenbestand (het beste is een paar snelgroeiers plaatsen) dan met kraanwater helemaal vullen. 3/4 weken wachten. Om de zoveel dagen heb ik kleine beetjes voer erin gedaan om de bacterien te laten groeien. Heb er ook nog extra opstart bacterien ingedaan van zo'n flesje, aangezien mijn moeder zich die had laten aansmeren heb ik die toch gebruikt, maar zou ook prima zonder kunnen.
ik heb mijn bak gewoon opgestart door het volledig in te richten, dus ook met het grootste deel van het plantenbestand (het beste is een paar snelgroeiers plaatsen) dan met kraanwater helemaal vullen. 3/4 weken wachten. Om de zoveel dagen heb ik kleine beetjes voer erin gedaan om de bacterien te laten groeien. Heb er ook nog extra opstart bacterien ingedaan van zo'n flesje, aangezien mijn moeder zich die had laten aansmeren heb ik die toch gebruikt, maar zou ook prima zonder kunnen.
Ga met Amber mee, kardinaaltjes zijn iets groter en persoonlijk vind ik ze wat sterker.
In een 2 meter bak zou ik toch minstens een schooltje van 40 doen.
Ik zou trouwens beginnen met corydorassen.
In een 2 meter bak zou ik toch minstens een schooltje van 40 doen.
Ik zou trouwens beginnen met corydorassen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie