Is mijn vissenbestand zo goed?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400

Is mijn vissenbestand zo goed?

Bericht door Vinanda »

Ik heb een aantal avonden gespendeerd aan informatie verzamelen en kijken welke vissen qua temp, ph e.d. bij elkaar kunnen. Het aquarium is momenteel nog leeg (ook geen planten o.i.d.) en zou alvast graag van jullie horen of mijn samenstelling qua visjes zou kunnen. De eerste paar vissen komen er dan wel pas over een paar weken in, maar dan weet ik alvast waar ik naar uit kan kijken :)

Het aquarium is een Juwel Rio 125 (met standaard bio-filter en verlichting), er komt in ieder geval een filterzand bodem in en een donkere achterwand. Er worden genoeg schuilplaatsen gemaakt en vooral randbeplanting zodat de vissen genoeg zwemruimte hebben in het midden.

Ik zat te denken aan:
10x neontetra's
3x Black Molly (1 man, 3 vrouw)
3x Dwerggoerami (1 man, 3 vrouw)
2x Kersenbuik cichlide (koppel)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Is mijn vissenbestand zo goed?

Bericht door Linda »

Super dat je je zo goed aan het inlezen bent over je bewoners :duim:

Ik vind de combinatie qua temperament niet zo goed..
Dwerggourami's worden vrij agressief wanneer ze geslachtsrijp worden. Niet alleen wanneer er een nest is. Ik heb zelf een man gehad die in zijn eentje verantwoordelijk was voor de dood van mijn halve visbestand..... :?
Ipv dwerggourami's kun je misschien beter kijken voor Trichogaster Labiosa of T. Chuna als goerami. Deze zijn een stuk vriendelijker.
Dit geld eigenlijk ook voor de kersenbuikjes. Het zijn superleuke vissen om te hebben maar ook deze kunnen een probleem vormen qua agressie. Zij vormen een territorium en ga er maar van uit dat dat in een 80 cm bak zo'n beetje de hele bak is........ Een leuk alternatief is misschien de Apistogramma borelli of cacatouides. Ook territoriaal, maar een stuk minder agressief en ze blijven wat kleiner.
Molly's..Sja zelf geen ervaring mee maar ook deze worden vrij groot en ik vind ze (net als de meeste levendbarenden) erg drukke zwemmers (waar goerami's niet van houden..!) Maar dat is persoonlijk ;)
De neontetra's kunnen prima maar mijn ervaring is dat trigonostigma (espei's zijn bv erg mooi) soorten veel sterker zijn. Neon's worden gauw ziek..

Ik heb alle vissen zelf gehad dus ik spreek uit ervaring ;)
Ik heb zelf de combinatie T. Labiosa (diklipgoerami, bijna aaibaar lieve visjes) Nannacara anomala (dambordcichlide, wordt helaas te groot voor 80 cm maar is heel vriendelijk) en T. Heteromorpha(Kegelvlekbarbeel) En dit werkt super samen. Dus de combinatie cichlide en goerami is geen probleem als je ze qua temperament goed bij elkaar uitzoekt.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Wat linda zegt :)

Ik vind kerssebuiken geen vissen voor het gezelschaps aquarium, het aggressief, te goed in jongen groot brengen.

mooie vis maar iets voor een speciaal aquarium.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400

Bericht door Vinanda »

Dank je wel voor je uitgebreide reactie, ik heb inderdaad gelezen dat de kersenbuikjes territoriaal zijn maar had niet in de gaten dat ze het zo "goed/erg" zouden doen. Hetzelfde voor de gouramies. Ik zie dat ik nog eens verder mag gaan lezen en ga ook kijken naar de suggesties die jij hebt gegeven.
Als ik eruit ben zal ik de nieuwe samenstelling plaatsen om te kijken of die beter is. Ik vind het heel fijn dat ik bij jullie voor advies terecht kan :)

Met veel plezier heb ik in de database zitten snuffelen en met de suggesties die jullie voorstellen vind ik de vissenkeuze nog veel mooier dan die ik eerst had uitgezocht!
Eigenlijk blijft er geen een vis over van de vorige samenstelling die ik had :)

Ik vind de Apistogramma borelli die je als bodemvis voorstelt heel erg mooi. Volgens de informatie 1 man en meerdere vrouwen, ik denk dat 1 man en 2 vrouwen wel kan in een 80cm bak? En anders een koppeltje als het teveel is.

De Trigonostigma vond ik bij mijn eerste keuze van vissen ook al hele leuke schoolvisjes, maar ik had op een andere website gelezen dat ze aan de baardvinnen van de gouramies knabbelen, vandaar de keuze voor neontetra's. Ik ga liever voor wat sterkere visjes en heb nog niet kunnen kiezen tussen de espei's en de hengeli (beide +/- 4 cm staat in database). Daar wil ik een school van maken, zeker 15 stuks.

De Trichogaster chuna is ook een hele mooie, zeker het mannetje. Volgens de database als koppel plaatsen. En qua lengte past hij mooi bij de Trigonostigma.

Trichogaster labiosa is ook een leuke vis, maar die word wel 10cm las ik. Linda in jouw bak gaat dat goed met de kegelvlekbarbelen (4.5 cm in database), zouden deze dan ook met de iets kleinere kunnen die ik heb uitgezocht (4 cm)? Ook las ik in de database dat deze het beste als een harem gehouden kunnen worden, 1 man en hoeveel vrouwtjes moet ik dan denken? Ik wil namelijk de bak niet overbevolken vandaar dat ik even wil kijken van welke vis, ik er hoeveel in zet. (als ik naar de bak inhoud kijk zou ik 1 man en 2 vrouwen kunnen nemen en dat lijkt mij niet echt een harem :) )

De Betta splendens vind ik ook een hele mooie vis, maar ik vermoed dat die niet in de bak samen kan met de rest, ookal is het alleen een man? Vanwege zijn temperament.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik vind de Apistogramma borelli die je als bodemvis voorstelt heel erg mooi. Volgens de informatie 1 man en meerdere vrouwen, ik denk dat 1 man en 2 vrouwen wel kan in een 80cm bak? En anders een koppeltje als het teveel is.
De minimale bakmaat is 80 cm dus het moet kunnen. Of dit geld voor een koppel of een harem kan ik helaas nergens vinden...
De Trigonostigma vond ik bij mijn eerste keuze van vissen ook al hele leuke schoolvisjes, maar ik had op een andere website gelezen dat ze aan de baardvinnen van de gouramies knabbelen, vandaar de keuze voor neontetra's. Ik ga liever voor wat sterkere visjes en heb nog niet kunnen kiezen tussen de espei's en de hengeli (beide +/- 4 cm staat in database). Daar wil ik een school van maken, zeker 15 stuks.
De espei's worden iets groter dan de hengeli's. Vriendin van mij heeft de ervaring dat de hengeli's erg schuw zijn wanneer je in de buurt van de bak komt. Terwijl mijn kegelvlekjes en Fabian zijn Espei's absoluut niet schuw zijn. Ik weet niet of dit wellicht te maken heeft met de grootte van de bak..Ik heb nog NOOIT gezien dat de kegeltjes aan de voeldraden van de goerami's knabbelen.
De Trichogaster chuna is ook een hele mooie, zeker het mannetje. Volgens de database als koppel plaatsen. En qua lengte past hij mooi bij de Trigonostigma.

Trichogaster labiosa is ook een leuke vis, maar die word wel 10cm las ik. Linda in jouw bak gaat dat goed met de kegelvlekbarbelen (4.5 cm in database), zouden deze dan ook met de iets kleinere kunnen die ik heb uitgezocht (4 cm)? Ook las ik in de database dat deze het beste als een harem gehouden kunnen worden, 1 man en hoeveel vrouwtjes moet ik dan denken? Ik wil namelijk de bak niet overbevolken vandaar dat ik even wil kijken van welke vis, ik er hoeveel in zet. (als ik naar de bak inhoud kijk zou ik 1 man en 2 vrouwen kunnen nemen en dat lijkt mij niet echt een harem :) )
Ik denk dat, omdat je ook Borelli's wilt, je beter af bent met de wat kleinere Chuna's Deze kun je ook in een harem houden (en ja één man en twee vrouwtjes valt onder een harem :P )
De Betta splendens vind ik ook een hele mooie vis, maar ik vermoed dat die niet in de bak samen kan met de rest, ookal is het alleen een man? Vanwege zijn temperament.
Ik zou dit niet doen met de Borelli's én de Chuna's..Dan zou je ervoor kunnen kiezen om ipv de Chuna's een Bettaman te nemen.

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400

Bericht door Vinanda »

Dank je wel voor je uitgebreide hulp. Ik ga er eens goed over nadenken welke van de 2 samenstellingen het gaat worden, heb nog een paar weken de tijd :)
Kan me nu in ieder geval al gaan amuseren met het uitzoeken van de plantjes en decoratie voor het aquarium.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Graag gedaan :)
En inderdaad is het uitzoeken en inrichten ook heel leuk!

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik denk dat het ook heel afhankelijk is van andere factoren, hoe je vissen zich gedragen. Mijn espei's wilde destijds wel knabbelen aan de voelsprieten van mijn appelslak :| Al is een appelslak wel langzamer dan een goerami :mrgreen:
De hengeli's die ik daarentegen ken, zijn totaal niet schuw :P

Rowan92
0-200
0-200

Bericht door Rowan92 »

Dat kan dan ook met de grote van je school te maken hebben en hoe wild je langs loopt. Bij mij zitten de hengeli eigenlijk altijd vol in beeld. Tenzij ik rare dingen doe of aan de schoonmaak zit in de bak.

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400

Bericht door Vinanda »

hmm tja ik heb 2 kleine kinderen, die het heel leuk vinden om naar het aquarium te kijken (of ze dan heel rustig blijven weet ik nog niet :) maar wil ik ze natuurlijk wel leren).

Waarschijnlijk gaan het de espei's worden, denk dat die qua kleur ook beter gaan passen bij de andere vissen. In ieder geval bedankt voor jullie input.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Mijn zoon staat ook graag voor het aquarium, en anders rent hij er wel een paar keer per dag langs :P
De kegeltjes schieten dan wel even de andere kant op maar zwemmen vervolgens rustig weer verder.