Visbestand Rio 300

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Visbestand Rio 300

Bericht door amber98 »

Hoii,
zoals net al aangegeven in mijn voorsteltopic, krijg ik binnenkort een groter aquarium, dit gaat de Juwel Rio 300 worden. Alleen ben ik een leek qua visbestanden en wil jullie dus om hulp vragen. De Rio 300 is: 121x51x66 en in totaal 350L. Ik wil het bijgeleverde binnenfilter gaan gebruiken en er komt zwart aquariumzand op de bodem van de hornbach. Ik wil gewoon kraanwater gaan gebruiken (woon in het zuiden van Limburg)

ik had zelf in gedachten om een school blauwe vissen (zoals de paracheirodon simulans) en een school rode vissen (zoals de hyphessobrycon flammeus of de hyphessobrycon sweglesi) er in te zetten, samen met op de bodem een corydorassoort (vond de adolfoi erg mooi maar behoorlijk prijzig) en voor boven 1 betta man of 1 betta man met wat vrouwtjes of alleen een groep vrouwtjes. Kunnen deze vissen bij elkaar, zoja welke hoeveel heden? Of weten jullie nog andere leuke bestanden?

in het 100L aquarium wat we nu hebben zitten deze vissen nog:
1x barbus schuberti
1x xiphoporus helleri (vrouw)
1x hasemania nana (vrouw)
2x ancistrus dolichopterus red (koppel)
5x hemigrammus bleheri
4x paracheirodon innesi
4x paracheirodon axelrodi
4x tanichthys albonubus (1 vrouw heeft een kromme staart)
5x gymnocorymbus ternetzi (2 sluierstaart variant)

aangezien niks van dat bestand klopt, zou het fijn zijn als ik een paar vissen daaruit kan halen en die in het nieuwe aquarium kan zetten. Maar dit hoeft niet perse. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Visbestand Rio 300

Bericht door Fabian »

Lijkt me een prima bestand! Ik zou alleen geen bettaman houden in een grote bak, aangezien ze dan de hele bak willen verdedigen als territorium en dat is nogal vermoeiend voor ze. Ik heb veel gevallen meegemaakt waarbij de bettaman daar op een gegeven moment onder lijdt.
Een bettavrouw of meerdere bettavrouwen zou wel kunnen :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Fabian schreef:Lijkt me een prima bestand! Ik zou alleen geen bettaman houden in een grote bak, aangezien ze dan de hele bak willen verdedigen als territorium en dat is nogal vermoeiend voor ze. Ik heb veel gevallen meegemaakt waarbij de bettaman daar op een gegeven moment onder lijdt.
Een bettavrouw of meerdere bettavrouwen zou wel kunnen :)
Zou het ook niet kunnen met een plakatman?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Geen idee of er nog onderscheid zit tussen de verschillende soorten. Ik zou het zekere voor het onzekere kiezen...

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Aangezien plakatten een kleinere staart (vinnen in het algemeen trouwens) hebben. Ze zijn ook een stuk actiever dan bv veiltail of halfmoon mannen.

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ben er inmiddels achter dat de flammeus en sweglesi kouder willen zitten dan betta's en de simulans. Dus dat gaat hem niet worden. Ben nu opzoek naar een vissoort met rood (of geel) voor bij betta's en de simulans.

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Aquarium komt vrijdag binnen als het goed is

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Leuk! :cheer:
Ben je er al uit met je bestand?

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Nog niet helemaal. Ik wil sowieso betta's voor boven. Dan waarschijnlijk een grote school kardinaaltetra's en een wat kleinere school rouwtetra's. En dan vond ik de corydoras eques en de paleatus erg leuk. Maar kom niet goed achter de gemiddelde prijs van de eques. Welke zou er volgens jullie het beste bij passen? (Idee is dus helemaal omgegooid vanwege de te beperkte keuze. Dacht eerst citroen tetra's ipv rouwtetra's maar denk dat de rouwtetra's mooier zullen zijn.

heb vandaag dus nog wat spullen gehaald, zoals zand, poster voor achterwand, teststrips enz. En ook al 3 planten. Die staan nu even in een emmer.

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik heb veel onderzoek gedaan naar de bettaman in een groot aquarium. Echter is jullie site de enige die zegt dat het niet kan. Veel sites, forums en bettakwekers zeggen dat het geen enkel probleem is. Ook bij 3 winkels gevraagd en ook die zeiden dat een aquarium nooit te groot kon zijn. De man zou altijd maar een territorium verdedigen wat hij aankon. Op de manier van: beter een klein territorium goed verdedigen dan een groot territorium verliezen omdat hij het niet kan verdedigen.
ik denk dus dat ik het toch wil proberen. 1 man met 3/4 vrouwen zou best in dit aquarium kunnen werd me verteld?

visbestand zal gaan bestaan uit:
1 betta man + paar vrouwtjes
In verhouding vrij kleine groep gymnocorymbus ternetzi
grote school paracheirodon axelrodi
School corydoras eques

iemand die mij goede aantallen kan geven voor de vissoorten? Zal rond de 300L netto overblijven

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik zou sowieso geen man met meerdere vrouwen houden, dat gaat geheid mis...

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik snap niet waarom jij zegt dat het mis gaat terwijl superveel andere zeggen dat het wel goed gaat. Welke reden heb je hiervoor?

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik bedoel welke reden jij ervoor hebt om tot de conclusie te komen dat het fout gaat. Misschien niet helemaal duidelijk in mijn vorige post

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik ken genoeg leden (waarvan een aantal inmiddels inactief) die meerdere keren een Betta hebben gehouden in een grote bak, met nadelige gevolgen. Idem voor een man met meerdere vrouwen ;)
Super veel mensen zeggen ook dat goudvissen in een kom kunnen, terwijl dat echt heel erg fout is :lol:

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik vind het vreemd. De betta zou dus het alleerste dier zijn dat een maximale grootte qua leefruimte heeft? De regel, hoe groter hoe beter geld normaal voor alle dieren. Zouden de ervaringen van die mensen niet met andere dingen te maken kunnen hebben? (Zoals te drukke vissen erbij zoals guppen, te sterke stroming, niet genoeg beplant enz)
Ik heb zelf goudvissen, en ben helemaal op de hoogte over de ruimte. Alleen klinkt het logisch dat een vis te klein zit, en het klinkt niet logisch dat een vis te groot zit.

voor de man met vrouwen kan je uiteraard zeker gelijk hebben. Maar ongeveer de helft zegt dat het wel kan, en de andere helft zegt van niet.. geen idee dus wie ik moet geloven. Ik heb 2x een betta gehad in het andere aquarium. Beide keren fout afgelopen door andere omstandigheden. De eerste was een man alleen. De 2e was een man met 2 vrouwtjes. Ze vielen elkaar niet aan, maar aangezien de andere omstandigheden niet goed waren weet ik niet of het goed gaat of dat ze gewoon niets deden omdat ze bezig waren met overleven..