60cm biotoop/speciaalbakje

Onderwerp auteur
chuna
200-400
200-400

60cm biotoop/speciaalbakje

Bericht door chuna »

Dag allemaal,
Voor sommigen misschien een oudbekende... ;)

Ik ben op zoek naar een leuk bestandje voor mijn 60cm bakje. Liefst een mooi klein biotoopbakje en daarmee bedoel ik zowel vissen als planten. Het mag gerust een speciaalbakje zijn! Voordien heb ik altijd een Aziatisch bakje gehad en wil nu eens een ander continent gaan verkennen.

Liefst een mooi tropisch visje en ik kan toch al zeggen na 4 jaar een aquarium te hebben gehad dat ik al enige ervaring heb, dus het mag wel een iets specialer visje maar dat toch niet te veel aandacht vraagt. 60cm is natuurlijk niet erg groot en ik houd vissen liefst niet te krap dus niet al te grote vissen m.a.w. .

Even terzijde; ik heb momenteel zand als ondergrond (wil ik liefst behouden) en heb nog een paar mooie stenen ter beschikking (zou mooi zijn kon ik die gebruiken natuurlijk). Als filter heb ik een eiheim aquaball (binnefiltertje).

Dus ik hoor graag van jullie!

Erik1974
1000+
1000+

Re: 60cm biotoop/speciaalbakje

Bericht door Erik1974 »

Misschien leuk om eens wat met Corydora's te doen? De pygmaeus is een heel leuk visje wat prima in een 60 cm bak kan. Dan voor de middenlaag een schooltje vuurtetra's (hyphesobrycon amandea). Ik weet alleen niet of die 2 soorten bij elkaar terecht kunnen komen in de natuur maar hoe biotoop correct wil je gaan?

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Mss dat dwergkogelvissen wel leuk zijn voor in je bak. :) Hoeveel liter is het?
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

toekietoekie
0-200
0-200

Bericht door toekietoekie »

zoals Erik al zij: corydoras pygmaeus gecombineerd met de blauwe tetra en een koppel/harem a.marginatum benqui/dwergcichlide misschien ook de Euryrhynchus Amazoniensis (Peru zebragarnaal) als je hem kunt vinden :roll:
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Ik zou dan wel of de cory's doen of de dwergcichliden, die combineren meestal niet zo goed.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Wat dacht je anders van West-Afrika? Daar komen de kilivisjes vandaan.
Je kan dan bijvoorbeeld ringbandsnoekjes of Kaap Lopez nemen, in combinatie met de Rode Dwergbarbeel.
Qua planten heb je daar geloof ik niet heel veel, maar de anubias komt er vandaan. Die heb je in allerlei verschillende maten, van de Nano Bonzai met een blad van ongeveer 1 cm, tot aan de Bartelli, die een cm of 30 hoog wordt. Moet wel op steen worden opgebonden.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Onderwerp auteur
chuna
200-400
200-400

Bericht door chuna »

Ik was inderdaad eerst aan het kijken naar een Zuid-Amerika biotoop, specifieker naar een vissen afkomstig uit Peru en toen vond ik bv. corydoras panda, Paracheirodon innesi en eventueel een soort bijlzalm... Maar ik zou graag eerst nog eens naar andere mogelijkheden willen kijken die misschien net wat uitdagender zijn. Persoonlijk vind ik dwergcichliden wel leuke visjes, maar denk eerlijk gezegd dat ze net iets te klein zitten in een 60cm of niet dan?

De kogelvisjes en de killi's vind ik beide al leuke voorstellen ! Over de killi's heb ik me gisteren toevallig of niet al wat ingelezen, omdat die me wel aanspreken. Leuke, mooie vissen en eens iets helemaal anders. Karin, kan je misschien wat meer vertellen over kilivisjes en geef misschien al een speciefiek bestand? De barbeel mag je laten, ik ga dan liever voor enkel kili's ;)

Lex, het is een aqua 60 dus veronderstel 60l, maar kan evengoed 54l zijn... Voor jou geldt hetzelfde, vertel eens wat meer ;)

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ehm, killivisjes. Het zijn overlevers, veel soorten leven in kleine ondiepe poeltjes, die vaak zelfs maar tijdelijk zijn. Ze leggen hun eitjes en als de poel droog valt, gaan de ouders dood en zodra er weer water in de poel stroomt, komen de visjes uit. Dat betekent dat die soorten goed kunnen leven in een wat kleiner aquarium, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Ik zal ergens staan dat de Kaap Lopez makkelijk met 4 paartjes in een aquarium van 15 liter kan. Ik zou daar nog niet eens 1 paartje in houden.

Het ringbandsnoekje is een heel leuk visje: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... andsnoekje
Ik zag het er niet zo snel bij staan, maar ze leven in een harem.

De Kaap Lopez is ook een haremvisje. Komt ook uit West-Afrika. Deze vis is wat groter, maar kan wel in deze maat aquarium gehouden worden. Ik denk overigens dat je ze beter niet samen met het Ringbandsnoekje kunt houden.
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... kaap-lopez

Verder zijn er nog een flink aantal Afrikaanse killi's, maar die ken ik verder niet dus ik weet daarvan niet welke in jou aquarium passen.
Hier is de lijst: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... se-killies
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Er zijn veel kogelvis soorten. De dwergkogelvis is een van de meest vredelievende kogelvissen. Hij kan dan ook samen worden gehouden met soortgenoten en met andere vissen. De dwergkogeltjes kunnen echter een vinnenbijter zijn naar andere soorten. Snelle zwemmers zonder lange vinnen zijn dus het beste, denk aan: Otocinclus, Kuhli’s, Vuurtetra’s, Nannostomus en grotere garnalen. Vuurgarnalen gaan vaak ook wel goed. Er is echter altijd een kans dat ze een garnaaltje opeten. De agressiviteit valt bij sommige dwergjes namelijk mee terwijl ander juist vrij aggressief zijn. De dwergkogels kunnen dus duidelijk verschillen in karakter.

In jouw bak zouden twee dwergjes kunnen. Je kunt dan het best voor twee vrouwtjes gaan. De inrichting mag lekker wild zijn met veel verstopplekken. Wat betreft voer kun je ze het beste diepvries of levend geven. Droogvoer nemen ze meestal niet aan. Dwergkogeltjes hebben in tegenstelling tot andere kogelvissen geen slakken nodig om hun tanden te slijten. Als je het leuk vind kun je ze echter wel poelslakken geven.

Ik heb ze zelf een aantal jaar gehad en vond het altijd erg leuke en mooie vissen.

Hier vind je meer info over de dwergjes: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... vancoricus
Laatst gewijzigd door lex op 03 aug 2015 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn juwel rio 125

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Van de dwergcichliden is in ieder geval de apistogramma borelli geschikt, deze heb ik zelf ook in een 60 cm bak zitten, je kan dan wel alleen maar een mannetje met een vrouwtje houden en wat vissen die in de midden en bovenlaag zwemmen.

Onderwerp auteur
chuna
200-400
200-400

Bericht door chuna »

Karin, kilivisjes zouden wel een leuke overweging lijken, maar ben hier en daar aan het lezen geweest en heb toch wat vragen. Hoe ziet het nu precies met de bodembedekking? Ik heb nu licht rivierzand als bodembedekking ter beschikking, maar lees vaak dat je beter kiest voor een donkere bodem en ook de turflaag, is die noodzakelijk?
Dus als bestand zou dan kunnen 3x kaap lopen ?

Lex, qua voer kunnen muggenlarven of zijn die te groot? Voor de rest lijkt het me een leuk visje, enkel jammer dat er slechts 2 in kunnen (ze zijn al zo klein ;) )
Zijn er nog eventueel andere aziatische visjes die erbij zouden kunnen?

Erik, Borelli's zijn mooie visjes, maar denk dat ze groter moeten zitten ook omdat ze vrij schuw zijn niet?

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Bij mij zijn ze absoluut niet schuw, je zou ze zelfs brutaal kunnen noemen :). Zodra ik bij de bak ga zitten komt i.i.g. het mannetje kijken wat ik kom doen (je weet maar nooit of er soms voer komt ;) ). Het vrouwtje zit wel wat vaker onder de planten of het hout maar ook zij is niet schuw en laat zich gauw genoeg zien. Ook als ik in het aquarium bezig ben blijft het mannetje vaak zitten om te kijken wat ik ga doen, pas als ik met mijn vingers op een centimeter afstand ben gaat hij weg. Ligt er wel aan dat ik ook vuurtetra's heb als zogenaamde 'dither fish', de apisto's weten dan of het veilig is in de bak of niet. Als je geen dither fish hebt zouden ze wel schuw kunnen worden.

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Klein maar erg leuk. Ze kwamen bij mij altijd even bij het glas kijken. Op het begin kunnen ze een beetje schuw zijn, maar na een tijdje gaat dat wel weg. :)
Muggenlarven kunnen prima. Alleen als je nog echt kleintjes hebt (ongeveer 1cm) dan kan het zijn dat je de larvjes even moet knippen. Het beste is om dwergjes te kopen die al wat groter zijn. Een leuk aziatisch bijvisje kan bijvoorbeeld de Rasbora Galaxy zijn. Er zijn echter ook andere mogelijkheden. Het is belangrijk dat ze geen lange vinnen hebben en niet te druk zijn.
Mijn juwel rio 125

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

CHUNA!! :zwaai:
Leuk dat je er weer bent!

Je hebt al een aantal erg leuke opties gekregen dus heb ik verder niet veel toe te voegen.
Ik ben wel een fan van kogelvisjes maar daar kun je inderdaad niet veel bijzetten ivm het vinnenbijten...

Ben benieuwd welke visjes je erin gaat doen :)

Onderwerp auteur
chuna
200-400
200-400

Bericht door chuna »

Ik denk dat ik wel eens voor de kilivissen wil gaan, ze spreken me namelijk wel aan en het zijn prachtige visjes. Het enige wat me misschien een beetje dwarszit is of dat wel goed gaat met een lichte zandbodem. Vele bronnen zeggen dat je best een donkere bodem kan hebben, maar is dit echt noodzakelijk? Kan ik namelijk de bodem ook niet wat donkerder maken met beukenbladeren bijvoorbeeld?
Ook zou ik nog iets meer informatie willen verwerven i.v.m. met turf. Is dit ook nodig?

Weet iemand misschien een leuke kilivis die niet te moeilijk is buiten epiplatys annulatus en kaap lopez?
Ik hoor het graag