dwergkogelvisjes

Plaats reactie

Onderwerp auteur
toekietoekie
0-200
0-200

dwergkogelvisjes

Bericht door toekietoekie »

hallo,

Ik ben van plan om een aquarium in te richten van 164 liter voor dwerkogels maar ik weet niet goed wat ik er bij zou zetten.
Ik wil liefst een visbestand met in het midden een mooi scholenvisje, wat algenetertjes (evt. garnaaltjes als er een soort is die er bij kan), iets voor op de bodem, iets voor aan de oppervlakte en natuurlijk dwerkogels.
Ook graag de hoeveelheden er bij zetten :D .

alvast bedankt,
Dries
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

kayleeD
200-400
200-400

Re: dwergkogelvisjes

Bericht door kayleeD »

Hallo Dries,

Bij dwergkogels kunnen hooguit de snellere vissen en dan zelfs de meeste nog niet. Wat bijv. kan is een otocinclus, maar persoonlijk zou ik een speciaalbak voor dwergkogels maken, omdat als er te weinig slakken erin zitten, ze aan de vissen kunnen beginnen, wat je natuurlijk niet wilt.

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Je kunt in een bak van 164 liter prima een aantal dwergkogeltjes kwijt.
Over het algemeen stelt men de regel dat de eerste kogelvis 40 liter nodig heeft en elke dwergkogelvis die daar bij komt 20 liter extra nodig heeft. Deze kogelvissen zijn territoriaal en willen graag een eigen plekje vinden. Ze hebben dus ook wat ruimte nodig. Veel verstop- en schuilplekjes stellen ze op prijs.

De dwergkogelvis is een van de meest vredelievende kogelvissen maar kan een vinnenbijter zijn naar andere soorten. Snelle zwemmers zonder lange vinnen zijn dus het beste, denk aan: Otocinclus, Kuhli’s, Vuurtetra’s, Nannostomus en grotere garnalen. Vuurgarnalen gaan vaak ook wel goed. Er is echter altijd een kans dat ze een garnaaltje opeten. De agressiviteit valt bij sommige dwergjes namelijk mee terwijl ander juist vrij aggressief zijn. De dwergkogels kunnen dus duidelijk verschillen in karakter.

Hier vind je veel info over kogelvissen: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... vancoricus
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
toekietoekie
0-200
0-200

lex schreef:Je kunt in een bak van 164 liter prima een aantal dwergkogeltjes kwijt.
Over het algemeen stelt men de regel dat de eerste kogelvis 40 liter nodig heeft en elke dwergkogelvis die daar bij komt 20 liter extra nodig heeft. Deze kogelvissen zijn territoriaal en willen graag een eigen plekje vinden. Ze hebben dus ook wat ruimte nodig. Veel verstop- en schuilplekjes stellen ze op prijs.

De dwergkogelvis is een van de meest vredelievende kogelvissen maar kan een vinnenbijter zijn naar andere soorten. Snelle zwemmers zonder lange vinnen zijn dus het beste, denk aan: Otocinclus, Kuhli’s, Vuurtetra’s, Nannostomus en grotere garnalen. Vuurgarnalen gaan vaak ook wel goed. Er is echter altijd een kans dat ze een garnaaltje opeten. De agressiviteit valt bij sommige dwergjes namelijk mee terwijl ander juist vrij aggressief zijn. De dwergkogels kunnen dus duidelijk verschillen in karakter.

Hier vind je veel info over kogelvissen: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... vancoricus
6 dwergjes
20 vuurgarnaaltjes
20 tetra's (ik weet nog niet welke soort :D )
10 kulhi's

zou dat gaan?
en wat zou ik voor de oppervlakte nemen :?: ?

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ja dat zou best kunnen denk ik. Ik zou voor de oppervlakte niets nemen. Ik ben bang dat ze daar mss te snel naar zullen gaan happen.
Het is daarnaast trouwens ook belangrijk om bij de koop te letten op het geslacht van de kogelvisjes. Mannetjes kunnen namelijk erg fel naar elkaar toe zijn.
Het onderscheid maken tussen man en vrouw is niet altijd makkelijk. Als ze nog jong zijn is het zeer moeilijk te zien. Als ze echter volwassen zijn is het meestal vrij makkelijk te zien. De mannetjes hebben een donkere lijn over hun buik lopen, deze wordt nog duidelijker tijdens de paartijd. De mannetjes hebben in tegenstelling tot de vrouwtjes ook "rimpels" achter hun ogen. Tenslotte kan je het zien aan de vorm van het lichaam. De vrouwen zijn meestal ‘ronder’ van vorm.
Laatst gewijzigd door lex op 23 jun 2015 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
toekietoekie
0-200
0-200

lex schreef:Ja dat zou best kunnen denk ik. Ik zou voor de oppervlakte niets nemen. Ik ben bang dat ze daar mss te snel naar zullen gaan happen.
Het is daarnaast trouwens ook belangrijk om bij de koop te letten op het geslacht van de kogelvisjes. Mannetjes kunnen namelijk erg fel naar elkaar toe zijn.
Het onderscheidt maken tussen man en vrouw is niet altijd makkelijk. Als ze nog jong zijn is het zeer moeilijk te zien. Als ze echter volwassen zijn is het meestal vrij makkelijk te zien. De mannetjes hebben een donkere lijn over hun buik lopen, deze wordt nog duidelijker tijdens de paartijd. De mannetjes hebben in tegenstelling tot de vrouwtjes ook "rimpels" achter hun ogen. Tenslotte kan je het zien aan de vorm van het lichaam. De vrouwen zijn meestal ‘ronder’ van vorm.
4 vrouwtjes en 2 mannetjes?

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik zou gewoon proberen om 6 vrouwtjes te kopen. Grote kans dat je je minimaal 1x vergist. Heb je ook al gekeken naar de link? Als je verder scrolt, kun je wat voorbeeld foto's zien.
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
toekietoekie
0-200
0-200

ja ik heb al eens gekeken bedankt

Onderwerp auteur
toekietoekie
0-200
0-200

OK, ik heb eens wat gegoogled en dit zijn scholenvisjes die ik wel leuk vind :D :

blauwe tetra (Boehlkea fredcochui)

vorkstaart regenboogvis (Pseudomugil furcatus)

afrikaans blauwoogje (Aplocheilichthys normani)

keizertetra (Inpaichthys kerri)

vuurtetra (Hyphessobrycon Amandae)

welke vissen zou je afraden en welke zouden juist heel goed bij dwergkogels gaan?
mocht je zelf nog suggesties hebben dan zeg het maar :D

ps. ik ben vooral geïnteresseerd in tetra's die je niet zo vaak tegenkomt bv. vuurtetra, blauwe tetra... maar bv. niet neons, kardinaaltjes, zwarte tetra...

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik moet er wel bij zeggen dat het altijd een gok blijft.
Ik zelf zou echter niet gaan voor de blauwe tetra. Ik heb gelezen dat ze erg druk zijn. De vorkstaart regenboogvis vind ik zelf ook erg mooi maar ik zou het niet aandurven omdat ze vrij lange vinnen hebben. Het afrikaans blauwoogje zullen de dwergen wel met rust laten denk ik. De blauwoogjes zijn echter zelf vrij schuw. De keizertetra gaat wellicht ook wel goed, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik ken hun karakter niet zo goed. De vuurtetra's worden, in de tekst op het kogelforum, als voorbeeld genoemd. Die is dus een goede optie.

Ik heb zelf dwergjes succesvol gehouden met zebra danio's. Ik zou het echter niet aanraden omdat de zebra's eigenlijk wat koeler water op prijs stellen. Daarnaast lieten ze bij mij ook de kegelvlekbarbeel (Trigonostigma heteromorpha), Trigonostigma hengeli en de Trigonostigma espei met rust. Rasbora galaxy's heb ik zelf niet gehouden, maar zouden ook met rust worden gelaten door de dwergen.

De scholenvisjes moeten rustig zijn en niet te lange vinnen hebben.

Als je een definitief bestand heb gekozen, zou ik je wel aanraden om ook aan andere mensen, die ervaring hebben met kogels, te vragen of zij denken dat het mogelijk is.
Mijn juwel rio 125