vraag

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

vraag

Bericht door ijsselmeer »

Hallo allemaal,

Mijn vraag is waarom de kleine Vallisneria Torta niet bij garnaaltjes kan ???
En ik had ergens gelezen dat je Spa rood in je bak moet doen voor je planten z.g.n. vervanger voor Co2 ???? klopt dat?

En mijn planten groeien snel de lucht in?? de bak is 1.50 x60 x 50 en 2x tl origineel die bij de bak horen.

ik hoor het graag
Henk
Laatst gewijzigd door ijsselmeer op 07 jul 2015 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Marvis
0-200
0-200

Re: vraag

Bericht door Marvis »

Ik weet niet of dat zo'n goed idee is maar dat weet ik niet zeker.

In frisdrank wordt er co2 onder hoge druk de fles in gespoten. Als je die open maakt ontsnapt de druk en vervalt het co2 dat in water is gegaan (HCO3-) langzamerhand in CO2 en H2O. Dat HCO3- is wel zuur, vandaag dat het koolzuur heet. Tijdelijk is je pH van je aquarium dus wat lager maar naderhand trekt dat weer bij. Ik weet natuurlijk niet in welke hoeveelheid je van plan was dit te gebruiken, maar dit is wat ik weet over koolzuur.

Het is dus onmogelijk om een volledig constante co2-concentratie te krijgen, maar dat zou je ook kunnen zeggen van bijvoorbeeld vloeibare co2 zoals easy carbo.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

spa rood bevat idd koolzuur maar is economisch niet aantrekkelijk als aquarium water, bio CO2 is veel voordeliger.

en je gehalte CO2 stabieller.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik zou niet weten waarom die vallisneria niet bij garnalen zou kunnen :?
Heb zelf de vallisneria nana met garnalen zonder problemen :)

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik heb ook gewoon vallisneria bij mijn japonica garnalen en dat gaat ook goed.
Mss dat je bedoeld dat er slakken gif op zit. Ik heb wel eens gelezen dat dat gevaarlijk kan zijn voor garnaaltjes.
Bio CO2 is idd veel handiger en voordeliger.
Lees dit anders maar eens:
viewtopic.php?f=6&t=349
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Ik zag bij Aquarium 123 bij sommige plantjes staan dat de valesneria niet met garnaaltjes samen gaat vandaar mijn vraag.

Ik zal eens vragen of ze daar dan iets met de planten hebben bijgevoegd zodat het niet met garnaaltjes kan?

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Ik zag bij Aquarium 123 bij sommige plantjes staan dat de valesneria niet met garnaaltjes samen gaat vandaar mijn vraag.

Ik zal eens vragen of ze daar dan iets bij de planten hebben bijgevoegd zodat het niet met garnaaltjes kan?

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo,
Ik heb het app.Co2 binnen ,MAARRRRRR de gebruiksaanwijzing is in het CHINEES ?????? moet ik dadelijk een bak bami gaan halen om het te vertalen :cry:

Het app. ziet mooi uit met een drukmetertje en overdrukventieltje en aan de ander kant een regelaartje om het Co2 te regelen.

Dus ga ik nu maar op zoek op internet wat ik nodig heb en kijken hoe ik het precies moet mengen,ik dacht gist , suiker en plantenvoeding dacht ik onthouden te hebben van die forum en water natuurlijk.

Nu maar snel kijken want mijn planten hebben het denk ik wel nodig ,de stelen worden bleek en breken af ?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ijsselmeer schreef:Hallo,
Ik heb het app.Co2 binnen ,MAARRRRRR de gebruiksaanwijzing is in het CHINEES ?????? moet ik dadelijk een bak bami gaan halen om het te vertalen :cry:

Het app. ziet mooi uit met een drukmetertje en overdrukventieltje en aan de ander kant een regelaartje om het Co2 te regelen.

Dus ga ik nu maar op zoek op internet wat ik nodig heb en kijken hoe ik het precies moet mengen,ik dacht gist , suiker en plantenvoeding dacht ik onthouden te hebben van die forum en water natuurlijk.

Nu maar snel kijken want mijn planten hebben het denk ik wel nodig ,de stelen worden bleek en breken af ?
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... co2-recept
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Bedankt Stylz ,ik keek niet verder dan mijn neus lang is dus ga ik eerst 16v proberen en later Diesel omdat ik niet alles in huis hebt voor diesel.

De hulp die men hier krijgt is GRENZELOOS ,perfect :thanks:

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo Aquarianen,

Mijn setje Co2 uit USA ,is in werking , ik heb in het slangetje van de uitloop (Co2) net onder de uitstroom van het binnen filtertje gelegd en in het slangetje een filter van een sigarettenhuls gepropt en nu komt daar minicule belletjes uit zodat het Co2 met het uitstroomwater meegenomen word ,ik heb ook deze afgekoppeld en er een loos slangetje aan gekoppeld en dan geeft tie 1 bel per 15 sec. .

Is dat te veel of te weinig ???? en kan iemand mij vertellen of ik de Co2 de heledag aan moet laten staan ???

de verlichting gaat om 10.00u aan en om 22.00u uit ,ik hoop dat met dit setje de Co2 op peil te krijgen en moet ik dan ook extra voeding aan de bak toevoegen ???

aan de vis(Lobeo) ,garnaaltjes en planten is geen verschil te zien de set draait sinds zondag.

En ik heb eens op het forum een foto gezien van een bak waar zo`n balletje in hangt en die geeft dan blauw/geel / groen aan dacht ik zodat je kan zien of het Co2 gehalte goed is ,kan iemand mij daar een merk of foto van plaatsen op dit topic .

Ik hoor het graag.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Ik heb nog een vraag ,ik heb een bak van Aquatlanis ??? van 150brx60Hx50 D gekocht waar ontzettend veel bij zit o.a. kienhout (teveel) en een app.,ik weet niet wat het is en wat ik ermee moet, is er iemand die mij uit kan leggen wat deze app.inhoud en waar ze voor dienen en kan ik ze wel gebruiken???? .

Het gaat om app.Phililps Aerator en Philips Tropical Aquarium Purifier en zonodig WAAR te plaaten in de bak???

De Bak moet ik helemaal sschoonmaken en de achterwand IN de bak zit met alg en die wil ik ook schoonmaken dus alg vrij kan ik daar algen verdelger voor gebruiken ?

Mijn bio Co2 is in werking maar ik weet niet hoeveel bellen per minuut uit het slangetje moeten komen voor een bak van 1.00x40x40 en een bak van 1.50 x 60 x 50 en moet er tijdens het bio Co 2 belucht worden ,graag zou ik hier antwoord op willen krijgen .

Ik hoor het graag.

IJsselmeer

joerivd
0-200
0-200

Bericht door joerivd »

hey,

zeker geen lucht toevoegen als je co2 toevoegt, deze gaat de co2 namelijk uit het water duwen (bij wijze van spreken) ik zou "investeren" in een drop checker om te zien dat je zeker niet te WEINIG in je bak pompt. te veel zal je wel direct zien aan je vissen en je kan goed ingrijpen dan om de bak ff goed te verluchten en ev een waterwissel te doen (maar dan ben je al echt héééél veel co2 aan het geven). maar ik zou zeker niet te weinig inpompen dan ga je er geen plezier aan hebben ivm je plantjes, want deze gaan het echt wel appreciëren.

succes ermee zou ik zeggen!

mvg
Joeri

ps: ik zou beginnen met een bel per 3 seconden ofzo en deze mss wat opvoeren naar gelang je bak nodig heeft. Hoe staat je diffuser trouwens? rechtover je inlaat?

Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Zoals Joeri zei: beslist geen zuurstof toevoegen als je al co2 toevoegt.

In het water is co2 in een evenwicht met zuurstof. Het CO2 dat je verbruikt word omgezet in zuurstof waar je uiteindelijk juist minder van wilt. Daarom voeg je weer co2 toe en dat is de reden dat men overdag de hele dag door co2 door blijft voegen: om het evenwicht zelf in te stellen en de verhouding tussen co2 en zuurstof te beïnvloeden.
Als je naast co2 zuurstof toe gaat voegen, zal je niets meer merken van de co2 dosering.

Inderdaad: een continue checker voor in het aquarium is handig: staat hij op groen? Dan weet je dat de concentratie goed is. Eventueel als er te weinig co2 in het aquarium is, kan je de waterbeweging verminderen door bv de uitstroming van de pomp omlaag te doen of meer omlaag te richten.

Minder waterbeweging = kleiner oppervlakte = minder co2 verdwijnt uit het water en minder zuurstof komt erbij. Zie het stukje hierboven: minder zuurstof = meer co2. Dubbelop zorgt minder waterbeweging dus voor een hogere CO2-concentratie.

En natuurlijk de gistreactie sneller laten verlopen maar dat had je al door.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo Joerivd en Marvis,

Hartelijk dank voor jullie info en ja zo`n checker van het merk Dinneler of zo iets ,die zag ik een keer op een foto hier op het forum een mooi ding het was een balletje dus niet zo`n groot ding die gelijk ziet in de bak.

Die moet ik nog kopen