hallo Nospamkruk, allereerst welkom hier.
Je bakkie ziet er mooi uit.
Als ik eerlijk mag zeggen, vind ik de tetra's iets te groot voor je aquarium. Het zijn vissen die graag baantjes trekken waardoor ze liever 80 cm of meer willen hebben
Maar misschien zijn er mensen die goede ervaring hebben met deze vis in dit maatje bak.
Nee, bodemopruimers en algeneters hoeven niet perse. Mag wel natuurlijk, maar is niet noodzakelijk. Sowieso is er geen enkele bodemruimer die alles opruimt, je zal altijd zelf ook wat bij moeten houden. En algeneters is een erg leuk gezicht maar ook zeker niet noodzakelijk. Sterker nog, als je bak perfect in evenwicht is, heb je zo goed als geen alg.
Garnalen zijn echt ontzettend leuke diertjes, zeer zeker een aanrader. Het zijn echte puinruimers en volgens mij zijn er inderdaad ook soorten die aardig goed alg eten. Maar de meesten eten dat eigenlijk niet, vinden het wel fijn om tussen de alg naar voedsel te zoeken.
Het is dus gewoon de vraag, wat wil je zelf, wat vind je mooi? Dan kan je daarna gaan uitzoeken of wat je wilt goed bij elkaar past. Dat heb je bijvoorbeeld al gemerkt met je hockysticks, die erg terratoriaal zijn.
Als je kiest voor dwerggarnalen, bedenk dan dat eigenlijk alle vissen babygarnaaltjes op het menu hebben staan. Sommige vissen, zoals bijvoorbeeld de tetra, zijn echt hele felle jagers die echt alle schuilplaatsen grondig afstruinen naar de babytjes. Anderen zijn minder fel en pakken ze alleen als ze ze toevallig tegenkomen. Dus als je garnalen neemt, kies dan een soort die snel kweekt (de snelste kweker is de neocaradina, waar de vuurgarnaal toe hoort) en maak genoeg schuilplaatsen. Denk daarbij vooral aan wat grover mos, mosballen zijn te fijntjes.
Mijn ervaring is dat ook de galaxy die jij noemt, een vrij felle jager is, maar met genoeg schuilplekjes overleven er toch wel genoeg garnalen om het groepje te laten groeien.
De ramirezia ken ik niet, maar is volgens mij ook een behoorlijk felle jager. Ik weet niet hoe hij zich gedraagt naar andere vissen.
Als je kiest voor corrydorassen, zou ik kiezen voor een kleine soort zoals de Habrosus of de Pygmeaus. Corrydorassen zijn rustige, wat schuwe vissen, die eigenlijk wel goed samen kunnen met de meeste andere vissen en met garnalen.
De otocinclus heb ik verder geen ervaring mee, maar ik denk inderdaad dat hij in combinatie met een corry soort te veel wordt.
En verder zou ik zeggen, kies 1 schooltje uit voor in het midden en eentje voor laag. Daar kan dan eventueel een groepje garnalen bij.
Dus bijvoorbeeld voor een schooltje galaxy, een schooltje corrydoras habrosus en een groepje vuurgarnalen.
Alleen vind ik de galaxy een vrij schuwe vis, bij mij zitten ze veel verstopt tussen eht groen. Rasbora's, zoals de boraras maculata, de boraras brigittea en meer kleine rasborasoorten, laten zich veel vaker zien.