Bio CO2: toch maar eens proberen..

Onderwerp auteur
Thiqua
0-200
0-200

Bio CO2: toch maar eens proberen..

Bericht door Thiqua »

Ik was niet tevreden over de groei van (al) mijn planten. Ik heb een dichtbeplante 180 ltr. bak. Ik voeg ook dagelijks Easy Carbo (klein beetje meer dan op de fles staat) toe en wekelijks Profito. Toch vond ik sommige planten er niet fris uit zien.
Na een hoop gezoek en gelees, heb ik laatst maar eens zo'n co2 tester aangeschaft, zo'n type met testvloeistof die je in de bak moet aanbrengen. En blijkt dat die steeds blauw gekleurd is, dus te weinig CO2. Ook na toevoegen van Easycarbo, veranderde er nooit iets. Dus gisteren maar eens een bio-co2 setje in elkaar geknutseld met materialen die nog had (2 x pet-fles, slang, kit, terugslagklep, bruissteentje, gist van de super etc.). En deze gistermiddag laat opgestart. En wat blijkt, vanochtend is de CO2 tester groen ! Dus dat werkt wel degelijk. Ik heb een wit keramisch bruissteentje gepakt, een soort hol buisje met dopjes en die maakt heel fijne belletjes. In het filmpje zie dat best als je kwaliteit van de youtube-player maximaal zet.
En nu maar zien wat het op termijn doet met de planten en de waterwaardes verder in de gaten houden.
http://youtu.be/x3ZJtuBPtUY

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Bio CO2: toch maar eens proberen..

Bericht door Linda »

Helemaal goed dat dat je je eigen bio co2 set hebt gekunsteld :tums:
Waar je mee moet oppassen is dat je bio co2 niet kunt uitschakelen. Wanneer je een kraan op je setje zou aansluiten heb je kans dat je flessen knappen door de oplopende druk. Echter doordat je een bruissteentje gebruikt zou je dit wel moeten doen omdat je anders een continue stroom co2 in je bak krijgt, ook 's nachts wanneer het niet wordt omgezet naar zuurstof.. Wat je beter kunt doen is een omgekeerd bakje zoeken in de juiste maat voor jouw bak en deze erin hangen. Zo ontsnapt het teveel aan co2 in de lucht en loop je niet de kans een keer wakker te worden en te ontdekken dat je vissen aan het luchthappen -of erger- zijn..

Lees dit topic maar eens door :)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=349

Onderwerp auteur
Thiqua
0-200
0-200

Bericht door Thiqua »

Yep, dat bakje wil ik nog naar kijken. Tot op nu is er geen probleem. De vissen gedragen zich normaal. Ik schakel nu 's nacht een luchtpompje in. Dit zorgt voor zuurstof en verdrijft eventueel ook CO2 wat uit het water. Misschien dat ik er nog een klepje tussen zet die de CO2 gewoon laat ontsnappen naar de lucht. Ik heb zoiets nog wel ergens liggen, geloof ik. Je kent het gezegde: "Wie wat bewaart, heeft een hele hoop rommel....." :?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Thiqua schreef:Yep, dat bakje wil ik nog naar kijken. Tot op nu is er geen probleem. De vissen gedragen zich normaal. Ik schakel nu 's nacht een luchtpompje in. Dit zorgt voor zuurstof en verdrijft eventueel ook CO2 wat uit het water. Misschien dat ik er nog een klepje tussen zet die de CO2 gewoon laat ontsnappen naar de lucht. Ik heb zoiets nog wel ergens liggen, geloof ik. Je kent het gezegde: "Wie wat bewaart, heeft een hele hoop rommel....." :?
:mrgreen: ja dat gezegde zegt mij wel wat ja..
Dat klepje is inderdaad ook een oplossing, maar die moet je dan niet vergeten open te zetten 's avonds en zou wat lastiger zijn als je een keer op vakantie ofzo bent :?

Onderwerp auteur
Thiqua
0-200
0-200

Bericht door Thiqua »

Ha Catfish,

ben een elektronica-man.. een elektrisch klepje dus, en met een tijdsturing. Stel je voor zeg, dat ik dat met de hand moet doen..zou der moe van kunnen worden.. :lol:
Maar feit is natuurlijk wel dat het gehalte CO2 stabieler blijft met zo'n bakje.

Onderwerp auteur
Thiqua
0-200
0-200

Bericht door Thiqua »

Hhmmmm,

ph 7 en kh 7. CO2 zou dan ca. 20 mg/ltr. zijn. Heb nu ca. 32 bellen/min.
Op zich is de waarde niet verkeerd, maar weinig ruimte voor foute meting. PH 6,9 ? -> dan CO2 aan max. bovengrens !
Toch maar bellen/minuut beetje terugschroeven (of toch dat bakje..! :lol: )

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

een continue tester is weinig kostbaar en geeft een goed beeld, daarnaast je vissen in de gaten houden.

Meer heb je eigenlijk niet nodig.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Thiqua schreef:Ha Catfish,

ben een elektronica-man.. een elektrisch klepje dus, en met een tijdsturing. Stel je voor zeg, dat ik dat met de hand moet doen..zou der moe van kunnen worden.. :lol:
Maar feit is natuurlijk wel dat het gehalte CO2 stabieler blijft met zo'n bakje.
AHA! Een techneut :mrgreen:
Ik denk inderdaad vaak te simpel....
Maar het is inderdaad stabieler met een bakje ;)
Thiqua schreef:Hhmmmm,

ph 7 en kh 7. CO2 zou dan ca. 20 mg/ltr. zijn. Heb nu ca. 32 bellen/min.
Op zich is de waarde niet verkeerd, maar weinig ruimte voor foute meting. PH 6,9 ? -> dan CO2 aan max. bovengrens !
Toch maar bellen/minuut beetje terugschroeven (of toch dat bakje..! :lol: )
Als je dit meet aan de hand van een tabel die je overal op internet kunt vinden, moet je eens meerdere van die tabellen proberen..Komen allemaal op een andere waarde uit..Het meten adhv zo'n tabel is heel onnauwkeurig.
Je hebt een continuetest in je bak hangen (welke trouwens? Gewoon nieuwsgierig hoor) deze is veel betrouwbaarder. Donkergroen=te weinig co2 Lichtgroen=voldoende co2 geel=teveel co2. Al moet je dit ook altijd met een korreltje zout nemen hoor. Mijn checker is bijna altijd donkergroen. Zelfs nadat ik een groter bakje erin had gehangen..(volgens mij is er iets mis met dat ding...) Maar mijn planten doen het wel goed. En mijn vissen hangen niet bovenin de bak, dat is ook altijd wel fijn :P
Verder moet je rekening houden met de stroming is mij verteld. Als je goede stroming hebt nemen je planten de co2 en andere voedingsstoffen beter op dus zou je checker minder groen zijn...

Onderwerp auteur
Thiqua
0-200
0-200

Bericht door Thiqua »

jaaaa, ik heb een continue test erin hangen.. welke ? Een chinese.... :roll:
Wilde eens zien of zoiets ook werkt/reageert, maar dat lijkt er dus wel op. Zal misschien beter eens een merk nemen om te zien wat die aangeven.

Die tabellen variëren inderdaad ja, ik heb me de formules opgezocht die ook een correctiefactor hebben voor de temperatuur van het water, en dit in een excel-sheetje gezet. Ga nu de komende week elke dag de kh, ph, temp. én aantal bellen/min. erin zetten om te zien hoe het verloop is en welk aantal bellen voor mij werkt.

Wat betreft de stroming: ik heb een spraybar in de korte richting van bak zitten die dus van "links naar rechts" een stroming creëert. Ik heb een bepaalde plant op 2 plaatsen in de bak staan, 1 keer tegen de linker zijkant onder de spraybar, en 1 keer in het midden. De plant in het midden krijgt de meeste stroming (te zien aan de beweging van de bladeren). De plant links beweegt niet echt, maar oogt beduidend beter.. ??? De plant in het midden is bleker (ijzer?)en heeft een klein beetje alg op sommige oudere bladeren. Planten zijn even oud, gelijk geplant uit hetzelfde potje. De plant in het midden is wel groter (aanvankelijk sneller gegroeid) en krijgt ietsie meer licht. Dus ik denk dat de verhouding licht/voeding voor de plant links net beter is dan de plant in het midden.
Ik gaf elke week Profito. Sinds enkele weken overgestapt van wekelijks naar dagelijks Profito. Eens zien wat dat doet.

Onderwerp auteur
Thiqua
0-200
0-200

Bericht door Thiqua »

Ben nu enkele dagen verder:
kh is na de eerste dag van 7 naar 8 gegaan, ph is niet veranderd.
Het aantal bellen dat de fles produceert is nu van 32 naar 25 gezakt. Eens zien hoelang de fles houdt.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

tenzij je ververst of op een andere manier KH toevoegt gaat er iets fout, of je meet niet goed, of je hebt er stenen in de KH afgeven.

KH wordt verbruikt en loopt normaal niet op.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Thiqua
0-200
0-200

Bericht door Thiqua »

Klopt, ik heb inderdaad de wekelijkse waterversing gedaan, dat was meteen na de eerste meting op 1 maart, dat had ik niet vermeldt.

Onderwerp auteur
Thiqua
0-200
0-200

Bericht door Thiqua »

Ben nu ff bezig met dat Bio CO2 en alles lijkt goed te gaan, waterwaardes, checker etc. Enig probleem was de looptijd van de fles. Deze was na een dag of 4 al op....?? Recepten nog eens gelezen, doe ik iets fout, misschien de temperatuur ?? Voor iemand met een chemische opleiding erg frustrerend.. want zo moeilijk zijn de recepten toch niet..
En wat blijkt... een zakje gist van de super is 7 gr..... en niet 0,7 gr..... :oops: Tjonge,jonge, jonge, wat een blunder. Nieuwe bril nodig..? :shock:
Verklaart wel de grote hoeveelheid schuim in de fles en bubbels CO2, maar ja wat heb je eraan. :D

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hahaha lol! Dus je gooide de hele zak in de fles? :mrgreen:
Kan het niet zijn dat hoe meer gist je erin gooit, hoe sneller ze door de suiker heen zijn?
Ik gooi zelf een half zakje gist bij 250 gr suiker. Bij mij loopt ie makkelijk 2 weken. Maar ik wissel iedere week 1 fles. Onze huiskamer is continue een knusse 20 graden dus over de temp maar ik me nooit zorgen. Al loopt t wel harder wanneer het warm is buiten. Soms iets té snel..... :roll:
Maar 4 dagen is wel erg kort..

Onderwerp auteur
Thiqua
0-200
0-200

Bericht door Thiqua »

Inderdaad, ja. Gist is een levend organisme dat moet eten dus die suiker is met zoveel gist zo weg.
Ik had een recept gezien waar stond 0,15 tot 1 gr. op 100 gr. suiker. Heb nu geprobeerd ca. 1 gr. te doen. Eens zien wat dat doet. Jij doet 1 zakje (7 gr) op 250 gr suiker, en dat per fles dan ?