Help, mijn maanvis valt zijn 'broer' aan

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Barbebusa
0-200
0-200

Help, mijn maanvis valt zijn 'broer' aan

Bericht door Barbebusa »

Sinds augustus heb ik een 120 liter aquarium. (Gekregen, dus ik ben echt een leek.) Het visbestand hebben we samengesteld met behulp van de verkoper in de speciaalzaak. We hebben plaatjes (die hoorden al in het aquarium), 3 guppen, 4 grondvissen waarvan ik de naam niet weet en 2 jonge maanvissen.
Deze laatste 2 gingen heel goed en groeiden mooi. Sinds 2 dagen valt de gele maanvis zijn blauwe broer/zus aan. Zijn vin en een aantal schubben op zijn flank zijn al kapot gebeten, heel zielig. Ze krijgen tropische vlokken en muggenlarven.
Weet iemand raad? Ik kan ik op internet of in boeken niets over vinden.

Esmee
1000+
1000+

Re: Help, mijn maanvis valt zijn 'broer' aan

Bericht door Esmee »

Goudvissen en maanvissen is een vrij gekke combinatie. Zeker als dat wordt aangeraden door iemand van de winkel. Wordt het aquarium verwarmd?
Waarom de maanvissen elkaar aanvallen zou ik ook niet weten. Heb je misschien een foto van het aquarium?
Hallo Afbeelding

MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

Misschien re weinig ruimte? 120L is best wel weinig en waarschijnlijk te klein voor maanvissen.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Denk dat het een kwestie van rangorde is. En idd is een bak van 120 liter te klein. Maanvissen hebben minimaal een bak van 120cm nodig met een hoogte van minimaal 50 cm. Groter en hoger is eigenlijk wenselijk, omdat een maanvis
zeker 25cm hoog kan worden. Daarbij is het een scholenvis, dus 2 stuks is eigenlijk veel te weinig.
Greetings...

Onderwerp auteur
Barbebusa
0-200
0-200

Bericht door Barbebusa »

Volgens de verkoper konden de maanvissen wel, omdat dit de enige wat grotere vissen zijn. Het aquarium dat ik kreeg had alleen plaatjes en dat vonden we wat saai, daarom hebben we gevraagd welke soorten er goed bij konden. Dit was het advies.

Aan rangorde dacht ik eerst ook, maar waarom dan pas na een half jaar? Is dat niet gek?

Onderwerp auteur
Barbebusa
0-200
0-200

Bericht door Barbebusa »

Afbeelding

Onderwerp auteur
Barbebusa
0-200
0-200

Bericht door Barbebusa »

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Het water is 26/27 graden. En ik controleer de kwaliteit maandelijks.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Die verkoper mag terug naar school. Denkt alleen maar aan omzet. Je bent echt niet de eerste waarvan , zeg maar, misbruik wordt gemaakt, omdat je een starter bent.
Ik zou de maanvissen proberen elders onder te brengen, en je eerst eens goed in te lezen over wat er wel en niet kan in jouw bak.
Je kan onze leden uiteraard altijd om raad vragen, ze helpen graag. Dan kan je ook gelijk een nieuw topic openen met foto`s van je bak in: Mijn Aquarium (klik)

Ik vermoed dat de rangorde pas aan de orde komt als de maanvissen wat volwassener worden. Is de ene ook groter dan de ander of niet?
Greetings...

Conny
0-200
0-200

Bericht door Conny »

Het zou kunnen dat de maanvissen van hetzelfde geslacht zijn dan wordt er meestal ook gevochten
als er geen schooltje is.
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.
We hebben allen een levende en unieke verbinding met onze levenskracht:het is onze thuishaven als ziel.Wanneer we deze verbinding kracht geven, begint ze ons te gidsen, ze toont ons delen van de blauwdruk van onze ziel,ze maakt het pad duidelijk

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Jammer dat de meeste mensen die beginnen eerst in een winkel gaan kijken, wat al aangegeven is de verkoper heeft alleen in euro's gedacht.
2 maanvissen is altijd al vragen om problemen (tenzij het toevallig een stel is), daarbij is je aquarium, helaas idd te klein voor dergelijke vissen, omdat het de enige grote vissen zijn kan het wel ?
Dat is compleet onzin, ze gaan elkaar te lijf de andere vissen doen er wat dat aan gaat niet toe, overigens zie ik ook een clownbotia, zal wel van de zelfde verkoper af komen, maar ook die wordt veel te groot.
even voor het idee de maat die een clown makkelijk haalt, let op de handen dit is geen baby handje :)
Afbeelding
Sorry is niet bedoeld om jou aan te vallen hoor, maar wij zien hier steeds dergelijke verkoop praktijken naar onschuldige beginners.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0