Testers.
Hallo. Ik heb een PO4 set van Sera. En ik heb een PO4 set van JBL
Nu heb ik een vraag: Als ik met de sera meet kom ik 2 PPM en als ik met JBL meet kom ik op 0.2
Zijn allebei een druppel test.
Ik doe precies volgens de gebruiks aanwijzing.
Kan iemand dat verschil verklaren?
Gr. Trudy
watertesters
Re: watertesters
Neem er nog een derde test bij dan heb je vermoedelijk 3 waardes, ik heb diverse fosfaat en nitraat testen getest en de uitslagen zijn gewoon niet te rijmen met elkaar.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ik werk graag met sera maar de enige test die ik minder betrouwbaar en bruikbaar vindt is de fosfaat test!
Fosfaat testen in het algemeen zijn zeer gevoelig voor foute weergave als bv het buisje waarin je de test doet voorheen gebruikt werd voor een andere test.Zuiver werken is dus noodzakelijk wil je een bruikbare test doorvoeren.
Zelf gebruik ik jbl voor de po4,ook al omdat deze met kleinere stappen werkt dan sera.
Fosfaat testen in het algemeen zijn zeer gevoelig voor foute weergave als bv het buisje waarin je de test doet voorheen gebruikt werd voor een andere test.Zuiver werken is dus noodzakelijk wil je een bruikbare test doorvoeren.
Zelf gebruik ik jbl voor de po4,ook al omdat deze met kleinere stappen werkt dan sera.
ik heb voor fosfaat een foto teser van Hanna, dat is de enige waarde die ik soms check 
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Zolang er geen afwijkingen zitten in mijn microsiemens waarde test ik helemaal niets 
-
trudy1942
Onderwerp auteur - 0-200

Hoi.
Zo'n tester van Hanna Zal best goed zijn maar vind ik behoorlijk duur dus daar begin ik niet aan.
Ik heb voor de aardigheid eens met de JBL het fosfaat verhoogt met 1ppm en daarna met nog eens met 1ppm. en dat gaf hij feilloos aan dus mijn conclusie is dat de JBL betrouwbaarder is.
Zo'n tester van Hanna Zal best goed zijn maar vind ik behoorlijk duur dus daar begin ik niet aan.
Ik heb voor de aardigheid eens met de JBL het fosfaat verhoogt met 1ppm en daarna met nog eens met 1ppm. en dat gaf hij feilloos aan dus mijn conclusie is dat de JBL betrouwbaarder is.
Jbl heeft inderdaad de betere po4 test.
Voor de betere no3 test ben je dan weer beter met sera.
Voor de betere no3 test ben je dan weer beter met sera.
Ik heb een koffer van serra en heb de PO4 laten vergelijken in een labratorium en mijn test gaf ong volgens de kleur 5 aan en die van het lab 4.9 dus das aardig.
Maar alles testen die je doet met een koffer kunnen verschillende meetfouten inzitten bijv: het aantal ml water druppels niet altijd even groot leesafwijking.
Maar alles testen die je doet met een koffer kunnen verschillende meetfouten inzitten bijv: het aantal ml water druppels niet altijd even groot leesafwijking.
-
trudy1942
Onderwerp auteur - 0-200

Ok ben ik wel met je eens maar bij de sera staat bv. een volle niet afgestreken lepel reageermiddel. Maar wat is een volle lepel met zo'n lullig schepje. Bij de flesjes moet je zelf een gaatje prikken met het dopje en misschien zijn die druppels wel te groot of te klein. Bij de NO3 test zit tenminste een goed schepje bij die je makkelijker kan afmeten dus waarom niet bij de P04? Bij de JBL zit een maatschepje dat je precies kan afmeten en bij de flesjes zijn voor geprikte gaatjes. Dus ik denk dat de JBL nauwkeuriger is. Ik heb diverse keren getest met allebei en steeds kwam dit verschil te voorschijn. Dus ik ga maar af op de JBL. Ik ga wel eens een ander setje kopen dan kan ik beter vergelijken.