Techniek in Nano 30L

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Hilda87
0-200
0-200

Techniek in Nano 30L

Bericht door Hilda87 »

Ik wil binnenkort mijn Nano 30L compleet opnieuw opstarten. Op dit moment draait het bakje wel met planten erin, alleen dit zou eerst tijdelijk zijn ivm nieuwe opstart van de Vision 260. Maar dit gaat hem toch niet worden ivm tijdverband. De planten die er nu inzitten zijn het overblijvsel uit de Vision 260. De bodem en techniek spul is allemaal aan vervanging toe.

Was gisteren al even aan het neuzen geweest en had de volgende techniek & bodem in gedachten:

Filter: Eheim Aquacompact 40
Verlichting: AquaLighter NanoPlus, LED lamp
Verwarming: AS Newatt Pro 25 watt verwarming
Bodem: Aquatic Nature Pro Soil
Optioneel: Hydor H2 Show led nacht verlichting (blauw)

Ik wil geen Co2 toevoegen. M'n nano 30L is die van Dennerle, alleen heb al 2x het huismerk filter moeten vervangen en ben benieuwd naar wat de Led lamp kan doen, hier nog geen ervaring mee. Foto's van deze lamp via google images vind ik erg mooi overkomen ipv de standaard lamp die er nu bij zit (tl lampje volgens mij). Lijkt ook een stuk strakker. Is het de investering waard? Ook kwa licht/plantengroei? En eventueel nog suggesties voor de bodem. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er garnaaltjes inkomen nadat het aquarium stabiel draait en er groei in de planten komt.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Techniek in Nano 30L

Bericht door Linda »

Eheim is altijd goed. niets dan positieve ervaringen mee.
Met de rest van de techniek heb ik geen ervaringen helaas :P
Ik heb wel een pomp van Hydor die het prima doet en waar ik erg tevreden over ben.

Waar je op moet letten wanneer je geen co2 wilt toevoegen is dat je niet een te sterke verlichting neemt die je ook niet te lang moet laten branden (tot 8 uur). Anders krijg je algen.
http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Onderwerp auteur
Hilda87
0-200
0-200

Bericht door Hilda87 »

Inderdaad, ik heb me al even wat ingelezen over de opstart van planten zonder co2, en had die blog al gevonden. Op dit moment gaat het goed met de planten in het 30L bakje, komen nu alleen wat algen op één punt omdat de stroming belabberd slecht is door het huidige slecht functionerende filterpompje ;). De planten zijn zelfs al gegroeid in de kleine 3 maand dat ze er nu in staan. Heb alleen maar paar waterwissels gedaan. Dus op zich een goed teken. Ik ga wel een wat moeilijker plantje erbij doen omdat natuurlijk de hele inrichting van alles wel wordt verandert. Heb gelukkig nog een 10L bakje staan wat ik tijdelijk kan gebruiken om de planten in te doen voordat ik weer opnieuw ga inrichten.

Mochten jullie evt. nog ervaringen hebben hoor ik het graag!

Larske
0-200
0-200

Bericht door Larske »

Ik heb me nooit in speciale bodems verdiept, reden daar van is heel simpel. Met zand gaat het bij mij ook goed, dus waarom veel geld voor een speciale bodem betalen als mijn planten zo ook het aquarium uit groeien en blijven groeien. Ik gebruik overigens filterzand, gewoon van de Hornbach wat eigenlijk verkocht wordt voor zwembaden.

Eheim is inderdaad altijd goed, nog nooit iets gelezen dat iemand ontevreden was over de werking van een Eheim product.

Verwarming zou ik je niet te druk over maken, het kan met de ene verwarming wat lastiger afstellen zijn als met de ander. Maar over het algemeen werken die dingen allemaal prima, daar zou ik dan ook niet teveel geld aan uitgeven.

Met Led verlichting heb ik 0 ervaring, dus daar kan ik je geen antwoord op geven...