Ik ben op zoek naar een leuke mossoort om meer schuilplaats te creeëren voor mijn baygarnaaltjes. Nu heb ik Christmasmos en Taiwanmos op een stuk steen zitten, maar de Taiwanmos is bijna helemaal verdwenen en de Christmasmos is lang en slierterig, bied volgens mij ook niet echt heel erg schuilmogelijkheden tegen de vraatzuchtige galaxy's.
Weet iemand een mooie mossoort die lekker dicht wordt zodat ze er redelijk veilig in zitten? Het moet wel een mossoort zijn die niet al te veel onderhoud nodig heeft, want het stuk steen waar het onder andere op moet komen, is een grote holle "boomstam" dat ik zo min mogelijk de bak wil halen voor onderhoud, omdat mijn corry's de holle ruimte eronder hebben uitgeroepen tot uitvalsbasis.
Zelf heb ik al zitten denken om weer riccia te nemen, maar mijn ervaring vorige keer was dat het zo snel groeit, dat het zeer regelmatig bijgeknipt moet worden om te voorkomen dat het loskomt van de steen. Dat zou ik dus wel kunnen nemen voor de losse stenen voorin, waar nu nog anubias bonsai op staat. Dat wil ik weg hebben omdat dat echt helemaal overwoekert wordt door de penseelalg, het ziet er echt goor uit nu.
Oja, misschien nuttige info voor sommige sorten mos ik heb veel licht en ik heb Co2.
Wie weet er een leuke mossoort?
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Wie weet er een leuke mossoort?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Re: Wie weet er een leuke mossoort?
Wat vind je van levermos? Groeit hier goed zonder CO2 e.d. 
levermos is niet echt een schuilplaats, een fissidens soort is dan geschikter denk ik.
Fox vind ik de mooiste maar die is moeilijk te krijgen, alle mossoorten moet je toch regelmatig opbinden en snoeien anders sterft de onderkant af.
Dat blijft lastig met baby garnalen.
Fox vind ik de mooiste maar die is moeilijk te krijgen, alle mossoorten moet je toch regelmatig opbinden en snoeien anders sterft de onderkant af.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ik zoek eigenlijk nog mos voor op de bodem, een soort bodembedekking. Is dat handig en welk soort moet ik dan hebben? En hebben jullie dan misschien wat over dat ik mag kopen?
Hier is de levermos een dichte 'bos'. Of bedoel je dat ie te dicht is?stylz schreef:levermos is niet echt een schuilplaats, een fissidens soort is dan geschikter denk ik.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Als je alle mossoorten goed moet bijhouden, dan denk ik dat ik achterin op die boomstronk maar gewoon dat christmasmos laat zitten en alleen voorin ander mos neem. Het is erg slierterig maar het is toch niet goed te zien door alle crypto's die ervoor staan. Dan ga ik denk ik toch weer de riccia proberen, beter bijhouden dan vorige keer want toen dreef het ineens los en daarna kreeg ik het niet meer goed. Maar de babytjes waren er erg blij mee.
De pogostemon helferii die ook voorin staat, slaat toch niet goed aan dus die ga ik dan ook vervangen door een steen met mos.
Maar voor ik beslis wat het gaat worden, ga ik eerst eens googlen op die fissidens soorten die Stylz noemt
De pogostemon helferii die ook voorin staat, slaat toch niet goed aan dus die ga ik dan ook vervangen door een steen met mos.
Maar voor ik beslis wat het gaat worden, ga ik eerst eens googlen op die fissidens soorten die Stylz noemt
Levermos is juist een hele goede schuilplaats. iig voor garnalen..En kuhli's en pauwogen vinden het ook leuk..Kortom..Prima schuilplaats dus 
Het is heel makkelijk in onderhoud. Zo nu en dan kan er eens een plukje loskomen die je op een ander plekje kunt laten vastgroeien of gewoon uit je bak haalt. Als je zo nu en dan even je vingers erdoorheen wappert voorkom je dat er vuil in blijft zitten, dit ois zo bij alle mossen..
Ik heb het al jaren en ben er heel blij mee.
Het is heel makkelijk in onderhoud. Zo nu en dan kan er eens een plukje loskomen die je op een ander plekje kunt laten vastgroeien of gewoon uit je bak haalt. Als je zo nu en dan even je vingers erdoorheen wappert voorkom je dat er vuil in blijft zitten, dit ois zo bij alle mossen..
Ik heb het al jaren en ben er heel blij mee.
Ik heb nog wel Fissidens fontanus groeit als kool hier. Ik heb wel nog een beetje last van draadalg dus er kan een draadje inzitten.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ik denk dat ik voor de levermos ga. Die vind ik er leuk uit zien 
Ik moet hier mijn 'bos' weer snoeien. Tegen de verzendkosten wil ik wel een pluk naar je opsturen?
Anders gaat het hier toch de container in...
gewoon ik vind fissidens een leukere schuilplaats voor garnalen, uiteraard zal het in levermos ook prima gaan
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Fabian, dank je voor het aanbieden maar het hoeft niet. Ik weet nog niet wanneer ik het ga doen, momenteel heb ik er nog even geen tijd voor dus het kan nog wel een aantal weken gaan duren. En mijn vriend vind riccia mooier, omdat die lichter is van kleur en we al aardig wat donkere planten in de bak hebben, dus ik denk er nog even verder over na.