onderscheid man/vrouw bij een discus

Plaats reactie

Onderwerp auteur
anny
0-200
0-200

onderscheid man/vrouw bij een discus

Bericht door anny »

Hallo allemaal!!
Wie kan mij vertellen hoe ik kan zien bij een volwassen discus wie
een vrouwtje of mannetje is :oops:
Ik heb er 2 klein gekocht en nu is de een groter en ronder dan de ander...hoop dat het een koppeltje is
thanx alvast :vis:

Rob Bosman

Re: onderscheid man/vrouw bij een discus

Bericht door Rob Bosman »

anny,

Dit is heel erg moeilijk de enigste manier dat je echt zekerheid hebt is bij een volwassen discus een lichte druk uitoefenen op het geslachtsdeel en kijken wat er tevoorschijnt komt.
Of tijdens de paring is het ook goed te zien de man heeft een puntig geslachtspupil en de vrouw een wat breder.

Verder is het ervaring, het probleem bij discussen ten opzichte van de meeste vissen is dat zowel de man als de vrouw even mooi zijn terwijl over het algemeen de mannen heel kleurrijk zijn en de vrouwtjes niet.

Post is een paar fotoos.

Onderwerp auteur
anny
0-200
0-200

Bericht door anny »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:anny,

Dit is heel erg moeilijk de enigste manier dat je echt zekerheid hebt is bij een volwassen discus een lichte druk uitoefenen op het geslachtsdeel en kijken wat er tevoorschijnt komt.
Of tijdens de paring is het ook goed te zien de man heeft een puntig geslachtspupil en de vrouw een wat breder.

Verder is het ervaring, het probleem bij discussen ten opzichte van de meeste vissen is dat zowel de man als de vrouw even mooi zijn terwijl over het algemeen de mannen heel kleurrijk zijn en de vrouwtjes niet.

Post is een paar fotoos.
....kwa kleur zijn ze niet zo verschillend...er staat al een foto van ze op deze site onder anny's aquarium.
het is eigenlijk niet zo belangrijk want ze leven in vrede naast elkaar en dat vind ik het voornaamste... maar iig bedankt voor de reactie!!!

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Verder is het ervaring, het probleem bij discussen ten opzichte van de meeste vissen is dat zowel de man als de vrouw even mooi zijn terwijl over het algemeen de mannen heel kleurrijk zijn en de vrouwtjes niet.
Ben ik niet met je eens Rob de kleuren hoeven niks te verschillen van elkaar man tov vrouw.
Waar wel voor een 75% aan af te leiden is wat een man of een vrouw is zijn de volgende punten:

-Bouw lichaam, man is vaak wat dikker bij de kop en heeft wat ronder hoofd(vrouw wat spitser)
-Vinnen, mannen hebben vaak de bovenste rugvin uitlopend in een puntje(vrouwen over het algemeen rondere vorm qua vinnen)
-Breedte van het lichaam mannen zijn vaak wat dikker over het gehele lijf waar vrouwen wat smaller zijn.

Al met al zijn dit richtlijnen en komt het regelmatig voor dat mensen denken een koppel te hebben wat achteraf 2 vissen van hetzelfde geslacht zijn.
Het is meestal afwachten tot er een koppeltje vormt of dat er een poging tot leggen gedaan word, dan is er goed te zien wie wie is.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Onderwerp auteur
anny
0-200
0-200

Bericht door anny »

Wildcaught Heckel schreef:
Discuskwekerij Bèrrege schreef:Verder is het ervaring, het probleem bij discussen ten opzichte van de meeste vissen is dat zowel de man als de vrouw even mooi zijn terwijl over het algemeen de mannen heel kleurrijk zijn en de vrouwtjes niet.
Ben ik niet met je eens Rob de kleuren hoeven niks te verschillen van elkaar man tov vrouw.
Waar wel voor een 75% aan af te leiden is wat een man of een vrouw is zijn de volgende punten:

-Bouw lichaam, man is vaak wat dikker bij de kop en heeft wat ronder hoofd(vrouw wat spitser)
-Vinnen, mannen hebben vaak de bovenste rugvin uitlopend in een puntje(vrouwen over het algemeen rondere vorm qua vinnen)
-Breedte van het lichaam mannen zijn vaak wat dikker over het gehele lijf waar vrouwen wat smaller zijn.

Al met al zijn dit richtlijnen en komt het regelmatig voor dat mensen denken een koppel te hebben wat achteraf 2 vissen van hetzelfde geslacht zijn.
Het is meestal afwachten tot er een koppeltje vormt of dat er een poging tot leggen gedaan word, dan is er goed te zien wie wie is.
Thanx...nu heb ik toch goede hoop gekregen dat het een koppeltje is :P want ze hebben een verschillende bouw, de een wat ronder en de ander spitser... :fish:

jari4now

Bericht door jari4now »

Ik ben benieuwd vanaf welke leeftijd dit te is, ik heb er 5 van 8 maanden en denk dat al iets verschil kan zien maar zo minimaal dat ik er helaas nog over twijfel.

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

Met 1,5 jaar mits goede voeding en een groot aquarium is een discusvis ongeveer volwassen.
Het kan zijn dat je nu bij 8 maanden al tekenen begint te zien en verschillen in vorm en bouw.
Het echt onderscheiden van man/vrouw laat nog even op zich wachten tot ze een cm of 14/16 zijn voor het echt duidelijk te zien is :roll:
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...