Maansteen!

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Maansteen!

Bericht door gerritbus »

Hoi allemaal,
afgelopen weekend nieuw Aquarium aangeschaft en een aantal spullen voor de inrichting gekocht zoals een aantal maanstenen. Nu las ik vandaag op internet dat die stenen veel kalk bevatten en dat het slecht is voor de vissen en planten. weet iemand hier meer over te vertellen, zou het nog al zonde vinden om het weg te gooien heb voor meer als 50€ liggen aan dat spul en vind het 1 van de mooiste stenen. Mvg Gerrit

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Maansteen!

Bericht door Roy H »

Voor een Malawiof Tanganyika bak zou dit wel kunnen, omdat dit vrij hard water is(Ph) Voor een Zuid-Amerikaanse bak zou ik dit niet doen, moet hier juist zacht zijn. Wel is maansteen vrij ruw en scherp, hier kunnen vissen zich makkelijk aan verwonden.

Stenen die de waterwaarden niet aantasten zijn :

Graniet
Basalt
Gneis
Leisteen
Ardenner breuksteen
Kwarts

Stenen die kalk afgeven zijn o.a :

Kalksteen
Marmer
Dolomiet
Kalkhoudende zandsteen
Zachte, krijtachtige stenen

Als je niet zeker bent of een steen kalk gaat afgeven, kan je dit eenvoudig thuis testen. Neem wat azijn of citroensap en doe enkele druppels op de verdachte steen. Zorg dat er een (klein) plasje opligt. Na enkele minuten weet je het al: als er bellen in het plasje verschijnen houdt dit in dat de steen kalk afgeeft en is daarmee niet geschikt voor je aquarium.
Greetings...

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Zoals Roy al zegt, voor vissen uit het Malwi of tanganyika meer zou het goed kunnen. Die hebben ook liever wat harder water (dus meer kalk).

Andere vissoorten komen veelal uit azië of Zuid-Amerika en die willen vaak juist erg zacht water (dus weinig kalk).

Voor de volgende keer is het overigens makkelijk te testen met zuur (azijn of zoutzuur). Als je dit over de steen doet gaat het bruisen als er kalk in zit. Dit werkt over het algemeen beter met zoutzuur dan met azijn.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Had mijn bericht nog wat aangepast :D
Greetings...

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Bericht door gerritbus »

Ik heb 1 van die stenen getest met azijn en die begon wel aardig te bruisen. in mijn andere bak heb ik ook maansteen zitten en daar heb ik een groepje rode minor inzitten en een aantal algeneters en na mijn weten loopt die bak gewoon goed. Hoe is dat mogelijk? het is dus niet zo schadelijk dat de vissen er van dood gaan?

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Afhankelijk van je waterwissel. Als je er telang mee wacht wordt
je water dus veel te hard en zullen je vissen helaas het loodje leggen.
Greetings...

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Bericht door gerritbus »

ok dank je wel voor de info ga ze morgen gelijk uit men nieuwe bak halen en maar opzoek naar andere mooie stenen. Mvg Gerrit

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Ook kan het zijn dat de vissen het wel overleven maar dat het niet bepaald gezond is. Dus dan zullen ze waarschijnlijk mooier gedrag en kleur ontwikkelen dan wanneer ze wel goede waterwaarden hebben. Ook heb je kans dat door deze waterwaarden de gezondheid van de vissen achteruit gaat en je dus een verhoogde kans op ziekten krijgt. natuurlijk zoals Roy al zegt, zullen je vissen niet erg oud worden hiermee.

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Bericht door gerritbus »

ik heb vanmorgen bij aquariaveldhuis een aantal zwarte leistenen besteld en een aantal simu rock stenen. Op hun site stond dat deze stenen je water waardes niet aan tasten. ik hoop dat het mooi gaat staan in de bak, nu alleen nog die maanstenen zien te verkopen beetje zonde ze liggen nu ook in de kast.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

simu rock als in nep steen toch ?
Wat ik zie zit daar geen leisteen bij zo'n beetje de stenen lijken roch wel op elkaar ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Bericht door gerritbus »

Zijn twee verschillende soorten stenen wil kijken wat het mooist staat in de bak. Hoebedoel je als in nep steen?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

plastic steen on eerbiedig, simu rock zijn toch gemaakte stenen ?

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Bericht door gerritbus »

De Simu rock is een steen die zich makkelijk laat bewerken, dit door zijn poreuze stukscheur,
De stenen wegen dan ook een derde in vergelijk met een gemiddelde andere steen,

De stenen zijn zeer decoratief door dat deze veel gaten in zich hebben, en het voordeel van stenen is dat ze geen stoffen aan het water afgeven.
Ook deze stenen importeren wij zelf uit Azië, hier door hebben wij een zeer grote keuze aan stenen, variërend van de 8 tot 30cm,
Met een hamer en een zaag kunt u de stenen makkelijk opmaat maken, een steen van 12x12X12cm weegt gemiddeld 1kg dit is wat er op de site staat.

Onderwerp auteur
gerritbus
0-200
0-200

Bericht door gerritbus »

Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ziet er goed uit, maar combineert niet erg met lei :? ,

Ik googlede op simu rock en kwam alleen nep steen tegen vandaar mijn vraag ik kon deze steen niet.

Lijkt me wel scherp spul