Bio-CO2 formaat

Plaats reactie

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bio-CO2 formaat

Bericht door szeedijk »

Toch nog een vraag over Bio CO2. Misschien staat het antwoord hier ergens op het forum of internet maar ik heb het niet kunnen vinden.
Het verhaal/principe achter de werking ed is mij bekend. Recepten zijn er genoeg, dus gewoon lekker experimenteren.
Maar wat mij niet duidelijk is geworden is wat de invloed is van het formaat van de fles/reservoir welke je gebruikt.
Dus wat is het verschil als je een 1,5 liter fles gebruikt of een 5l jerrycan?
En welk verschil maakt het als je 2 x 1,5l flessen parallel gebruikt?

Als het wel op het forum staat volstaat een link ook. Ga ik weer lekker lezen ;)

lex
1000+
1000+

Re: Bio-CO2 formaat

Bericht door lex »

Ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij dat als je een grotere fles hebt of meerdere flessen hebt dat er dan gewoonweg meer CO2 wordt geproduceerd. Ik zelf gebruik een 1,5 liter fles (die voor 2/3 gevuld is) op 125 liter en dat werkt perfect. :lol:
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Dat zou mijn gedachte ook zijn. Maar met natuurkunde/scheikunde weet je het nooit zeker. Vandaar de vraag ;)

En ook een andere vraag. Ik heb nu 2 CO2 flessen aangemaakt waarbij ik me precies aan de regels gehouden heb. (16V & diesel versie) Hoeveelheden goed, temp. van water ok etc.
Ook zijn de flessen nu ze staan rond de 22 graden.
Maar beide flessen komen niet binnen het uur of 2 uur aan de gang. Dit duurt minstens een dag.
Ik gebruik de gist van Dr. Oetker. Als je deze goed bekijkt zijn dat kleine korrels en geen poeder. Zou dat de boosdoener kunnen zijn?

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Hi,

Je gebruikt de recepten van hobbykwekers?

zelf heb ik witte gelatine blaadjes en ook die korreltjes gist van dr Oetker

Ik heb op een meterbak een fles van 1,5 liter gehad met diezelfde gist en 16V recept. Dat hield een kleine week ongeveer en bubbelde zoveel CO2 in het omgekeerde bakje (12x6,5cm) dat er elke paar minuten ook een grote bubbel onder de rand door weglekte. Die fles stond vlak naast mijn buitenfilter en pakte best wat warmte mee.

Drijvend in een 60cmbak op 25graden had ik een literfles met dieselrecept ook in een week uitgewerkt.... opstarttijd ca 2 a 3 uur. Deze fles gaf ook zoveel CO2 dat elke paar minuten een grote bubbel onder het omgekeerde bakje weglekte.

Een literfles diesel recept naast mijn buitenfilter hield een kleine 2 weken met een opstarttijd van ongeveer 4 uur. Hier had ik ongeveer elk kwartier een grote lek bubbel.

Nu staat er een literfles dieselrecept ca 30cm bij het buitenfilter vandaan in de open kast onder het aquarium. Die draait nu bijna een week en geeft kalm dieselend zijn CO2 af en lekbubbels vallen me niet op. De opstarttijd was wel lang. Ergens tussen de 4 en 12 uur. In deze fles heb ik nu ook wat meer gelatine gebruikt.

mijn gebruikte recept (op basis van het hobbykwekers diesel recept)
fase 1: 200gram suiker oplossen in iets meer als 150ml water (iets meer om te voorzien in indampen van de oplossing) op een laag vlammetje om het oplossen wat te helpen
3 gelatine blaadjes weken in koud water en daarna toevoegen aan de suikeroplossing. Als de oplossing mooi glad en helder is en even gekookt heeft, laten afkoelen tot handwarm. Doe het echt niet warmer, want een frisdrankfles krimpt en vervormt bij te warme vloeistof! Met een trechter overgieten in de fles en naar kamertemperatuur laten afkoelen. Daarna de fles in de koelkast zetten en het daar rustig een dag laten staan.

fase 2: een kwart theelepel gist, 2 theelepels suiker en een theelepel kamerplanten voeding. Dat aanvullen tot ca 90% met water van iets boven de 20 graden. De gelei heeft nog wat tijd nodig om op kamer temperatuur te komen, dus dat vertaald ook naar een wat langere opstarttijd.

Vanwege de ligging van mijn woning heb ik zomers een kamertemperatuur van ca 22 tot 24 graden die met veel zon en warme dagen kan oplopen tot 28graden. In de winter hou ik mijn woning op ca 20 graden (ik heb het koukleumen uitgevonden ;))
Hoe de CO2 opstarttijd van de winter is, moet ik nog afwachten...

Hopelijk heb je er iets aan...
Fenna

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Ja natuurlijk heb ik er iets aan :D
Ik ga gewoon kijken nu wat het effect is en hoe lang de flessen bij mij nu meegaan.
Mocht ik toch 2 wkn halen met 1 recept ga ik denk ik 2 flessen neerzetten waarbij ik elke week 1 fles opnieuw aanmaak. Dan heb ik misschien af en toe een kleine dip, maar dan blijft hij wel continu doorgaan.

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Moet de wasfles trouwens hoger dan de CO2 fles(sen) staan?

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Dat lijkt me tamelijk triviaal (zelf gebruik ik geen wasfles trouwens). Wel is het verstandig om in ieder geval een terugslag ventiel in de slang te hebben tussen aquarium en CO2 systeem.

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Terugslag ventiel heb ik :D