Een kaamlaag is eigenlijk een beetje onvermijdelijk in elke aquarium, ja als alls 100% klopt dan in theorie niet maar toch, afijn iedereen heeft het gewoon.
er proberen af te komen door onderhoud ik zou het niet aanraden gewoon met hardware oplossen
Logisch ook dat kaamlagen niet helemaal te voorkomen zijn want uiteindelijk komen er ook van goede processen vetten en olievrij en die drijven nu eenmaal.
Boven in gaan ze nergens heen, afgebroken worden ze niet je filter zuigt immers aan de bodem aan in de meeste gevallen.
oppervlakte turbulent maken wil je niet wat dat drijft CO2 af dus bruissteentje doen we maar niet
Een skimmer is dan een mooie oplossing, veel bakken van Barr draaien op biologen met skimmers aan de oppervlakte, ik heb persoonlijk ook een skimmer boven op mijn HMF zitten daar trekt men Eheim 2080 uit.
Voor een bestaande opzet is dat natuurlijk niets je maakt niet ff een gat in je aquarium.
een oplossing is dan een kleine skimmer b.v. deze
http://www.aquaplantsonline.nl/p/6283/e ... 0-skimmer/
een simpel ding nog geen 30 euro 5 watt en houd bakken tot 350 liter vrij van een kaamlaag.
er zijn meer merken hoor

hoor wel dat je evt voor garnalen wat op moet passen de kleintjes kunnen er in gaan dat kan je weer tegengaan met een extra roostertje b.v. van een planten potje.
Gaatjes mogen ook weer niet te klein want dan zuigt hij de kaamlaag niet meer af omdat die niet breekt.