Bruine blaadjes

Plaats reactie

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Bruine blaadjes

Bericht door jomobiel »

Goed morgen,

Kan niet goed vooruit met dit topic, want mijn probleem staat er niet echt bij (denk ik)

De bladeren van mijn planten werden bruin en er vielen kleine gaatjes in.
Heb toen hier advies gevraagd en het zou waarschijnlijk een fosfaat gebrek zijn.

Water wisseling deed ik genoeg, elke Donderdag 40 liter op een bak van ongeveer 100 liter.

Kreeg advies om tenminste 14 dagen anders te gaan bemesten.
Met JBL Ferropol 24 en wel 3 druppels per dag en Sera florena 5 keer per week 5 cc. Gaf voorheen Easy life Profito wat volgens mij ongeveer hetzelfde is.

Heb nu twee bijna lege flesjes en de bladeren zijn alleen nog maar veel bruiner geworden, zitten echt helemaal vol bruin spul? Er komen wel steeds mooie nieuwe groene blaadjes, maar na een tijdje worden ze weer bruin, tegen het zwarte aan.
Heb er een goede filter onder staan en verlicht mijn bak ongeveer 9 a 10 uur per dag.

Wat gaat er hier alsnog fout ?
What Dreams May Come

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Bruine blaadjes

Bericht door timothymeertens »

wat zijn je waterwaarden:nitraat.fosfaat.ph.kh.gh.ijzer...
wat voeg je toe van macro elementen want dat geef je volgens mij niet.
https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... wjO-tZXv5g
hier meer uitleg over de nodige voeding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik vraag me af wat je nu eigenlijk beschrijft, worden je bladeren nu bruin of gaat er iets groeien op een groenblad ?

Want dan klopt je titel ook niet zo heel erg :?

Je bladeren worden bruin tegen het zwarte aan ?

heb je dan niet gewoon penseel alg ?

Kan je een foto plaatsen want ik kan er zo niets mee helaas.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

ja voeding(sporen)heeft hij meer dan genoeg.nitraat fosfaat en kalium zijn de hoofdredenen dat er iets mis kan gaan toch.ohja en co2 lol.maar zolang er geen waarden gepost worden en eventueel foto kunnen we niet helpen.

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Bericht door jomobiel »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
En deze heb ik ook nog

Hopelijk is het een beetje duidelijk, het valt niet mee om overdag foto's te maken.

Waardes van water is een beetje moeilijk aangezien ik in bed lig, heb net een nieuwe knie.
Maar straks gaat dat weer wel.
What Dreams May Come

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

penseel alg, oorzaak te veel licht of te weinig CO2.

je verhelpt dit door CO2 te verhogen of licht te verlagen. daar gaat het niet van weg overigens, maar voorkomt dat het ontstaat.
Aangetaste bladeren moet je verwijderen, over de penseelalg kan je met een spuitje de dagelijkse hoeveelheid easy carbo doseren.
easy carbo helpt dus ook :) siamese algeneters eten het zo kan je er langzaam vanaf komen.
na een shot easy carbo direct op de penseelalg, worden ze rood en gaan dood, niet de totale hoeveelheid van je bak overschrijden met de dosering aan easy carbo.

deze dus algen eters dus Crossocheilus oblongus andere dieren die het eten weet ik niet.
Afbeelding

Plaatje heb ik geleend van hobbykwekers, waar ook een leuk artikel er over staat worden serieus grote vissen, niet voor een klein aquarium geschikt.

Is een heel hardnekkig spul, ook als je de omstandigheden weer goed maakt gaat het niet vanzelf weg, je moet hier vaak maanden geduld mee hebben.

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Bericht door jomobiel »

Hallo Stylz,

Mijn aquariumlampen zijn denk ik te fel. Er zitten twee lampen in van 18 Watt 010 daylight.

Ga morgen twee nieuwe kopen en doe ze minder aan.

Verder ga ik nieuwe planten erbij zetten want ik vind mijn bodem ook behoorlijk vervuilt. Ik heb, denk ik, te lang te veel eten gegeven en daar door kan die alg natuurlijk ook beter groeien.
Moet snelgroeiende planten hebben zodat die meer voeding gebruiken en er dus minder voor de alg over blijft.

CO2, weet ik niet, was ik eigenlijk niet van plan.

Ps. Heb voor de voorzichtigheid nitriet laten meten maar dat was prima in orde.(geen teststrip, maar een druppeltest)
What Dreams May Come

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dit spul (penseelalg)ontstaat door CO2 gebrek je hoeft niet gelijk in te veel voeren te zoeken, ook is het niet zo dat minder voedings stoffen door planten werkt tegen deze alg werkt.
Van je veel voedsel krijg je eerder blauwalg b.v. maar schoon houden helpt altijd :)
Lampen te fel hier helpt minder aandoen niet tegen je moet zorgen dat ze minder licht gaan geven,een nieuwe lamp als hij het zelfde type is of beter maakt je probleem groter.
Haal je reflectoren er af als die er opzitten of een deel van de lamp afschermen b.v. met pvc pijp.
Als je het licht verlaagd hoef je geen CO2 toe te dienen, nitriet moet in een draaiende bak altijd goed zijn, is geen zinnige meting als de bak meer dan een maand draait, die omzetting loopt zo snel dat het altijd goed zal zijn na de eerste sprong. fosfaat,nitraat enz kan wel nuttig zijn maar metingen zijn zo vaak fout dat ik liever verversen adviseer want dan zit je altijd goed ons kraan water is prima.
Scheelt weer geld aan test setjes :P

nieuwe planten jaaaaa maar die trekken je CO2 nog meer naar beneden dus nog meer penseelalg, penseelalg kan je niet bestrijden door voedings stoffen te onttrekken of nieuwe planten bij plaatsen, die ontstaan in het beste water zodra er een CO2 te kort is, dus CO2 omhoog is de enige oplossing.
Dat doe je door verlichting verlagen of CO2 toedienen, je kan ook 4 uur belichten 4 uur niet en dan weer 5 uur wel elke dag, dat geeft je natuurlijke CO2 gehalte de kans weer omhoog te komen in de pauze.

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Bericht door jomobiel »

Heb inmiddels het licht veel minder aan maar moet nog meer terug begrijp ik.

Heb ook nieuwe lampen besteld de Philips TL-D Super 80 18W 830 - 59cm (MASTER)en de 840.

Verder heb ik zoveel mogelijk aangetast blad verwijderd en easy carbo over de rest gespoten.

Omdat ik er nog al wat planten uit had gehaald,heb ik er nieuwe in gezet.

Heb op enkele plaatsen ook de bodembedekking schoon gemaakt.
Verder ga ik met mesten maar door zoals voorheen en dan maar hopen dat het weer goed komt.
What Dreams May Come

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

hoop dat het voor je wil werken, lampen combinatie ik zou er een 840 of 830 met een 865 of 965 boven hangen dan toont het iets natuurlijker.
de 965 is iets kleur echter dan de 865 dus die zou mijn voorkeur hebben, 840 en 830 zie je ook vaak samen dus echt fout is dat zeker niet.
Voor de rest gewoon niet te intensief licht, je planten hebben lang niet zoveel nodig als je denkt en voldoende van alle sporenelemeneten en je penseelalg zal verdwijnen, niet snel hoor kan maanden duren voor alles weg is.

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Bericht door jomobiel »

Bedankt, we wachten af...
What Dreams May Come