Hulp nodig bij zelfgebouwde bak

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+

Hulp nodig bij zelfgebouwde bak

Bericht door Mitchel »

Hallo forumleden,

Aangezien ik mijn aquarium en terrarium verkoop, zijn m’n pa en ik bezig met het maken van een zelfgebouwde riparium. De bak zal 120x55x90 (bxdxh) worden. De bak zal een watergedeelte van 100x25x30 (uiteindelijk 50-55 Liter inclusief zijwanden, bodembedekking enzovoort). Het land gedeelte zal 100x30x50 worden (10 cm voor de lichtkap). De bak wordt van MDF gemaakt, maar het watergedeelte wordt waarschijnlijk een glazen bak die ik er in kit.

Nu hoopte ik dat jullie een mij konden helpen met het beantwoorden van vragen.
-Is het nodig om een glazen bak in het riparium te kitten? Of kan ik gewoon een voorschot gebruiken van glas en dan de zijwanden, de bodem en de overloop naar land opmaken met pur-schuim, de naden kitten en als laatst een laag epoxy-hars erop smeren? Het gaat erom dat het MDF geen vocht opneemt.
-Hoe dik glas moet het voorschot zijn voor 50-55 Liter (ik dacht 6 mm)?
-Weet een van jullie het bereik van een led strip? Zou hij 1 meter hoog kunnen verlichten?
-Zijn er kleine verwarmingselementen voor aquaria tot 50-55 Liter?

Dit was het voor nu. Als ik weer vastloop, horen jullie het wel ;)

Alvast bedankt
Gr. Mitchel
Laatst gewijzigd door Mitchel op 29 mei 2014 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

stylz
1000+
1000+

Re: Hulp nodig bij zelfgebouwde bak

Bericht door stylz »

Ik zou in de eerste plaats altijd voor watervast multiplex gaan ipv MDF dat is stukken sterker.
De galzenbak zou ik persoonlijk niet doen, glas is nogal onflexibel voor je het weet zet het een beetje verkeerd en heb je barsten,
Ik zou voor epoxy gaan versterkt met glasmatten dat is overkill ik weet het je kan ook alleen epoxy doen maar ik bouw graag voor de eeuwigheid :mrgreen:
je liters zijn voor je glasdikte niet belangrijk het gaat om je water hoogte die levert de druk, 1 cm waterhoogte maar wel 60 liter levert een totaal andere druk dan 40 cm water hoogte met 60 liter.
De vraag over de LED strip is zo niet te beantwoorden, welke LED strip wat is de kwaliteit enz.
Mijn LEDs gaan tot 120 cm water kolom terwijl anderen niet eens een bakje van 40 cm diep goed kunnen verlichten.

Neem je goede ledstrips als van http://www.jmbwebshop.nl/c-1681810/jmb- ... rlichting/ of
http://www.azaqua.nl/52-daytime-eco dan mag 120 cm waarvan het grootste gedeelte neem ik aan door de lucht is geen enkel probleem zijn, pas op voor goedkoper neppers want daar barst het van in de LED wereld.
Ja er zijn kleine verwarmers voor nano aquaria.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Bedankt voor je reactie.
MDF lijkt mij geen probleem. Heel veel mensen maken hiervan aquaria en terraria en dat gaat allemaal goed. De planken die ik ga nemen zullen ook minstens 2 cm dik zijn dus dat lijkt me wel stevig.
Dus geen glazen bak, maar alleen een glazen voorschot? Hoe dik moet dat glas dan zijn?
Met led strip groeien planten toch ook gewoon? En bevat het vitamine D3 net UV lampen?
-20x Hemigrammus bleheri

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Denk dat jij maar een heel geringe waterhoogte gaat krijgen dus moet MDF ook kunnen, wat ik bedoel is op de hele bouwkosten is het multiplex niet het geld en je voegt echt sterkte toe.
Ga je met epoxy en glasvlies bekleden dan kan je de bak ook uit piepschuim maken de sterkte komt dan toch meer uit de glasmatten.

Ik kom op 90 liter water als ik tenmiste goed begrijp dat je water hoogte 30 of 25 cm wordt, dan is 6 mm zat, maar omdat dat vrij kwetsbaar is met stoten zou ik eerder 8 adviseren en zelf 10 als dan kan je makkelijker zonder stabilisatie strip werken, ik weet niet helemaal hoe je constructie er uit ziet ?
Heb je een aparte ruit voor het water en een op het land gedeelte in het vooraanzicht met een ventilatie rooster er tussen of zo ?
Ik begrijp dat je een meter diep gaat, dan moet je niet alleen kijken naar water druk op de ruit maar ook je zelf wat gunnen als je over die rand naar achteren buigt, veel contructies houden geen rekening met onderhoud, ik vind het fijn als ik kan steunen als het nodig is.
Dus Ja MDF is bekleed denk ik sterk zal voor een riparium ik kom meer uit de aquariumhoek en daar wordt meer met multiplex gebouwd een MDF aquarium heb ik nog nooit van gehoord, maar het is jou bak :lol:
Met LED strips groeien planten gewoon, licht bevat geen vitamine D3 of welke vitamine dan ook, als je perse UV wil kan dat ik heb er ook een aantal UV LEDs boven je moet je epoxy dan wel beschermen met PU.

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

De waterhoogte zal zo'n 23 cm zijn inclusief bodem.
De bak is 55 cm diep en niet 1 meter. De bak is wel 1 meter hoog.
De bak zal denk ik 50-60 Liter bevatten. Zit je dan goed met 8 mm glasdikte?
Ik zal zo even een paint ontwerp posten.
-20x Hemigrammus bleheri

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ja 8 mm en 23 cm kan goed, hier een tabel voor glasdiktes http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... 2C+volglas

De liters zijn niet belangrijk, wat wel uit maakt is de constructie in deze tabellen gaat men wel uit van het gebruik van stabilisatie strips, wil je zonder werken wat zonder meer mooier is kan je beter iets dikker glas nemen.

maar 8 mm op 23 cm is ruim voldoende om te voorkomen dat de ruit doorbuigt, breken zal hij zeker niet.

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Bedankt voor de link.
Moeten er ook aan de zijkant glas komen (waterdeel wordt 20-25 cm diep)? Of kan ik gewoon tegen het hout piepschuim kitten, pur schuim opspuiten, een laag flevopol met turf en als laatst een laag epoxy-hars?
-20x Hemigrammus bleheri

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zou gewoon een lijst maken van MDF waar je de ruit in kit, de zijkanten ja afhankelijk of je er door wil kunnen kijken van gals maar leiver ook van MDF.
ik zou altijd eerst de hele bak maken die in de epoxy zetten en dan pas de ruit plaatsten en daarna af gaan werken binnen in.
het meeste kwetsbare is je MDF een klein gaatje in de epoxy en je kan binnen hele korte tijd je bak bij het oud vuil zetten.
Zit er eenmaal van alles op dan is 100% waterdicht krijgen erg lastig.

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Inderdaad het hout aan de binnenkant in de epoxy zetten is handig.
Zou 1 laag op het hout en 1 laag op de zijwanden en achterwanden voldoende zijn?
En de bodem van het watergedeelte? Moet die wel van glas zijn en zo ja, ook 8 mm dik?
-20x Hemigrammus bleheri

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Zie hier het vooraanzicht. De rest komt er ook aan.
De hoogte is van 100 cm naar 90 cm aangepast aangezien het anders misschien niet door het trappengat kan. Deze 10 cm is van de lichtbak afgehaald en niet van de bak inhoud dus het is geen probleem voor de dieren.

Afbeelding
-20x Hemigrammus bleheri

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Hoe dik moet de plaat van de bodem zijn? Is 18 mm net als de rest van de platen goed?
-20x Hemigrammus bleheri

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

voor de bodem wel ja
wat ik wel mis is een kader waar de voorruit tegen geplakt word.dus ondersteuning bovenkant glas of hoeft dit niet in jouw geval.en moet je mdf niet eerst behandelen eer je er producten op doet.vraag maar he.beter nu te veel vragen dan achteraf problemen.
1 laag is wel te weinig

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Het glas wordt tegen het houten voorschot gekit. Dat is de stippelijn die je achter het hout ziet.
Dus wel een bodem van glas, maar moet die ook 8 mm zijn?
Is 2 lagen epoxy aan het begin op het hout en 2 lagen aan het eind op de achter- en wanden genoeg?
-20x Hemigrammus bleheri

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

op de bodem hoeft geen glas als je epoxy hebt.glas is enkel voor het zicht.gaat de ruit niet doorbuigen in het midden aan de bovenkant(ben er niet zeker van he)
ik zou alle epoxy in 1 keer doen niet eerst dit en dan dat.2 lagen is voldoende

heb net je bericht opnieuw gelezen.2 lagen op alle hout is goed ja en daarna de achterwand en zijwanden om structuur aan te brengen.prima.maak wel tijdig fotos he :D

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Het lijkt me sterk dat de ruit doorbuigt. Het enige wat er op komt zijn lichte schuifdeuren van 4 mm dik en verder een plank voor de lichtbak van 18 mm dik.
Foto's zullen zeker komen :D
-20x Hemigrammus bleheri