Het bouwen van een paludarium
Re: Het bouwen van een paludarium
Dat had ik in mijn vorige bak ook. Het werkt inderdaad wel goed.
Het nadeel is dan alleen dat ik dan nog twee pijpen/leidingen extra weg moet zien te werken.
Het nadeel is dan alleen dat ik dan nog twee pijpen/leidingen extra weg moet zien te werken.
gr, Rico
Kun je die niet door je overloop bak heen laten lopen
jij houd wel van een gaatje boren toch.
Ik heb geen overloopbak meer.
De bak (was alleen een glasplaatje schuin in de hoek) is eruit omdat de bak nu op de voorkant ligt.
En om heel eerlijk te zijn heb ik het een klein beetje gehad met het gaatjes boren van mij :blozen:
De bak (was alleen een glasplaatje schuin in de hoek) is eruit omdat de bak nu op de voorkant ligt.
En om heel eerlijk te zijn heb ik het een klein beetje gehad met het gaatjes boren van mij :blozen:
gr, Rico
-
Rob Bosman
Het gaatje zit nu aan de achterkant dit gaat ook als overloop
Dat klopt. Ik ga het gat nu weer voor de overloop gebruiken. En waarschijnlijk ga ik er nog een extra gat bij boren. Dan kan ik beide leidingen (aan en afvoer) door de wand laten gaan en hoef ik niet meer moeilijk te kloten om weer door het hout heen te gaan en allerlei extra bochten erin te bouwen.
gr, Rico
Is 140 euro trouwens normaal voor een ruitje van 160 x 52 x 1,5 cm?
gr, Rico
-
Rob Bosman
Niet duur volgens mij ik heb voor mijn ruit wel iets meer betaald. 
ik ben een beetje aan de prijzen van 4 en 6 mm. gewend vandaar. 
gr, Rico
Een ruit van dat formaat maar dan dikte 10mm kost inkoop 35euro.Rico schreef:Is 140 euro trouwens normaal voor een ruitje van 160 x 52 x 1,5 cm?
Wat een fl*kkers!
Maarja zo gaat het met alles wat we willen/moeten kopen.
Maarja zo gaat het met alles wat we willen/moeten kopen.
gr, Rico
Ik Heb er even over na gedacht en ben er achter hoe ik een overloop kan maken die het water van de bodem af zuigt inplaats van het oppervlak.
Ik heb op het werk even snel een beetje geprutst in paint om jullie een idee te geven.

Het rood zijn dan dus twee glasplaatjes met een spleet ertussen waar ik gaas voor maak zodat er geen vissen maar wel water en een beetje bodem vuil doorheen kunnen. Dit gaat dan naar boven en via een pijp door de achterwand naar buiten.
Maar zal het vuil ook mee genomen worden naar boven om door de pijp heen te gaan of zal het zich ophopen in de hoek waardoor het daar dan lekker gaat rotten?
Ik heb op het werk even snel een beetje geprutst in paint om jullie een idee te geven.

Het rood zijn dan dus twee glasplaatjes met een spleet ertussen waar ik gaas voor maak zodat er geen vissen maar wel water en een beetje bodem vuil doorheen kunnen. Dit gaat dan naar boven en via een pijp door de achterwand naar buiten.
Maar zal het vuil ook mee genomen worden naar boven om door de pijp heen te gaan of zal het zich ophopen in de hoek waardoor het daar dan lekker gaat rotten?
gr, Rico
Als jij met die pijp een soort van afzuigbuis bedoelt moet het vuil uit dat vak wel opgezogen worden. Of het achter je glas platen komt
tenzij dat gaas vlak boven de bodem zit en de bak stromin richting die kant staat.
Het is de bedoeling dat het water uit dezelfde hoek, maar dan bovenin de bak in stroomt.
dus van de afzuig kant af.
Er komt geen zuigende werking in die pijp het is puur een overloop.
dus van de afzuig kant af.
Er komt geen zuigende werking in die pijp het is puur een overloop.
gr, Rico
Zal niet super werken lijkt me, daar is de kracht te laag voor. Ik heb weleens gezien hoe iemand een overloop heeft gemaakt maar met een afzuig op de bodem.
Het princiepe lijkt op dat van jouw, een glas plaat voor de normale overloop maar dan tot boven het water oppervlak en ruimte op de bodem. het zelfde idee als in een bioloog een beetje.
Of het ook daadwerkelijk werkte in de praktijk heb ik helaas niet meer vernomen.
Het princiepe lijkt op dat van jouw, een glas plaat voor de normale overloop maar dan tot boven het water oppervlak en ruimte op de bodem. het zelfde idee als in een bioloog een beetje.
Of het ook daadwerkelijk werkte in de praktijk heb ik helaas niet meer vernomen.
Dat is inderdaad hetzelfde wat ik wil gaan doen.
Ik denk dat ik dan voor de zekerheid een iets fijner filter neem zodat het grove vuil niet in de overloop bak komt maar ervoor blijft liggen. Dan kan ik als ik water ververs de rommel die zich voor het filtertje ophoopt weg halen.
Ik denk dat ik dan voor de zekerheid een iets fijner filter neem zodat het grove vuil niet in de overloop bak komt maar ervoor blijft liggen. Dan kan ik als ik water ververs de rommel die zich voor het filtertje ophoopt weg halen.
gr, Rico