filter omwisselen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Mr. Mojo
0-200
0-200

filter omwisselen

Bericht door Mr. Mojo »

hallo de titel zegt t al..

k wil m'n filter gaan omwisselen voor een minder krachtige of een regelbare..

momenteel heb ik een elite stingray 15 gallon in een (bruto) 54 liter bakje, de stroming is zo intens dat aalle planten die het wateroppervlak raken als ik 'm effe uitzet gewoon diagonaal in de bak "hangen"alsa die aanstaat.
dit filter is niet te regelen, en het is in mijn ogen als beginneling een prima filter, krrakhelder water, maar ja allemaal scheve planten...
en ik heb toch een aquarium om naar te kijken.

dus ik denk dat er 2 opties zijn.
1: ik haal zo'n soort elektrische ding waarmee je de stroom toevoer mee kan reguleren. eigenlijk bedoeld voor lampen, om te dimmen. k weet alleen niet of dat opgaat met een niet regelbaar filter, zodat met een verminderde stroomtoevoer er een mindere motor prestatie komt dus een minder krachtige uitstroom, met als gevolg verticale planten.
2: ik zet er een ander filter in dat ik zeker weten kan reguleren, bijvoorbeeld een aquaflow of iets dergelijks.

stel ik zet er een ander filter in zou ik dan gedurende een bepaalde periode, laten we zeggen 1 week (???), 2 filters in de bak moeten hebben zodat, het ene filter filtert en het andere filter dan een bacterie cultuur opbouwt ???

of sla k t balletje nu helemaal mis ?

ik weet t ff echt niet meer

Onderwerp auteur
Mr. Mojo
0-200
0-200

Bericht door Mr. Mojo »

is dit nu wel of niet geplaatst ??

Harold
0-200
0-200

Re:

Bericht door Harold »

Mr. Mojo schreef:is dit nu wel of niet geplaatst ??
Zo te zien wel he :mrgreen:

Je kan het beste je oude filtervulling in de nieuwe filter stoppen. ;)
[center]200x60x50 Malawibak[/center]

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: filter omwisselen

Bericht door Kevin »

Volgens mij gaat het dimmer van de stroomtoevoer niet werken, althans niet op de langere termijn. De frequentie is dan heel anders en daardoor loopt hij mogelijk schade op.

Een andere filter zou het beste zijn, en dan kun je inderdaad het beste samen laten draaien of een gedeelte van het filtermateriaal overzetten als dat mogelijk is.
Wat je ook kunt doen is je oude filtermateriaal in een emmer met het aquariumwater uitknijpen en daarna je nieuwe filtermateriaal in die zelfde emmer een paar keer dompelen en er in knijpen, dan komen er ook bacterien in je nieuwe sponzen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

deefdeef
0-200
0-200

Bericht door deefdeef »

De 2 keer dat ik een nieuw filter in mijn bak heb gedaan heb ik gewoon direct mijn oude filter losgekoppeld en mijn nieuwe filter aangesloten. Ik heb wel alle filtermateriaal uit mijn oude filter in mijn nieuwe filter gedaan.
Heb dus nooit 2 filters in mijn bak gehad om in te draaien en (misschien heb ik geluk gehad) nooit problemen gehad hierdoor.

Wat kevin zegt over die frequentie heb ik al eens vaker gehoord en ik zou daarom inderdaad een nieuw filter kopen en daarvan de terugloop een beetje afknijpen. Van eheim filters weet ik dat dat mag (tot max. 50% afknijpen) in ieder geval.

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Het is een 54 liter bakje? Ik heb zelf een binnenfliter van Eden. Weet ff het type nummer niet. Hierop kan je ook de stroming aanpassen. Pompt 240 liter in het uur rond. Is een pompje van 18 euro. Misschien een optie voor je.

Bij mij werkt deze pomp erg fijn.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Mr. Mojo
0-200
0-200

Bericht door Mr. Mojo »

dus als k t goed begrijp kan ik wat van de bacterie cultuur uit m'n bestaande filter "overzetten" naar een nieuwe,
buiten m'n bak om.
en hoef ik dus niet te gaan klooien met 2 filters tegelijkertijd.

maar.......

kan dit fout gaan ??
zijn er medeleden die hier minder goede ervaringen mee hebben.

het lijkt me niet zo leuk voor m'n visjes als ik ze om zeep help omdat ik graag naar rechtere planten wil kijken...

Harold
0-200
0-200

Bericht door Harold »

Mr. Mojo schreef:dus als k t goed begrijp kan ik wat van de bacterie cultuur uit m'n bestaande filter "overzetten" naar een nieuwe,
buiten m'n bak om.
en hoef ik dus niet te gaan klooien met 2 filters tegelijkertijd.

maar.......

kan dit fout gaan ??
zijn er medeleden die hier minder goede ervaringen mee hebben.

het lijkt me niet zo leuk voor m'n visjes als ik ze om zeep help omdat ik graag naar rechtere planten wil kijken...
Als jij je filtersubstraat direct overplaatst en de pomp direct laat draaien, dan komt het helemaal goed.
Het allerbelangrijkste is dat je het draaiende houd, aangezien er na een half uur al bacterien gaan afsterven nadat je je pomp uitzet.
Je hoeft je geen zorgen te maken dat het fout gaat, ikzelf moet elke week bij het verversen een pomp 20 min uitzetten omdat anders de aanzuiging droog komt te liggen.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Mr. Mojo schreef:dus als k t goed begrijp kan ik wat van de bacterie cultuur uit m'n bestaande filter "overzetten" naar een nieuwe,
buiten m'n bak om.
Klopt ja, door de spons uit te knijpen komen de bacterien in je emmer met water, daarna je nieuwe spons erin om een gedeelte bacterien in je nieuwe spons te krijgen. Dan kun je gaan draaien met alleen je nieuwe filter, doe wel even rustig aan met voeren de eerste dagen zodat de bacterien de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen in je filter. Je nitriet waarde in gaten houden kan ook geen kwaad, dan ben je er op tijd bij mochten de bacterien de nitrieten nog niet geheel kunnen verwerken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Harold
0-200
0-200

Bericht door Harold »

Gezien het feit dat het maar een klein filtertje is, met dus zeer weinig substraat is het altijd beter om gewoon je oude substraat over te zetten in je nieuwe filter.

Disaster-Master
0-200
0-200

Bericht door Disaster-Master »

Ehmm..
Is het misschien een optie om het uitstroompijpje wat erop zit eventueel wat dicht te smeren met aquarium vriendelijke silicone kit ?
Dus niet die zooi van de bouwmarkt op azijn basis want dan gaan je vissen eraan...
Speciale aquarium kit dus..

Zou het pijpje daar iets mee dicht smeren en zo verlaag je dan ook je uitstroom..
wel 24 uur laten uitharden..