De Dennerle trocal de luxe-special Plant is zoals ik het even snel kan beoordelen een prima lamp!
En ook de Dennerle Trocal-super Color Plus is naar mijn mening wel ok. Schijnt wel een lage lichtopbrengst te hebben.. kan in dit geval zelfs een voordeel zijn,.
Dus... wel DURE lampen.. Maar ze hoeven niet in de kast.. Laat ze maar even branden
we zijn weer een week verder,daarnet 40% water ververst,het valt eigenlijk wel mee maar op het zand ligt toch nog wel een laag met van die drap,ook tussen en op de planten die overigens flink gegroeid zijn,ook op de houtstronken zit al een hele vlies en op de achterwand ook. heb iederedag easycarbo 3ml toegevoegd en iedere zaterdag easy-life ProFito plantenvoeding 15ml.De eerder genoemde lampen zitten er nu 1 week in.Ik weet haast zeker dat het blauw alg is,maar dan erg donkergroen.heeft er nog iemand tips???????
Euh nee, het filter niet. Zo veel mogelijk met rust laten is het beste.
Blauwalg kan erg hardnekkig zijn als hij eenmaal in je bak zit. Ikzelf heb ook spoortjes van blauwalg, vooral bovenin, dicht bij het licht... ik haal ze regelmatig weg met een tandenborstel...
Probeer ook eens fosfaat te meten. Het reduceren van fosfaat tot nul kan ook helpen bij de bestrijding. Je kunt hiervoor naast waterverversing, ook gebruik maken van Phosvec van SERA. De vloeibare variant bindt fosfaat direct (zie je aan de waas in het water..) en je hebt ook de filtermateriaal (Phosvec Granulaat) die je in het filter stopt en gedurende een tijd fosfaat aan zich bind.
Wat ook helpt, maar wel een paardenmiddel is.... Het compleet verduisteren van de bak, gedurende minstens een week. Dus de bak met vuilniszakken beplakken, zodat er geen licht binnen kan treden.. De lamp ook uit laten.
Tijdens die week water blijven verversen. Het liefst dagelijks een deel. En goed in de gaten houden wat de visjes er van vinden.
Nadeel: De planten krijgen ook een duw. Voordeel: de bacterien vinden het prima.
Deze methode is nog beter aan te raden dan die middeltjes... Die doden ook de bacterieen.. en dat wil je ook niet..
witte schreef:we zijn weer een week verder,daarnet 40% water ververst,het valt eigenlijk wel mee maar op het zand ligt toch nog wel een laag met van die drap,ook tussen en op de planten die overigens flink gegroeid zijn,ook op de houtstronken zit al een hele vlies en op de achterwand ook. heb iederedag easycarbo 3ml toegevoegd en iedere zaterdag easy-life ProFito plantenvoeding 15ml.De eerder genoemde lampen zitten er nu 1 week in.Ik weet haast zeker dat het blauw alg is,maar dan erg donkergroen.heeft er nog iemand tips???????
Je zou de easy carbo aan mogen vullen tot 4 ml per dag. En de Provito van 1x15 ml per week naar 1x20 ml per week zoals je in het begin al deed. Kijk maar naar de beschrijving achterop. Denk dat dan bijv. de planten ook fijner groeien en minder snel het loodje leggen. Als je planten dus beter groeien krijgen ook de algen minder kans om op te komen.
Net als wat Patman zei filter zoveel mogelijk met rust laten. Anders verstoor je de bacterieële evenwicht in het filter maar ook in het aquarium.
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak ) Een Euro Rimini 185 ( tropisch ) Vitakraft 60 liter (LEEG) Een Cayman 50 liter (LEEG) !! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!
We zijn weer een maand aan het prullen,het is iets minder met de alg dan dat het geweest is maar van mijn planten is niet veel moois meer over en de achterwand zit vol met een soort slijm,de garnalen en de zuignap zie ik niet veel alg eten de appelslak lijkt het me beter te doen,nog nuttige tips???gr.Hans
De alg is weg ik heb er eigenlijk weinig meer aan gedaan het is vanzelf weg gegaan,de bak is nu wel helemaal door woekerd met planten en op de bodem en tegen de onderkant van het glas zit wel een beetje bruinalg. Kan ik nu de planten veilig uitdunnen of moeten er zoveel planten in blijven staan??gr Hans