Nieuwe kap zelf maken
Nieuwe kap zelf maken
Wie kan mij helpen ???
We willen graag een nieuwe kap op onze bak , hij moet 80 x 40 worden.
Hoe kunnen we dit het beste doen, moeten we alles bij een aquariumzaak halen of kan dit ook bij de bouwmarkt.
We willen het wel van hout opbouwen.
Welke verlichting moeten we gebruiken ( armatuur )
We willen graag een nieuwe kap op onze bak , hij moet 80 x 40 worden.
Hoe kunnen we dit het beste doen, moeten we alles bij een aquariumzaak halen of kan dit ook bij de bouwmarkt.
We willen het wel van hout opbouwen.
Welke verlichting moeten we gebruiken ( armatuur )
groetjes Jan en Hannelies
Re: Nieuwe kap zelf maken
Tuurlijk kan je een kap zelf maken.
Neem een stevige houtsoort, en lak hem af met botenlak of epoxyhars.
De verlichting: het makkelijkste is een set losse doppen en een trafo (vsa) zoals in het volgende voorbeeld.
http://www.aquariaveldhuis.nl/product.php?P=10820011
Neem een stevige houtsoort, en lak hem af met botenlak of epoxyhars.
De verlichting: het makkelijkste is een set losse doppen en een trafo (vsa) zoals in het volgende voorbeeld.
http://www.aquariaveldhuis.nl/product.php?P=10820011
Vind het wel heel erg duur!
Als je de kap toch zelf gaat maken zou je ook voor "normale" armatuur kunnen kiezen.
Als je er dan maar voor zorgt dat er geen direkt spatwater bij de lampen kan komen en een 12volt ventilator in de kap plaatst.
Als je de kap toch zelf gaat maken zou je ook voor "normale" armatuur kunnen kiezen.
Als je er dan maar voor zorgt dat er geen direkt spatwater bij de lampen kan komen en een 12volt ventilator in de kap plaatst.
gr, Rico
je zou ook voor zoiets kunnen gaan, niet veel werk.
http://www.aquariaveldhuis.nl/product.php?P=10820201
Maar ik zou zelf kiezen om zelf te knutselen. Hier leer je een hoop van en dan kan je teminste trots wezen als hij af is.
http://www.aquariaveldhuis.nl/product.php?P=10820201
Maar ik zou zelf kiezen om zelf te knutselen. Hier leer je een hoop van en dan kan je teminste trots wezen als hij af is.
met schuren en het verlijmen en een freesmachine kom je een heel eind, en in de stijl die je zelf wil. dus ik zou gaan voor zelfbouw als je in je huiskamer alles van hout heb 
Ik wil graag een low budget kap maken.
Het is namelijk voor een uitzwembak voor ons kweek avontuur.
We hebben een bak met stalen onderkast gekocht op het internet maar daar is de verlichting niet helemaal meer goed van.
Het heeft ons ook maar € 25.00 gekost dus maken we een nieuwe kap met verlichting.
Als ik een gewone armatuur ga gebruiken hoe moet ik dat dan doen, en waar dient de ventilator voor.
Op de bak zitten glazen dekplaten dus water komt er zo niet bij.
Naar mijn menig moet een gewone armatuur dan toch ook kunnen.
Graag zou ik jullie mening
Het is namelijk voor een uitzwembak voor ons kweek avontuur.
We hebben een bak met stalen onderkast gekocht op het internet maar daar is de verlichting niet helemaal meer goed van.
Het heeft ons ook maar € 25.00 gekost dus maken we een nieuwe kap met verlichting.
Als ik een gewone armatuur ga gebruiken hoe moet ik dat dan doen, en waar dient de ventilator voor.
Op de bak zitten glazen dekplaten dus water komt er zo niet bij.
Naar mijn menig moet een gewone armatuur dan toch ook kunnen.
Graag zou ik jullie mening
Als er geen water bij kan komen, kun je zeker een normale armatuur gebruiken. Overigens heb je niet speciaal licht nodig in een opgroeibak/uitzwembak, een klein beetje daglicht is voor de vissen al meer dan genoeg.
Er zijn ook spatwaterdichte armaturen te koop bij de bouwmarkt.
Als ik deze ga gebruiken moeten de glazen dekplaten er dan ook nog op of kan ik deze dan weglaten.
Als ik deze ga gebruiken moeten de glazen dekplaten er dan ook nog op of kan ik deze dan weglaten.
Ik zou de dekplaten laten liggen.
Ik heb bij de bouwmarkt een complete TL set van 120cm. gekocht voor, ik geloof, 7 euro! (moet je wel even zelf een stekker aan maken). Omdat dit spul absoluut niet waterdicht is zou ik er een ventilater in zetten om de vochtigelucht uit je kap te blazen zodat je geen condensvorming bij je electra in de buurt krijgt. In de terrarium hobbie gebruiken we bijna allemaal een simpele computer ventilator van 12 volt. Deze kun je zelf heel makkelijk (draadjes aan elkaar maken) op een oude telefoonlader aansluiten.
Als je het op deze manier doet ben je denk ik voor 20 euroaan electra klaar!
Ik heb bij de bouwmarkt een complete TL set van 120cm. gekocht voor, ik geloof, 7 euro! (moet je wel even zelf een stekker aan maken). Omdat dit spul absoluut niet waterdicht is zou ik er een ventilater in zetten om de vochtigelucht uit je kap te blazen zodat je geen condensvorming bij je electra in de buurt krijgt. In de terrarium hobbie gebruiken we bijna allemaal een simpele computer ventilator van 12 volt. Deze kun je zelf heel makkelijk (draadjes aan elkaar maken) op een oude telefoonlader aansluiten.
Als je het op deze manier doet ben je denk ik voor 20 euroaan electra klaar!
gr, Rico
En zo`n spatwaterdicht armatuur , kan je dan niet gebruiken zonder dekplaten.
Dat denk ik wel ja. Weet alleen niet hoeveel zoiets kost en, of je alleen de lamp, of alles in de kap kunt/moet plaatsen.
gr, Rico
Dekplaten als het even kan laten liggen, dan weet je zeker dat je bijna geen condens vorming in je kap krijgt en verdamping tot een minimum beperkt.