wat te doen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
mol
0-200
0-200

wat te doen

Bericht door mol »

bewust kies ik even dit topic uit, dit omdat alles hier namelijk even om draait.

waar stemmen wij ons vis op af als je een plante bak wenst te hebben? of waar stemmen wij ons vissen bestand op af als de planten minder belangerijk zijn?
alles heeft met elkaar te maken dus ook de waterwaardes en de controle die er bij hoort. maar waarom een controle als je niet weet waar op te letten. in de regel geld het alleen in eerste instantie om de vis, die in de meeste hun ogen qua aquariumhouders toch het belangerijkste is om dat dit wellicht levende haven is?. nu hebben we de plant, die ook erg duur kan zijn en zeer snel onderschat word en niet gezien word als een levende haven omdat deze vaak statis stil staat. maar toch moet dit ding wel aanwezig zijn en natuurlijk in volle glorie. maar de waterwaardes zijn iets minder belangerijk zolang de vissen maar blijven leven? lekker is dat he? zeker waneer iedereen maar roemt ooowh wat mooi en goed, en een maand later ligt de helft van je vissen en planten bestand alweer op de vuilstort. eerlijkheid en helderheid duurt het langst en daar heeft iedereen wat aan :wink:

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: wat te doen

Bericht door Kevin »

Ik zeg altijd voor beginners "kijk als eerste naar de waardes van je kraanwater", als je het jezelf makkelijk wil maken. Later als je wat meer ervaring hebt kan het leuk/uitdaging zijn om juist met die waterwaardes te gaan schuiven zodat je ook andere vissen kunt houden.

De Ramirezie is en goed voorbeeld.

Deze vis wordt heel vaak verkocht aan beginners. Nu zijn er maar weinig plaatsen in Nederland waar het kraanwater ideaal is voor deze vis, en de meeste mensen moeten het bekopen met een dode vis :?

Terwijl (en dat is mijn persoonlijke ervaring) je bewust bezig bent met de waterwaardes waar deze vis in zwemt, je echt kan genieten van deze vis en ook zijn natuurlijke gedrag kunt aanschouwen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Vaak komen mensen hier als het al fout is gegaan... Wij lezen ook allemaal de boekjes van een nieuw apparaat als we er niet meer uit komen. Mensen beginnen met een aquariumpje, en hebben op dat moment geen weet van 'waterwaardes' en alles wat er bij komt kijken... Jammerlijk genoeg natuurlijk, want het kost veel vissen en planten de kop.

Natuurlijk, met onze ervaringen weten we nu wel hoe je het beste te werk kan gaan.. maar als iedereen dat zou weten.. dan was dit forum weer overbodig.... :lol:

Vaak begint het al helemaal fout bij de dierenwinkel of aquariumhandelaar. Hoe vaak is jou gevraagd wat de samenstelling van de bak is? Bij mij nog nooit. Als ik nu een koppel pirana's koop, zal niemand me zeggen dat je dat niet bij welke vis dan ook kan zetten. Er worden zelfs anemoonvisjes verkocht aan iemand met een viskom... Brrrrrr!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Dit is een heel belangrijke overweging geweest voor mij om bewust te kiezen voor een soort die op kraanwater goed te houden is. Niet eens zozeer omdat ik niet weet hoe ik water "goed" moet maken, maar omdat ik daar geen trek in heb, daar ben ik heel eerlijk in. Osmoseapparaten, aanzuren met turf, regenwater, Co2 apparaten? Nadat ik een paar jaar veel moeite heb gedaan in mijn plantenbak om de Ph rond 7 te houden was ik het beu :)

Maar, zelfs voor wat harder water heb je nog keuze zat, vooral in cichlidenland: Malawi, Tanganyika, Midden-Amerika. Allemaal mooie biotopen die prima te houden zijn op kraanwater. Nadeel is wel dat planten vaak niet besteed zijn aan de vissen, of hoogstens als voer... Ik vind planten wel mooi in een bak (zolang het niet te gek wordt, het moet wel natuurlijk ogen), maar mijn ding is het niet, en ik behandel ze tot dusverre zonder meer als ondergeschikt decoratiemateriaal uit de categorie "het oog wil ook wat". Geschikt zand en de manier waarop de steenformaties gestapeld zijn is voor mij belangrijker. Eerst de vissen in goede conditie, de rest is bijzaak.

Ach ja, ieder zijn ding hé :)