gaat dit samen

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

gaat dit samen

Bericht door pepijnmathijssen »

Sinds kort draait mijn nieuwe meter bak, nu is het mooi te bedenken wat voor vissen ik er in wil hebben.
Er zit nu in: 3 x japanse waaierhandgarnaal, 3 x indische modderkruiper, 11 x kardinaaltetra en nog 1 x bijlzalm (deze is van z'n ouwe dag aan het genieten)
De waterwaardes zijn: temp 24 gr, ph: 7,7 en kh 6 a 7.
Verder zit er geringe stroming in het water en de bak is goed beplant en heeft redelijk wat schuil mogelijkheden.

Er zijn een aantal vissen die mij aantrekken, dan heb ik het over vijfstreep barbelen en koperzalmen, verder zou ik graag een paartje diamantgoeramie's er in zetten.

Nu vraag ik me af of de barbelen de goerami's met rust laten en of de barbelen de waterwaardes aan kunnen van mijn bak. Verder vraag ik mezelf af of ik moet kiezen tussen de barbelen en de koperzalmen of dat er naast een klein schooltje barbelen (stuk of 5) ook nog een grotere school zalmen in kan. Zitten die dan mijn tertra's en elkaar dan in de weg?

Ik zou hier graag wat commentaar en feedback op krijgen, ik wil graag een juiste en goede keuze maken.
Al moet ik wel zeggen dat de barbelen me heel erg aan trekken, dit geld ook voor de goerami.

met vriendelijke groet, Pepijn

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: gaat dit samen

Bericht door Laurens »

Meerdere scholen in een laag is niet echt mooi, dus ik zou voor 1 van allen gaan. Daarbij zijn diamantgoerami's vrij territoriaal, dus dat gaat niet in een meterbak passen. Bijlzalmen moet je echt niet alleen houden, dus daar zou ik er meer van maken of hem/haar wegdoen (als je naar de viv.beurs komt wil ik hem wel...) verder kunnen andere goerami's grotendeels wel, behalve andere leden van het geslacht Trichogaster.
Met meer advies geven wacht ik even tot je wat nieuwe soorten hebt aangewezen oid.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

Ik wil niet eigenwijs zijn maar ik ga het toch doen ;)
De bijlzalm is een overblijfsel van een school, ik ben me er van bewust dat het een scholen visje is. Ik heb geprobeerd hem een ander plekje te geven maar dit is tot nu toe nog niet gelukt. Als iemand in de buurt van Arnhem hem wil adopteren kom ik hem brengen.
Voor wat betreft de diamantgoermie heb ik diverse boeken die spreken dat ze ook te houden zijn in kleiner aquaria.
Maar het komt wel vaker voor dat lectuur niet de juiste informatie geeft, ik heb toch wel een zwak gekregen voor deze vis. Denk toch dat ik een dwerggoeramie of honinggoerami ga houden dan. :cry: :cry:

Gaat dit wel goed met de 5 streep barbelen?

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

om het heel simpel te zeggen...
Barbelen + gourami's = nee.
bijna alle barbelen zijn drukke vissen die altijd wat de doen zoeken, dan zijn de vinstralen van een gourami opeens erg leuke speeltjes om in te bijten.
al zou je diamantgourami willen moet je erg opletten dat je geen 2 mannen hebt, want idd ze zijn territoriaal.
een koppel KAN opzich wel in een meterbak maar dan moet je er verder niet veel meer bij doen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

dirk trilob
0-200
0-200

Bericht door dirk trilob »

Stefan schreef:om het heel simpel te zeggen...
Barbelen + gourami's = nee.
bijna alle barbelen zijn drukke vissen die altijd wat de doen zoeken, dan zijn de vinstralen van een gourami opeens erg leuke speeltjes om in te bijten.
ik heb een schooltje van 13 barbelen. en zijn alleen druk met elkaar. heb geen gourami's maar toch...

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

@Stefan: Dat is erg overdreven. Kegelvlekbarbelen zijn anders erg vreedzaam en zijn wel barbelen. Misschien is men een beetje bevooroordeeld vanwege de barbelen? Want ik ken ook mensen die hebben vijfstreepbarbelen met goerami's: gaat prima. En de grootste problemen komen omdat men ze te warm houdt.
Die temeratuur (26*C) komt in de plaatsen waar zij leven alleen in de paartijd voor. Dan is elke vis agressiever. Maar als je ze bij 24 houdt moet je wel weer de goerami's met zorg kiezen...
Maar de meeste soorten barbelen zijn prima te doen.

dirk trilob
0-200
0-200

Bericht door dirk trilob »

je kunt natuurlijk wel het zekere voor het onzekere nemen en ze niet samen houden....

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

LauMooij schreef:@Stefan: Dat is erg overdreven. Kegelvlekbarbelen zijn anders erg vreedzaam en zijn wel barbelen. Misschien is men een beetje bevooroordeeld vanwege de barbelen? Want ik ken ook mensen die hebben vijfstreepbarbelen met goerami's: gaat prima. En de grootste problemen komen omdat men ze te warm houdt.
Die temeratuur (26*C) komt in de plaatsen waar zij leven alleen in de paartijd voor. Dan is elke vis agressiever. Maar als je ze bij 24 houdt moet je wel weer de goerami's met zorg kiezen...
Welke goerami's hebben we het dan over?
Ik denk zelf dat het een dwerggoerami koppel wordt of een honinggoerami koppel.
Of moet je meerdere vrouwtjes bij 1 mannetje houden?

Rietslang

Bericht door Rietslang »

pepijnmathijssen schreef:
LauMooij schreef:@Stefan: Dat is erg overdreven. Kegelvlekbarbelen zijn anders erg vreedzaam en zijn wel barbelen. Misschien is men een beetje bevooroordeeld vanwege de barbelen? Want ik ken ook mensen die hebben vijfstreepbarbelen met goerami's: gaat prima. En de grootste problemen komen omdat men ze te warm houdt.
Welke goerami's hebben we het dan over?
Ik denk zelf dat het een dwerggoerami koppel wordt of een honinggoerami koppel.
Of moet je meerdere vrouwtjes bij 1 mannetje houden?
misschien een harempje dwerggoerami's..
zoals LauMooij al zei, barbelen worden over het algemeen als onrustig en zenuwachtig beschouwd..
dit is echter bij de meesten niet zo
kegelvlekjes zijn een pleziertje om te houden en kwestie van ervaring is de vijfstreepbarbeel over het algemeen in een groepje een rustig prachtige vis die niets kwaad doet..

De barbus tetrazona (sumatraan) is dan wel een afrader, nerveuze dieren die niets of niemand sparen om maar te kunnen eten, en ze worden te dik ook in een gezelschaps..
Ze worden ook niet voor niets vinnenbijters genoemd omdat in hun ogen alles voor voedsel kan dienen..

De andere opgenoemde barbeeltjes kunnen heus geen kwaad..

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

HOE ZIT HET MET BARBELEN EN HET HOUDEN VAN EEN KOPPELTJE ANTENE BAARSJES?

Rietslang

Bericht door Rietslang »

moet wel kunnen

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Jawel, mag ik wel even vragen welke barbeel je op het oog had? Voor de zekerheid...

Rietslang

Bericht door Rietslang »

idd, sommigen kunnen erg groot worden..

BasP
0-200
0-200

Bericht door BasP »

Ik heb een paar jaar honinggoerami's samen met een school cherry barbelen gehouden. Welke eerste vervelend genoeg ook nog 2 mannen waren. Hoewel vervelend? Misschien waren het 'homo's', maar ze waren zeer tolerant naar elkaar. En ook al zijn de meeste labyrinthvissen erg op hun rust gesteld: van problemen met de cherry's heb ik nooit iets gemerkt. Ook niet als de mannetjes onder elkaar volop aan het pronken waren.

Daarnaast heb ik 'vruggâh' langere tijd (toch wel een jaar of 7) een mooie school sumatranen gehad, zelfs met choco's. Ook dit leverde geen problemen op. Misschien dat het karakter van sumatranen veranderd is - hoewel dat in 20 jaar eigenlijk onmogelijk is, maar van vinnenbijten o.i.d. heb ik nóóit iets gemerkt of gezien. Heel erg belangrijk is dat de groep goed samengesteld moet zijn, liefst met een dominant vrouwtje.

Ook zijn vijfstreepbarbelen géén vinnenbijters en vissen als dwerggoerami's geen harem-, maar koppelvissen. Meende hierboven andere berichten te lezen.

Nog 2 dingen: 2 of zelfs meer scholenvissen oogt niet alleen rommeliger in kleinere en middelgrote aquaria, het is voor de samenstelling van de groep ook beter. Immers: 20 exemplaren van 1 school voelt veiliger en oogt beter dan 2 of 3 groepjes verdeeld over maximaal 20 exemplaren (bijvoorbeeld 3 x 6). En diamantgoerami's hebben vanwege hun territoriumdriften de 1,20 mtr. wel nodig die minimaal wordt aanbevolen. Vooral in het begin heeft dit me op 1,60 mtr. wel een aantal verminkte maar ook dode keizertetra's oopgeleverd :| .
De bak van Bas: klikkerdeklikkerdeklik

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

LauMooij schreef:Jawel, mag ik wel even vragen welke barbeel je op het oog had? Voor de zekerheid...
ik dacht aan 5 streep barbelen