mijn aquarium een succes.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
peerke
0-200
0-200

mijn aquarium een succes.

Bericht door peerke »

Nou bij deze mijn maanvissen hebben hun eitjes afgezet dus ben benieuwd heeft er iemand nog tips voor me waar ik aan moet denken + hoelang duurt het voor de eitjes uitkomen.

Hoor het graag van jullie
Tuut Tuut Vrachtwagenchauffeur

mandyrademaker
0-200
0-200

Re: mijn aquarium een succes.

Bericht door mandyrademaker »

Hoi, nee, ik ben geen expert. ja, ik heb ervaring met eierleggende maanvissen en met de jonkies ook.
wat moet je doen? Zo weinig mogelijk verstoren!!! Ik kijkaltijd ff 1x per dag met een loepje en verder niks.
heb je cory's of algeters in je bak? Die willen 's nachts graag het legsel plunderen dus in dat geval een nachtlampje van 2,5 wt op de maantjes, dan zien ze de vijand aankomen. blijft een risicofactor!
Vervolg; na 2 dagen pellen de ouders de larfjes uit het ei, het lijkt of ze ze opeten, en plakken ze op een andere plek. na 2 of 3 dagen gaan de larfjes al lekker wild te keer en raakt er soms al eentje los van de ondergrond. De larfjes zijn de eerste tijd 'Kopzuigers'en plakken met een soort zuignapje aan voorwerpen vast. De ouders zullen ze altijd weer verzamelen en terug brengen.
na 10 dagen worden het al lekkere zwemmertjes en hebben de ouders het vradselijk druk! Dit is ook het moment dat er veel kleintjes opgegeten gaan worden door ander vissen. Appart zetten is geen succes. De ouders worden daar heel agrassief en depressief van!!! Appart zetten kan wel voordat het legsel er is natuurlijk.
Ik gaf altijd wat vlokken voer en cyclops als de jongen gingen zwemmen; de ouders malen het voer voor en spuwen het in de richting van hun grutjes.

dit is mijn raadgeving, ongetwijfeld hebben andere mensen aanvullingen of andere ervaringen.
succes ermee en houd ons op de hoogte!
groeten van Mandy

Onderwerp auteur
peerke
0-200
0-200

Bericht door peerke »

Het eerste legsel is opgegeten door de maantjes en zijn nu weer bezig alles in orde te maken dus ben benieuwd.

Bedankt voor de tips.
Groetjes peter

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Jammer, maar ik geloof dat bijna elke soort zijn eerste nestje op eet.
Dus op naar de volgende nest.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
peerke
0-200
0-200

Bericht door peerke »

idd kees tweede nest is ook op gepeuzeld door de maantjes zelf dus weer jammer. :?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

He, jammer, zit er geen vissoort bij in je bak waar ze zenuwachtig van worden?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
peerke
0-200
0-200

Bericht door peerke »

3de nestje misschien nu meer geluk. weet het niet kees moet me visbestand toch aan passen er moet vis uit want wil toch een maanvissen bak gaan maken en heb een klein paludariumpje gekocht op de beurs afgelopen weekend dus ben iik mee bezig allemaal druk maar wel leuk.