wie kan advies geven?

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

wie kan advies geven?

Bericht door marloes »

nieuwe verlichting, er is al veel over geschreven, en ik heb mijn best gedaan om mij er in te verdiepen, maar op één of andere manier snap ik er niet veel van.
schema's , tabellen, blauw ,wit, rood ,wattage, lummen, het duizeld mij als ik het allemaal lees. :?
en dan nog travo's ?! nooit van gehoord.

ik geniet erg van mijn aquarium en die krijgt nu een opknap beurd, dat is hoog nodig, lekkend filter, geen stabielle tempratuur en weinig plantjes en vissen.
nu begonen met een nieuw filter, vandaag een nieuw verwarmings element, en wat nieuwe planten. :lol:
nu is bij mij de vraag opgekomen of mijn verlichting wel voldoet.
ik heb een bak van 1.60/60/70 ( waternivo van de boven kant an bodem tot boven aan 50 cm, bodem mee gerekend 54 cm)
ik heb er nu 1 lamp op zitten, een sylvana daylight de luxe 36w nummer 860. branduren per dag: 12
nu wil ik natuurlijk niet dat mijn nieuwe plantjes snel dood gaan, en ik denk dat de lamp ook al een paar jaar oud is.

dus mischien toe aan vernieuwing, maar wat kan ik het beste nemen?
ik hou discussen in mijn bak en die houden niet van al te fel licht, ze hebben wel genoeg schuil mogelijkheden, maar ik wil ze niet verjagen met nieuwe verlichting. 8)
verder heb ik een combinatie van hoge en lage beplanting.

dus ik krijg graag wat advies over de verlichting die ik zal aanschaffen.
ik hou van een warme en natuurlijk kleur.
ook zou ik graag advies krijgen of 1 lamp voldoet of dat er nog eentje bij moet. :?:

alvast bedankt groetjes marloes

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200

Re: wie kan advies geven?

Bericht door Koirac »

1 lamp voor zo`n aquarium is aan de lage kant, en ik zou gaan voor minimaal 3 lampen.
En dan is een vaak gebruikte combinatie van Philips lampen ;kleurnummer 830 - 840 -865
Deze is geschikt voor de planten, mocht je ook nog kiezen voor 4 lampen dan kun je kiezen voor "kijklicht"
Dit is een lamp die je dan alleen in de avond laat branden,vaak is dit een grolux of een aquarelle of een aquastar.
Het hoeft niet Philips te zijn, ook ander merken hebben goede kleuren en geschikte lampen.
Mijn advies is toch : zoek een aantal sites op, die een duidelijke uitleg geven en je het mogelijk wel begrijpt.
Bij een bak van 160 cm , moet je kijken naar 58 watt lampen ( tl`s )

Succes, Koirac

ps. Bouw wel het aantal lampen en het aantal branduren geleidelijk op.

Kijk eens bij onderstaande sites, mogelijk kun je daar toch voor jou iets uit halen om een beslissing te nemen

http://www.aquaclopedie.nl/informatie/licht.html
http://www.aquamalawi.com/
http://www.easylife.nl/nederlands/pg.html?id=54
http://www.dewinters.nl/artikelen/TL%20verlichting.htm
http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/
Ook vijver en koi liefhebber.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Maar 1 lamp?
Das wel heel erg karig.
Zelf heb ik boven mijn discus bak van 1.50 x 60 x52 3 lampen hangen.
Vooraan een Philips 865 (36watt), in het midden een 940 (36watt) en achterin een T5 965 54 watt.
Maar om de discussen niet te veel te laten schrikken en ook de planten niet, zou ik beginnen met 2 T8 lampen (36watt) en zelf zou ik dan kiezen voor Philips 940 en een 865.
Later kun je er dan eentje achterin bij doen.
Misschien kun je zelfs met dimbare lampen beginnen, niet mijn terrein, maar is wel leuk.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

blingbling
0-200
0-200

Bericht door blingbling »

dat klopt 1 lamp voor jou bak is echt te weinig.
ik heb ook een 1,60 bak met 4 lampen, waar er maar momenteel 2 branden.
voor mijn inrichting is dit perfect, maar heb dan ook weinig planten.
voor jou zou 3 lampen wel voldoende moeten zijn maar 4 is wel het beste.
36 watt is voldoende.
voorin zou ik een aquastar doen of een grolux voor de kleur van je vissen.
als deze dan voor de raam zwemmen komen de kleuren er mooier uit.
2x daylight voor de planten helemaal achterin 1 en 1 in het midden.
of je doet 1 daylight in het midden voor je planten en achterin een wat gele lamp bijv 830 dat het wat donkerder blijft voor de vissen dat ze beter kunnen schuilen.
ik zou het zo iig doen maar of het jouw smaak is valt altijd over te twisten natuurlijk.

wil de 3 lampen dan voor aquastar dan daylight en achterin grolux.
grolux is een wat paars/ roze kleurende lamp die niet zo fel is.
en een tl kan 1 jaar mee en zijn de branduren vwb het effect weg.

trafo of ook wel vsa genoemd zijn kastjes die een tl nodig heeft om te kunnen branden.
hier wordt de stroom omgezet.
dit is het duurste meestal om te kopen.

hoop dat je er wat mee kan

gr

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

bedankt voor jullie reactie's
de lamp die ik nu heb zit in 2 water dichte doppen en die zitten in een soort houdertje. heel eenvoudig.
zie nergens een kastje of een vsa/ trafo :?:
maar hoe doe ik dat als ik 3 lampen ga nemen?
de lamp die ik nu heb staat op de stabilisatie strips dus is niet verwerkt in een kap.
kan ik er gewoon 2 sets doppen bij kopen( gamma ) ? en die in het stopcontact steken?
of is dat te eenvoudig bedacht?
sorrie allemaal, maar eigenlijk snap ik nog niet wat een trafo is, en wat voor nut die heeft.
of is dat om verschillende lampen tegelijk te laten branden? :?: :?: :?:

voel me nu echt een dombo, maar deze materie is volledig nieuw voor mij, zelfs als ik google snap ik er niet veel van :cry:
dus heb aub nog een beetje geduld met mij :oops:

blingbling
0-200
0-200

uhh nee die kun je niet zo in het stopcontact steken.
wat je wel kan doen is een armatuur (kant en klaar tl balk) kopen maar die moet je dan wel waterdicht maken met nieuwe voetjes en ringen.
ik zal even een foto plaatsen wat vsa zijn voor je met een korte uitleg.

blingbling
0-200
0-200

Afbeelding

oke de witte kastjes in het rode vlak zijn vsa's.
wat ze precies doen moet je maar google maar is niet belangrijk behalve dat ze noodzakelijk zijn.
en in het groene vakje zijn de starters die zorgen dat er een stroom schokje door je lamp gaat zodat hij gaat branden.
even heel simpel gezegt allemaal.
het kan ook maar op 1 manier aangesloten worden anders brand je tl niet.
en ik heb dit zelf bij mijn bak moeten uitvogelen (met 220 erop :? )
maar alles ging goed gelukkig.

ik denk dat je niet hoeft te weten welke plus kabel naar wat gaat en welke kabel naar welk voetje?
dat kan ik je ook wel uitleggen maar het gaat om 220V dus dit kun je beter aan iemand over laten die er verstand van heeft ;)

het is dus allemaal niet zo 1,2,3 gepiept zeg maar.

als je nog vragen heb stel gerust

tomenden Zuid-Holland
200-400
200-400
Contacteer:

Bericht door tomenden »

Om je een beetje te helpen bij al die termen:
Kijk eerst een op wikipedia en zoek op Fluorescentielamp

Een Trafo is afkorting van transformator, voor een TL-buis heet dat dan een VoorSchakelApparaat (VSA). De naam zegt het eigenlijk al, het 'kastje zorgt ervoor dat de 220v uit de muur gebruikt kan worden voor het doen ontsteken van een TL-buis. Tegenwoordig gebruiken we steeds meer de EVSA, de Electronische variant waarbij je geen starter meer nodig hebt en dus ook het knipperen bij het inschakelen kwijt bent. De buis blinkt hiermee in één keer aan. (wel zo prettig voor de visjes)

Tl buizen zijn er in verschillende lengtes, kleuren maar ook ik verschillende diktes. Een T12 is een oude dikke buis van 38 mm dik. Een T8, 26mm dik, is een veel gebruikte buis op dit moment en kan je overal kopen. De T5 is een betrekkelijk nieuwe buis die slechts 16mm dik is en een veel hogere lichtopbrengst heeft dan de T8.
http://www.neosave.nl/html/tl_buizen.html

De lengte van de buis is bijna helemaal gerelateerd aan het wattage. Een lamp van 15Watt is dus aanzienlijk kleiner dan een buis van 58Watt.
Hiermee kan je dus een beetje spelen bij de keuze de lamp die bij jouw aquarium past.
http://www.grbverlichting.nl/site/main. ... te&item=20
Let op dat de maten van T8 buizen anders zijn dan van de T5.

De kleuren is een heel ander verhaal. Voor de planten heb je buizen nodig met een bepaalde kleur. Die kleur wordt bepaald door het spectrum wat voor de betreffende buis wordt gebruikt. De kleur wordt vaak aangegeven met een nummer zoals hiervoor al een keer genoemd is.
Voor de kleur die bij jouw past zal je rekening moeten houden met wat nodig is voor de vissen, planten maar ook wat je mooi vindt. Persoonlijk vind ik de eerste 2 factoren de belangrijkste.

Ik hoop je hiermee wat wijzer te hebben gemaakt

succes
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium

tomenden Zuid-Holland
200-400
200-400
Contacteer:

Bericht door tomenden »

oh ja, die waterdichte doppen zijn bij de aquariumwinkel te koop. (niet bij de bouwmarkt zoeken).

Nog even een waarschuwing: We zijn met z'n alle bezig met water en stroom, en die 2 gaan slecht samen.
Als je niet veel ervaring hebt met het aansluiten van dit soort materiaal dan zou ik adviseren even een beetje hulp in te roepen van iemand uit de buurt die al eens met dit bijltje heeft gehakt.
Momenteel geen bak meer.

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

@ blingbling: bedankt voor de foto en de uitleg.
als ik dat zo zie is dat niet iets wat ik zelf zomaar even aanleg :(
daar zal ik hulp voor zoeken om aan te leggen. van electra heb ik niet zo veel verstand :mrgreen:
maar mischien een stomme vraag; ik krijg het gevoel dat het echt noodzakelijk is, maar mijn tl brand nu ook gewoon zonder al die spullen, zou dat kunnen komen omdat het mischien een oud soort tl lamp is? zo'n dikke?
en heb je voor elke lamp een apparte vsa + starter nodig?
wow wat ingewikkeld.
maar toch ook wel leuk om mij er zo in te verdiepen :lol:

@ tomenden; jou stukje help mij goed, nu begin ik eindelijk een beetje de verschillen te snappen tussen de verschillende lampen en mogelijkheden, zal jou stukje morgen nog eens uitpluizen. :chat:
en ja, mijn lamp knippert inderdaad een paar keer bij het aan en uit gaan. ik denk dat er op dit moment een T12
inzit, datzal ik eens nameten morgen.
ben weer een stukje wijzer geworden

@ tomenden; bedankt voor je waarschuwing, je hebt helemaal gelijk :duim:
maar ik weet waar mijn grenzen liggen, als ik dit allemaal nodig heb zal ik zeker iemand anders vragen om dat aan te leggen voor mij, en zal niet zelf gaan " prutsen"
electra en water daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn. en daar ligt voor mij zelf de grens.
wat ik wel graag wil is snappen waarom het belangerijk is, en weten waarom ik iets doe met mijn bak.
weer een stukje verder in mijn ontwikkeling wat betreft het begrijpen van de techniek van mijn aquarium.
en dat vind ik belangerijk om mijn hobbie goed te kunnen uitoeffenen.
maar ook gewoon omdat ik het interesant vind om te leren over iets waar ik totaal geen verstand van heb.
niet om het zelf aan te leggen.
dus jij ook bedankt voor je waarschuwing, ik denk dat dat niet vaak genoeg gezegt kan worden, water en electra kan heel gevaarlijk zijn.

nu weer lekker mijn bed in :slaap:
bedankt allemaal
groetjes marloes

tomenden Zuid-Holland
200-400
200-400
Contacteer:

Bericht door tomenden »

Wat de levensduur van een TL-buis betreft kan ik kort zijn. Na 1 jaar wordt de opbrengst van de buis zoveel minder (slijtage) dat ie vervangen zou moeten worden. Je hebt een vrij diepe bak waardoor het licht al flink moeite moet doen om op de bodem te komen. Na een jaar gaat dat zeker niet meer lukken. De buis zal er voor jouw ogen niet minder op geworden zijn maar bekijk het verschil maar eens met een nieuwe. Jouw T12 is die termijn allang gepasseerd dus daar zou ik zsm afscheid van nemen :cry:
Momenteel geen bak meer.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Kan je geen foto plaatsen van waar de lamp nu in zit?
Ik vermoed dat die gewoon een complete unit voor 1 T8 lamp is.
Misschien kan je eens kijken of er niet ergens een compleet nieuwe lichtkap te regelen valt waar standaard al 3 lampen in zitten.
Het simpelste vind ik zelf trouwens deze:
https://www.wesdijk.nl/webshop/aquarium ... -watt.html
De buizen leg je bv op stabilisator stangen boven je bak of je kun ze in je deksel schroeven met bijgeleverde houders.
Wat de buizen zelf aangaat, de speciale lampen voor aquariums die je in elke LFS kan kopen zijn best prijzig.
En het nadeel van deze lampen is dat de 1 tot max 2 mee gaan en dan moeten ze vervangen.
De Philips lampen daar in tegen verliezen na een jaar ongeveer 10% en dar blijft het bij tot ze het echt niet meer doen.
En die 10%, als je het al merkt, is op te lossen door een reflector op de buis te plaatsen.
Alleen de Philips Aquarelle 89 is wel een buis die na zeg 1 1/2 jaar vervangen moet worden.
Nog wat leuke leesvoer:
http://www.aquaclopedie.nl/informatie/licht.html
http://www.easylife.nl/nederlands/pg.html?id=55
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

eehh, ik geloof dat ik iets belangerijks over het hoofd heb gezien :oops:

kees vraag om een foto, dus ik fototoestel, denk zal de lamp even uitzetten anders komt het er mischien niet goed op, kom ik dit tegen in het kastje
Afbeelding
is dat mischien zo'n transformator?
schaam mij dood, dat ik dat vergeten was/ over het hoofd heb gezien.
de lamp houders zien er zo uit:
Afbeelding

wat ze bij wesdijk verkopen lijkt daar wel heel erg veel op.
maar kees kun jij mij zeggen wat dit is en of dat voldoet?

nogmaals sorrie van mijn kant :?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Sorry zeggen is hier niet nodig hoor :D.
Maar ziet er inderdaad hetzelfde uit, alleen misschien van een ander merk of oudere type.
Het idee is in ieder geval wel hetzelfde.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

oke fijn, met deze spullen kan ik wel overweg,
en kan daar elke willekeurige TL lamp in, dus T8, T5 en gewone Philips lamp?