help!!!! lekkend filter wat nu???

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Re: help!!!! lekkend filter wat nu???

Bericht door marloes »

het filter draait!! :D
ben er super blij mee.
kan echt zien dat het vuil word afgezogen.
eerst maar even op halve kracht omdat ik zie dat de vissen er heel erg aan moeten wennen.
maar volgens mij trekken ze al een beetje bij :lol:
op naar dat heldere schone water, met een niet lekkend betrouwbaar filter. :vis:

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

En lekker in laten draaien met veel filter materiaal.
Waar heb je hem uit opgebouwd?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

ehh... op dit moment alleen nog uit blauwe filter watten, later komt daar het materiaal uit mijn oude filter bij, pijpjes en bio bollen.
natuurlijk wil het witte vlies (net onder het voorfilter) en de blauwe mat in het voorfilter.

wat hebben jullie in je filter zitten?
vind het moeilijk een keuze te maken uit de verschillende materialen.
heb ergens gelezen dat blauwe filterwatten, de meeste bacterien op hechten zonder de stoming te belemmeren of snel dicht te slippen.

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Zou zelf kiezen voor bijv. Siropax een 2 goede lagen daar verblijven je bacteriën zeer goed. En dan 2 blauwe matten en daarboven weer een witte. Weet niet of je dat kwijt kan alleen :oops:.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

ik heb 4 mantjes met nu alle 4 blauwe filterwatten. weet niet meer precies op welke site maar daar stond dat blauwe filterwatten de meeste oppervlakte heeft voor goede bacterieen om op te koloniseren. en dat die goede bacterieen heel erg van plastic achtige stoffen zoals blauwe filterwatten houden.
dus nu nog 4 mandjes met blauwe filterwatten, daarboven een dunne laag witte filterwatten en daarboven zit het voorfilter met een blauwe spons .

zal mij nog eens helemaal in de materie van de fitermaterialen storten want het zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
echt ongelovelijk.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

In mijn 2078 heb ik onderin 2 mandjes met Sera Siporax, dan een mandje met Eheim Substrat en in het bovenste mandje zitten wat extra witte filterwatten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

weet niet meer precies op welke site maar daar stond dat blauwe filterwatten de meeste oppervlakte heeft voor goede bacterieen om op te koloniseren
Mocht je het vinden ben zeer benieuwd...bij mijn weten zijn dat dus die 2 die Kees ook opnoemd.
Maar he als je bak schoonblijft zou ik zeggen "gewoon doen" :)
Achterwand 300
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

oke ik heb de site weer gevonden. :lol:
op de site worden 16 verschillende filter materialen met elkaar vergeleken en beoordeeld op 7 belangerijke punten.
het lukt mij niet om het schema hier te plakken dus hier komt de site waar je het kunt vinden
http://www.aquariumwereld.be/men_vraagt ... _tabel.htm

hier onder nog een stuk uitleg over het bovergenoemde schema.
is mischien een beetje doorbijten met de stof, maar ik vond het zeer de moeilte waard.
dus succes met door worstelen van de gegevens en uitleg. ;)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een discussie of polemiek (want daartoe wil u mij blijkbaar verleiden) over “het beste filtersubstraat” vind ik weinig zinvol en wel om de volgende reden:
De werking van een filter hangt af van een aantal vaste en variabele factoren :
1 - de afmetingen van het filter: vast;
2 - de vorm van het filter: vast;
3 - het voortstuwingsprincipe van het filtraat (of het type filter zoals u wilt): vast – afnemend;
4 - het eiwitgehalte van het filtraat: variabel;
5 - het zuurstofgehalte van het filtraat: variabel;
6 - de algemene temperatuur van het systeem: vast / variabel;
7 - de gebruikte filtersubstraten: interactief.
Geef toe, het is zeer moeilijk om uit de samenwerking van die 6 eerste factoren (waarvan er 2 vast zijn, 2 een beetje vast en 2 variabel) in één apparaat, zo maar te zeggen dat dit of dat substraat superieur is aan een ander.
Eigenlijk draait u de zaak om. Een substraat zou in functie van de synergie van het systeem moeten gekozen worden. Het is een geluk dat we zoveel verschillende substraten ter beschikking hebben, zodat we een falend filter op verschillende manieren terug kunnen reactiveren. Als ik ooit al iemand de raad geef om het ene substraat door een ander te vervangen dan is dat niet omdat ik dat HET beste vind, maar wel omdat ik vind dat ik DAT systeem met DAT substraat kan verbeteren.
Uiteraard moet je een beetje ervaring hebben in het gebruik van al die substraten. Omdat ik mijn eigen ervaringen graag deel, heb ik wat gegevens die ik in de loop der jaren verzameld heb in tabelvorm geplaatst.

Zo kan er beter vergeleken worden en de aandachtige lezer zal dan merken dat de eigenschappen van al die filtersubstanties soms drastisch verschillen. Het is dus niet eenvoudig om de substraten gewoon met elkaar te vergelijken. Het gebruik van een ander substraat kan het hele filterverloop een andere wending geven.
In dat opzicht moet men wat voorzichtigheid betrachten bij het interpreteren van commercieel gebruikte gegevens. Er wordt nogal eens geschermd met de beschikbare oppervlakte alsof dat de enige belangrijke eigenschap is. De 17 cm2 die u opgeeft voor bioballen lijkt me aan de krappe kant want ik kom op 70 cm2 voor een bio-egeltje van 41 mm Ø. Nog moeilijker te verwerken zijn de gegevens over de poriën die in het substraat zouden zitten. Of die beschikbare oppervlakte werkelijk door filterbacteriën worden gekoloniseerd blijft voorlopig een open vraag. Eén ding is hierbij wel een vast gegeven: bij het gebruik van poreuze substraten moet er een min of meer mechanische fijnfiltering gebeuren omdat de poriën anders reeds na enkele dagen dichtgeslibd zijn.
Poreuze substraten, zoals deze buisjes uit gesinterd glas, moeten steeds voorafgegaan worden door een fijnfiltering. Foto: Peter de Batist

Beschikbare oppervlakte is één eigenschap. Bij het kiezen van een substraat zijn er nog wel andere van belang. In de tabel vindt men o.a. ook een fractioneringfactor, een cijfer voor de bacterieaffectie en de cloggingfactor. De laatste wordt ook door Stephen Spotte (1979) vernoemd. De andere heb ik zelf “bedacht”. Een woordje uitleg hierover...
De fractioneringfactor: in een filter wordt met een min of meer permanente waterstroom gewerkt. Als dat belaste water in aanraking komt met het substraat wordt het daardoor verdeeld. Bij een grof substraat is dat maar matig en mag de doorstroomsnelheid liefst niet te snel zijn. Bij een fijn substraat, zoals perlonwatten of de biokubus, wordt het filtraat over alle oppervlakken verdeeld en daarvoor is wat meer kracht nodig, maar zo wordt de dunne waterfilm ook rijkelijk van zuurstof voorzien. Om die reden heb ik aan elk substraat een positieve quotering toegekend van 1 tot 5.
Bacterieaffectie: in het boekje “Een gezond Aquarium” van Dr. Neville Carrington (1985) las ik dat stikstofbindende bacteriën een bijzondere affectie blijken te hebben voor substraten in plastic. Ik heb daar uiteraard wat proefjes mee gedaan en het is inderdaad zo dat, indien er een of ander substraat in plastic gebruikt wordt, ze daarop bij voorkeur hun kolonies tot ontwikkeling brengen.
De eiwitafbrekers hebben minder kapsones en vinden we op alle substraten terug. Het zou zelfs kunnen dat de andere factoren ondergeschikt zijn aan deze eigenschap. Ik weet alleen niet direct hoe ik dat proefondervindelijk moet bewijzen. Van deze eigenschap kunnen we gebruik maken bij de keuze van filtersubstraten. Dus ook hier weer een positieve quotering van 1 tot 5 voor beide groepen bacteriën.
De cloggingfactor: hier werd een negatieve quotering van 1 tot 5 gebruikt. Het “cloggen” of dichtslibben, zoals u wilt, is inderdaad een negatieve eigenschap. Ze zorgt ervoor dat de doeltreffendheid van het filter terugloopt. Een fijn substraat kan zo helemaal dichtslibben. Het water loopt er dan langs en niet erdoor. Er wordt, met andere woorden, niet meer gefilterd en ammonium en nitriet zorgen voor dodelijke slachtoffers tenzij u voldoende blauwe alg, hoornblad of waterpest heeft om die bestendige stroom stikstofverbindingen onder de duim te houden. Deze factor waarschuwt u dat u zeer geregeld het voorfilter moet schoonmaken.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Das een aardige lap tekst, ga ik eens goed doornemen na mijn 3e bakkie :D.
Txs in ieder geval, ff gebookmarked, vind zoiets altijd interessant om te lezen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

hoi kees. dat lijkt maar zo :P
als je het op de orinele pagina bekijkt lijkt het op één of andere manier een stuk minder.
heb je het schema bekeken?
en wat vond je daarvan?
groetjes marloes

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Yep, alleen net mijn 2e bakkie ingeschonken, maar begint al te dagen :D.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Dat is een mooi overzicht dank je!
Achterwand 300
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
marloes
0-200
0-200

Bericht door marloes »

graag gedaan.
ben er ook blij mee.
ben benieuwd wat jullie menig is over het schema en de uitleg.

Channa Chachua
0-200
0-200

Bericht door Channa Chachua »

ik heb ook een tetra ex 1200

en nu is mij opgevallen waarom ie zo goedkoop is de filter!!

het ligt hem aan de schroeven die in het apperaat zitten en de achtelijk vele rubbertjes

ik heb de mijne ook al een paar keer lek gehad ...

het was een kwestie van uitelkaar halen (gaat vrij makkelijk is goed te doen )

schoonmaken van de onderdelen en ik heb de rubbertjes in gesmeerd met oli natuurlijke zonnebloem oli

alles weer in elkaar gezet en goed vaste gedraait

dast was bij mij het lekkende verhaal

de 2 punten bij de filter die je in de gaten moet houden zijn

Oa: aansluitpunt kogel koppeling op de pomp (zitten 2 kogels in met 2 rubbere ringetjes ringetjes willen nog wel eens verschuiven of tussen de kogels kaan zitten en dus daarom gaan lekken )

en de aanzuig lucht pomp druk geval (dat is een soort fiets pomp idee een buis met daar in nog een dichte koker met rubbere ringetjes )
dr wil nog welles vuil en narighijd gaan zitten in de buitenste buis zodat het pompen met de knop slecht gaat en als de pomp zelf aanstaat er valse lucht word gezogen en daar ook gaat lekken )

plus er is door tetra flink bezuinigd op rubbere ringetjes !!
er zit er geen 1 in die juiste afmetingen heb ze zijn allemaal iets aan de grote kant lijtk wel
dit met een goedkope simpele afwerking (veel schroeven die los trillen zat zelf al te denken aan lock tide * aan te brengen maar weet niet wa dat doet met mn water waardes)

*lock tide een goedje blauw of rood dat word gebruikt als borgmiddel voor bouten en moeren en schroeven soms

en sommige schroeven wil je niet al te vast hebben voor eventueel onderhoud

de kop zelf zit vast met 6 schroeven 4 onderkant 2 boven

ik zelf ben over de pomp wel te spreken doet ze werk maar verwacht er geen wonderen van

het is en blijft een goedkope pomp

ik moet wel zeggen dat het standaart door tetra geleverde filter matriaal gewoon op zn simpelst gezegt bagger is

keramishe pijpjes die 8 x zo dik zijn als die van eheim maar wel het zelfde doorlaten ds heb die van eheim er in zitten zijn ietsje kleiner Zelfde diameter in het midden maar buitenm diameter zijn ze dunner (ff de maten Tetra de dikte van keramic is 3.7 mil binnen maat is 6.7mil buiten maat 13.7 mil ,maten eheim 2 mil dikte van keramicbuiten maat 10.7 mil binen maat is 6.4 )
dus met andere woorden de tetra filter matriaal is wel ok maar niet super kan beter kleiner oppervlakte van eheim
maar zelfde doorvoer gat
dat betekent dat je van de tetra veel meer er in moet doen voor het zelfde filter opperlakte
ik vind die van eheim zijn ook niet prcies prcies rond enz en die van tertra zijn daar in tegen schoonheids prijs
al moet ik zeggen dat ik voor kwasliteit ga en wat minder voor de schoonheid

ik vind dat ik weer genoeg heb getypt voor 1 dag
ds de groetjes en succes

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Nou heb nog steeds niets van Eheim gehoord. Dus heb opnieuw een mail verstuurd.
Niet echt netjes maar geef nog het voordeel van de twijfel.
Achterwand 300
Gek op Perenijs