Wie heeft er een oplossing?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

Wie heeft er een oplossing?

Bericht door Slider »

Hallo allemaal.

Ik heb vorige week een heel mooi aquarium op de kop getikt. Aquarium zat alleen helaas geen kap bij. Ik heb nu zelf een kap gemaakt en ben aangekomen bij het punt verlichting. Nu ging ik informeren wat zoiets kost en ik bleef er bijna in. Damn wat is dat duur. de tl buizen vallen mee maar de armatuur is niet te betalen.

Ik ben nu opzoek naar een goedkopere oplossing. Ik heb al verschillende verhalen gelezen op internet. Zo las ik een verhaal over iemand die bij de bouwmarkt een LED snoer heeft gekocht en daarmeer zijn aquarium verlicht. Dit is natuurlijk veel goedkoper maar ik ben er niet zeker van of dit ook werkt.

Heeft iemand een iedee of mooie oplossing voor de verlichting in mijn aquarium?

Alvast bedankt

groet

Mark

blingbling
0-200
0-200

Re: Wie heeft er een oplossing?

Bericht door blingbling »

en vind je losse voetjes ook te duur?
de vsa's kosten wel wa maar op mp ofzo worden ze ook aangeboden af en toe voor weinig.
een ledsnoer zou ik nooit willen, dat geeft er onnatuurlijk licht.

of kijk voor een goedkoop aquarium met verlichting en bouw het over.

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

Bericht door Slider »

Ik zat zelf te denken om een waterdicht armatuur te halen bij de gamma. Of normale armaturen en dan een stuk plexiglas er voor zodat er geen water bij komt.

bjorri
0-200
0-200

Bericht door bjorri »

Maar de kleur van het licht is belangrijk voor je plantengroei. Met een 16 LEDs buitenlamp van de Action had ik goede resultaten, daarna met twee waterdichte ledstrips in het aquarium geplakt en daar groeien de planten niet op. Of te wel de ene led is de andere niet.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ik zou gewoon losse voetjes nemen een starter en een trafo van 5 a 6 euro ben je per tl nog geen tientje kwijt excl. buis dan.
Een losse trafo werkt net zo goed als een vsa alleen hij start wat minder mooi op, maar eenmaal aan zie je geen verschil. Dan moet het wel T8 zijn, T5 zijn hoogfrequent en die vereisen wel een elektronische starter.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

Bericht door Slider »

Dat is helemaal een mooie oplossing Kevin. Zijn die dan waterdicht of moet het achter plexiglas?
Heb jij misschien een adresje waar ik dat kan bestellen of gaan halen? Ik kan ze namelijk nergens vinden.

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

Bericht door Slider »

Ik heb op internet wat gevonden maar weet niet zo goed hoe dit verder aangesloten moet worden.

Ik heb deze set gezien;

Afbeelding
Arcadia snoerset T5 met doppen.

Het is mijn duidelijk hoe dit aan de kant van het aquarium aan wordt gesloten maar ik weet niet hoe het aan de andere kant moet. Moet je hier een adapter voor hebben of iets in die geest?
neem aan dat ze niet direct in het stroom gaan.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Nee klopt er moet nog een starter en een trafo (vsa) tussen, of een evsa dan heb je geen starter nodig. Bij die set die je aanwijst zit de trafo er al bij netjes verwerkt in een plastic omhulsel, je moet wel opletten dat je de doppen op de juiste afstand plaatst van de lampen die geschikt zijn voor die set qua wattage.

Dit is zo'n vsa
Afbeelding

Met een starter voetje
Afbeelding

en een starter
Afbeelding

2 buis houders waterdicht
Afbeelding

En een paar meter stroomdraad, dat zit er in een kant en klaar tl armatuur ook.
Bij een plaatselijke elektro winkel kunnen ze je precies vertellen waarschijnlijk welke trafo je nodig hebt en bestellen voor je.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand