HELP

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

HELP

Bericht door Slider »

Hey hey,

Ik heb een klein bakje staan met een paar guppen er in. het is een bak van 20L erg klein dus.
Maar ik heb een probleem met de nitriet. deze blijft maar stijgen. Toen ik het 2 dagen geleden zag dat de waarde te hoog was heb ik meteen het water ververst en sera (rodeflesje) gebruikt. ik doe er elke week sere bij btw. eergister was na het verversen de waarde goed. Ik heb gister en vandaag weer sera flesje gebruikt maar ik test nu me water en de waarde is weer veel te hoog.

Hoe kan dit en wat kan ik er aan doen???

Channa Chachua
0-200
0-200

Re: HELP

Bericht door Channa Chachua »

vaker verversen
water opest en anders nel groeiende plantjes er in stoppen
filter
minder vis (weet niet hoeveel je er in heb zitten )
en 20 liter is wel zielug hoor erg klein ook voor guppen Gloof dat 60 cm wel beter is voor welzijn van de vis (niet zeikerig bedoeld hoor)

mvg

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

Bericht door Slider »

Ik ververs het elke dag en na het verversen is de waarde weer goed maar de volgende dag is het weer foute boel.

Mijn achterwand van mijn 60cm bak is er net ingelijmd en over een paar dagen ga ik beginnen met in draaien. dan kunnen de guppen weer in wat groter water zwemmen

fnoorden
0-200
0-200

Bericht door fnoorden »

Elke dag verversen is ook niet goed. Even niet verversen en een 10-daagse kuur Nitrovec gebruiken.

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Idd dan kunnen je bacterieën ook hun werk niet doen. Want het water is te "schoon".
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Wat voor filter gebruik je?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

De directe oplossing voor een nitrietcrash is altijd verversen en dan 30% per keer.
De baccies zitten met hoofdzaak in je filter en niet in je water, en als de nitrivicerendebaccies niet aanwezig zijn of overbelast zijn dan krijg je dus nitrietklap, om je vissen dan in leven te houden is direct verversen aan te bevelen zoniet een vereiste.

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

Bericht door Slider »

Kees schreef:Wat voor filter gebruik je?
Ik gebruik een klein binnen filtertje met een spons er in. meer is toch niet nodig voor zon klein bakkie?

jari4now

Bericht door jari4now »

Timothy schreef:Idd dan kunnen je bacterieën ook hun werk niet doen. Want het water is te "schoon".
Als het filter gevuld is met baccies kan je water nooit "te"schoon zijn, de baccies zetten nitriet om in nitraat en als je het kraantjeswater eens meet zie dat zelfs daar wat nitriet en nitraat in aanwezig is.
Overigens huizen de baccies voornamleijk in je filter en niet zozeer in je water, ik heb een jaar lang om de dag 40% waterwissel gedaan en Filter heeft altijd goed gefunctioneerd, wat Frank zegt is wel een Optie Nitrivec toevoegen, maar zeker ook blijven verversen als je vissen moeten blijven leven, als het nitrietgehalte te hoog word zullen ze langszaam gaan hemelen.

Dat je water niet schoongenoeg kan zijn bewijst het gebruik van de Phillips TAP en gebuik van UV lampen, ik verwacht meer dat het door overbezetting komt en het filter wat dan niet toereikend is.

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

Bericht door Slider »

Hmm das minder als het door mijn filter komt. De filter werd bij de bak geleverd maar is niet heel bijzonder.
Misschien dat idd de bak wat te vol is. zodra de 60 cm bak klaar is kunnen de visjes daar in.

bedankt voor jullie reacties

jari4now

Bericht door jari4now »

Filter kan ook goed voldoende zijn voor dat bakkie als het filter goed is ingedraait.....als er wat baccies in het sponsje zitten, en als er niet te veel vis in zit.
Ik heb aqua40 met zo een klein sponspompje maar daar zaten nooit meer dan 20 granalen en 10 visjes in.
Ohhh enne wel visjes die niet groter werden dan 5 à 6 cm

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

Bericht door Slider »

Ik begrijp er niets van. Ik ververs nu om de dag het water voor een deel. Ik doe er al een paar dagen sera Nitrivec bij, maar elke keer als ik om de dag test dan is de nitriet waarde weer veel te hoog.
Er zitten snel groeiende planten in mijn bak maar toch blijf ik elke keer veel te veel nitriet houden. en elke dag verversen lijkt mij ook geen optie.
Is er nog iets anders dat ik kan doen? of is mijn bak gewoon te klein voor de vissen?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

20 liter is wel heel erge weinig. Er kan amper een buffer gemaakt worden en net wat je zegt met verversen gooi je al snel een hoop goede stoffen weg. Maar aan de andere kant helemaal onmogelijk is het niet mits je niet te veel vis hebt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Slider
0-200
0-200

Bericht door Slider »

Ik denk dat er te veel vis in zit . zitten 6 baby corry's in. Die gaan natuurlijk over een week of 3 naar de grote bak als die ingedraaid is.
Tot die tijd blijf ik gewoon elke dag verversen zodat ze wel lekker nitriet vrij water houden.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat zou ik sowieso doen, liever schoonwater zonder bacteriën dan water met nitriet aangezien dit dodelijk kan zijn. Wat is de waarde eigenlijk die je meet?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand