In theorie maakt het niet veel uit...althans, dat zou je kunnen stellen als de verkoper goed zorg draagt voor de vissen en vooral 'eerlijk is bij de verkoop'
Het beste verdiep je je eerst in hoe je kunt zien waneer een discus groeiafwijkingen heeft en/of gezond is.
Je nieuwe vis komt uit bacterie cultuur A en jou vissen zwemmen in B, het kan zijn dat er iets in jou bak is (ziektekiem oid) waartegen jouw nieuwe aanwinst (nog) geen weerstand heeft....echter kan het ook andersom dat de nieuwe vis iets meebrengt waar jouw eigen vissen geen weerstand tegen hebben
(hanteer dus altijd een quarantaine periode)
Er zijn diverse punten die een vis mooi of minder mooi maken, hier wat tips waar je op kan letten
* te grote ogen tov het lijf
* kieuwdeksels die niet goed sluiten
* knikneus (knikje in het hoofd ca 1 a 1.5 cm boven de bek)
* puntige vorm, hij heet niet voor niets discus (hij moet mooi rond zijn)
* ogen dienen helder te zijn
* een lekker gevuld buikje, niet ingevallen, niet te dik (vet)
Discus eitjes
Re: Discus eitjes
Bedankt voor de snelle duidelijke uitleg.
Ik zag dat jij vandaag meer geluk had in je showbak, proficiat, hopen dat het wat wordt met de jonkies.
Ik zag dat jij vandaag meer geluk had in je showbak, proficiat, hopen dat het wat wordt met de jonkies.
Juwel trigon 350
Inderdaad een mooie duidelijke uitleg.
Alleen ik ben het niet eens dat je altijd een quarantaine periode moet handhaven.
Vaak wordt gezegd dat je ze 3 tot 4 weken in quarantaine moet houden, maar er zijn zat ziektes bekend die pas na 6 weken of meer zichtbaar worden of bij stress zich tonen.
Een paar weken in quarantaine zitten kan stress geven en het dan weer overplaatsen naar de definitieve bak kan weer stress geven. Tijdens stress periodes is elke vis vatbaar, hoe korter de stress periode hoe beter lijkt mij.
Ik zelf heb een paar maanden geleden 2 Blue Diamonds erbij geplaatst zonder quarantaine, wel met een preventief kuurtje van Esha Hexamita en dit alles is zonder problemen gegaan.
Het bijzetten van welke vis dan ook neemt altijd risico's mee, ook andere vissen kunnen iets bij zich hebben wat de boel op zijn kop gaat zetten.
Alleen ik ben het niet eens dat je altijd een quarantaine periode moet handhaven.
Vaak wordt gezegd dat je ze 3 tot 4 weken in quarantaine moet houden, maar er zijn zat ziektes bekend die pas na 6 weken of meer zichtbaar worden of bij stress zich tonen.
Een paar weken in quarantaine zitten kan stress geven en het dan weer overplaatsen naar de definitieve bak kan weer stress geven. Tijdens stress periodes is elke vis vatbaar, hoe korter de stress periode hoe beter lijkt mij.
Ik zelf heb een paar maanden geleden 2 Blue Diamonds erbij geplaatst zonder quarantaine, wel met een preventief kuurtje van Esha Hexamita en dit alles is zonder problemen gegaan.
Het bijzetten van welke vis dan ook neemt altijd risico's mee, ook andere vissen kunnen iets bij zich hebben wat de boel op zijn kop gaat zetten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jari4now
Klopt deels Kees.......kan heel vaak goed gaan, maar ook heel vaak fout en als het dan fout gaat heb je er spijt van.
Het enten van je water is dan ook erg belangrijk en wat stress betreft als je ze 4 weken in een quarantainebak heb zitten raken ze niet écht gestresst, als je ze maar verzorgt.
Hier gaat in iedergeval niets (ook geen bijvis) de bak in zonder Q-periode.
Kruisbesmetting is bij Discussen een veel voorkomend probleem.
Het enten van je water is dan ook erg belangrijk en wat stress betreft als je ze 4 weken in een quarantainebak heb zitten raken ze niet écht gestresst, als je ze maar verzorgt.
Hier gaat in iedergeval niets (ook geen bijvis) de bak in zonder Q-periode.
Kruisbesmetting is bij Discussen een veel voorkomend probleem.
Je hoort het inderdaad veel, maar ook na een 4 weekse quarantaine kan het voor komen.
Denk dat belangrijker is waar de nieuwe vissen vandaan komen zoals je al zei.
Denk dat belangrijker is waar de nieuwe vissen vandaan komen zoals je al zei.
En dan ga ik er ook vanuit dat de verkoper ze eerst netjes in quarantaine heeft gehad voor de verkoop in gaan.In theorie maakt het niet veel uit...althans, dat zou je kunnen stellen als de verkoper goed zorg draagt voor de vissen en vooral 'eerlijk is bij de verkoop'
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jari4now
Als het een goede kweker is dan zal hij ze zeker in quarantaine gehad hebben en zelfs al preventief hebben gekuurd tegen een aantal zaken.
De kwekers die ik ken doen dat allemaal, overigens zijn de grotere kwekers meer "op"kwekers, ze halen hun vissen bij of stendker of een aziatische breedingfarm,
Waar Wayne en Tony Tan een beetje de beste en bekendste kwekers zijn.
De zoon van Tony, Jeffrey, doet het nu allemaal en die is in december in Nieuwegein een lezing komen geven, dit was erg boeiend.
http://www.fishtradezone.com/index.php? ... oc&docId=5
De kwekers die ik ken doen dat allemaal, overigens zijn de grotere kwekers meer "op"kwekers, ze halen hun vissen bij of stendker of een aziatische breedingfarm,
Waar Wayne en Tony Tan een beetje de beste en bekendste kwekers zijn.
De zoon van Tony, Jeffrey, doet het nu allemaal en die is in december in Nieuwegein een lezing komen geven, dit was erg boeiend.
http://www.fishtradezone.com/index.php? ... oc&docId=5
Toch hoor je tegenwoordig wel wisselende ervaringen / gedachtes over preventief kuren.
Sommige kwekers zijn juist afgestapt van preventief kuren met het idee dat je zo vissen gaat krijgen die met al die kuren niets meer kunnen hebben.
En als ze dan toch wat krijgen, er geen medicijn meer tegen werkt.
Sommige kwekers zijn juist afgestapt van preventief kuren met het idee dat je zo vissen gaat krijgen die met al die kuren niets meer kunnen hebben.
En als ze dan toch wat krijgen, er geen medicijn meer tegen werkt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jari4now
Ik ben van menig dat het wel meevalt de resistentie....
De kuur die de meeste kwekers geven is tegen wormen en huidparasieten, Jeffrey Tan kuurt zelfs zijn kampioensvissen (die de hele wereld overgaan voor wedstrijden) elke 3 maanden tegen wormen en inwendige parasieten.
De kwekers doseren de medicijnen ook heftiger en korter dan dat er voor geschreven staat, dus als wij gaan kuren is het vaak voor langere periode en het blijkt dan nog steeds effectief te zijn.
En een Kuur met Binox die altijd gegeven wordt komt geen resistentie van.
De paar bekende namen in discusland die ik ken b.v. Rob de Fouw, Erwin Rietveld, Hustinx etc. kuren allen preventief.
Stendker kuurt niet preventief, omdat die zijn water redelijk steriel houdt door hars te gebruiken en alles staat op UV dus die zal weinig tegen komen, met het risico dat als ze in onze bakken komen de vis iets eerder kans maakt op ziektes......Let wel "Meer kans" Dus Stendker is niet per definitie vatbaarder en is ook een goeie vis, al verschillen de smaken daarin wel.
Maar smaak is persoonlijk.
Ik blijf dus vast houden aan jaarlijks een wormen kuur, iedereen met honden en katten doet dat ook en die beesten worden ook niet resistent.
De kuur die de meeste kwekers geven is tegen wormen en huidparasieten, Jeffrey Tan kuurt zelfs zijn kampioensvissen (die de hele wereld overgaan voor wedstrijden) elke 3 maanden tegen wormen en inwendige parasieten.
De kwekers doseren de medicijnen ook heftiger en korter dan dat er voor geschreven staat, dus als wij gaan kuren is het vaak voor langere periode en het blijkt dan nog steeds effectief te zijn.
En een Kuur met Binox die altijd gegeven wordt komt geen resistentie van.
De paar bekende namen in discusland die ik ken b.v. Rob de Fouw, Erwin Rietveld, Hustinx etc. kuren allen preventief.
Stendker kuurt niet preventief, omdat die zijn water redelijk steriel houdt door hars te gebruiken en alles staat op UV dus die zal weinig tegen komen, met het risico dat als ze in onze bakken komen de vis iets eerder kans maakt op ziektes......Let wel "Meer kans" Dus Stendker is niet per definitie vatbaarder en is ook een goeie vis, al verschillen de smaken daarin wel.
Maar smaak is persoonlijk.
Ik blijf dus vast houden aan jaarlijks een wormen kuur, iedereen met honden en katten doet dat ook en die beesten worden ook niet resistent.